به گزارش اکونا پرس،
خبرگزاری آسوشیتدپرس در یک گزارش تکان‌دهنده از «سوءتغذیه شدید» کودکان و تلاش مادران برای خوراندن برگ‌های انگور به عنوان تنها غذای در دسترس در منطقه «اسلم» در استان حجة خبر داده است.

 در جریان سفر اخیر خبرنگاران این رسانه به یک منطقه از استان «حجة»، آنها شاهد صحنه‌هایی بسیار تکان‌دهنده از وضعیت ناگوار کودکان یمنی بودند.

در ابتدای گزارش آمده است: «در یک گوشه دور افتاده از شمال یمن، بسیاری از خانواده‌‎ها هستند که کودکانشان برای غذا خوردن چیزی جز برگ‌های یک انگور محلی ندارند».

این رسانه نوشت: ««مرکز اصلی بهداشتی در اسلم (در استان حجة)، مملو از کودکان نحیف، خردسالانی بیش از حد لاغر و با چشمانی از حدقه بیرون زده، است. پرستاران قطر بازوهای کودکان و خردسالان را اندازه گرفتند که فقط چند سانتیمتر بود و اینها نشانه‌ای از بدترین مراحل سوءتغذیه است».

 

طبق این گزارش، «تنها در سال جاری حداقل ۲۰ کودک یمنی به دلیل گرسنگی در این استان جانشان را از دست داده‌اند اما آمار واقعی احتمالا بسیار بیشتر از اینهاست چرا که تنها خانواده‌های کمی مرگ کودکانشان را گزارش می‌دهند».

در گزارش آمده است: «زهرا دختر ۷ ماهه گریه می‌کند و با دست‌های پوست و استخوانی از مادرش شیر می‌خواهد. مادرش به شدت گرسنه است و نمی‌تواند به زهرا شیر بدهد».

مادر زهرا می‌گوید: «از روزی که دخترم به دنیا آمده، پولی برای خریدن شیر یا دارو برایش نداشته‌ام».

به گفته مدیر این مرکز بهداشتی والدین این دختر ۷ ماهه پول کرایه خودرو یا هر وسیله نقلیه برای آوردن او به درمانگاه و مرکز بهداشتی را ندارند.

«مکیا مهدی» به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: «اگر والدین زهرا او را مرتب به مرکز بهداشتی نیاورند، او خواهد مُرد. ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم اما این چیزی است که جنگ به سر ما آورده است».

از نظر این رسانه، وضعیت ناگوار تغذیه ساکنان اسلم، «نشانه‌ای از نقص در سیستم کمک‌رسانی و امدادی بین‌المللی است اما با این حال، کمک خارجی تنها چیزی است که مانع از مرگ و میر فراگیر ناشی از قحطی و گرسنگی در یمن می‌شود».

 

 

به گفته «ولید الشمشان» مدیر بخش تغذیه در وزارت بهداشت یمن، در شش ماه ابتدایی سال جاری میلادی، در استان حجة ۱۷ هزار مورد سوءتغذیه حاد گزارش شده است.

آسوشیتدپرس ادامه داد، کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند، معمولا بعد از معالجه در درمانگاه‌ها بدون مواد غذایی و آب سالم به روستاهایشان برمی‌گردند اما بعدا با شرایطی بدتر از قبل، دوباره به کلینیک‌ها برمی‌گردند البته اگر تا قبل از آن به دلیل سوءتغذیه جانشان را از دست ندهند.

الشمشان گفت: «در روستاهای دور افتاده و جاهایی که مردم نمی‌توانند به واحدهای درمانی رجوع کنند، معمولا مرگ و میر زیاد اتفاق می‌افتد».

 

 

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، حدود ۲.۹ میلیون زن و کودک به شدت دچار سوءتغذیه هستند و ۴۰۰ هزار کودک دارای سوءتغذیه شدید در حال مبارزه برای بقا هستند و یک گام تا مرگ ناشی از گرسنگی فاصله دارند».

بنا بر گزارش‌های سازمان ملل، در حال حاضر ۸.۴ میلیون یمنی از مجموع ۲۹ میلیون نفر جمعیت این کشور با خطر گرسنگی مواجه هستند و به دلیل سقوط ارزش پول این کشور و ناتوانی تعداد بیشتری از مردم برای تهیه مواد غذایی، به زودی ۳.۵ میلیون نفر به تعداد افراد در معرض گرسنگی اضافه خواهد شد.

نیروهای امدادرسان داخلی و بین‌المللی در یمن، به طور خاص درباره حملات اخیر ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی به بندر «الحدیده» ابراز نگرانی کرده‌اند چرا که حدود ۸۰ درصد از مواد غذایی، پزشکی و دیگر تجهیزات مورد نیاز از طریق این بندر وارد کشور می‌شود.

مدیر موسسه امدادی «کودکان را نجات دهید» در یمن با هشدار درباره تاثیر حملات به بندر الحدیده گفت: «در صورتی که مسیرهای ارسال کمکها به یمن باز نماند، میزان افراد مبتلا به سوءتغذیه حاد به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت و زندگی هزاران کودک دیگر در خطر قرار خواهد گرفت».

اسلم در استان «حجة» با صدها روستای کوچک در مناطق کوهستانی شمال یمن واقع شده و یکی از فقیرترین مناطق این است. تخمین زده می‌شود که بین ۷۵ هزار تا ۱۰۶ هزار نفر ساکن این منطقه باشند.

آسوشیتدپرس به نقل از منابع پزشکی محلی در یمن خبر داده که منطقه اسلم در استان حجة یکی از بدترین مناطق از منظر سوءتغذیه کودکان بوده است.

میزان موارد ثبت شده درباره درمان کودکان مبتلا به سوءتغذیه در اسلم در  ژانویه سال جاری ۳۸۴ مورد بوده اما شش ماه بعد از آن، این تعداد با افزایش ۱۵ درصدی به ۱۳۱۹ کودک افزایش یافته است.

وضعیت ناگوار در اسلم در شرایطی است که اصلی‌ترین مرکز پزشکی این منطقه، متخصص اطفال، برق و حتی کپسول‌های اکسیژن ندارد.

آسوشیتدپرس نوشت: «پدران در یکی از بازارهای نزدیک به مرکز بهداشتی (در اسلم یمن) برای ۳۰۰ ریال معادل ۵۰ سِنت آمریکا گدایی می‌کنند تا برای کودکشان که در این مرکز هستند، پوشک بخرند. قبل از آغاز جنگ در یمن، یک یا دو کودک دچار سوءتغذیه به این مرکز می‌آمدند اما تنها در ماه آگوست ۹۹ کودک به مرکز رجوع کردند».

در بخش دیگری از این گزارش تکان‌دهنده آمده است: «مردم در اسلم به طور فزاینده‌ای به برگ‌های یک انگور محلی وابسته شده‌اند انگوری که در زبان عربی یمنی به "حلاس" شهرت دارد».

 

 

آسوشیتدپرس ادامه داد: «قبلا فقط بعضی وقت‌ها از این برگ‌ها استفاده می‌شد اما حالا همه ساکنان این مناطق در همه وعده‌ها آن را به عنوان غذا می‌خورند. مادرها ساعت‌ها وقتشان را صرف چیدن، شستن و جوشاندن این برگ‌ها می‌کنند. خوردن زیاد این برگ‌ها سبب اسهال می‌شود».

بنا بر این گزارش، مادر زهرا نوزاد ۷ ماهه که ۷ کودک دیگر هم دارد، به همه اعضای خانواده برگ‌ می‌خوراند.

در روستای این مادر یمنی، پدران خانواده‌ها در جستجوی غذا برای خانواده‌هایشان غذایی به شهرها می‌روند.

مادر زهرا گفته است: «ما فقط خدا را داریم. ما فقیر هستیم و هیچ چیزی نداریم».

این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش مفصل خود، ادعایی درباره نرسیدن مواد غذایی ارسالی برای این منطقه از استان حجة، مطرح کرده، استانی که تحت کنترل انصارالله یمن است.

آسوشیتدپرس، انصارالله را به تقسیم نکردن کمک‌های امدادی و غذایی ارسالی به اسلم یمن متهم کرده است.