تونل لاو یا همان عشق (Tunnel of Love) یکی از رویایی‌ترین دیدنی‌های کشور اوکراین است. این تونل زیبا بر روی ریل قطاری در منطقه‌ی کلوان در استان ریونه‌ی اوکراین قرار دارد. این ریل قطار در بخشی از مسیرش دارای درختانی کمان‌شکل است و همین موضوع سبب شده تا گیاهان پیچ دورتادور مسیر را پوشانده و تونل را به رنگ سبز در بیاورند؛ سبزی بهشتی و باور نکردنی.

این گذرگاه حدود 3 تا 4 مایل (5 تا 6 کیلومتر) امتداد یافته و چهره‌ی مسیر را به شکل جنگلی سرسبز درآورده است؛ اما تونل به خودی خود در حدود 1.8 تا 3 مایل (2 تا 5 کیلومتر) ادامه دارد.

در فصل‌های بهار و تابستان و زمانی که آب‌وهوا برای رویش گیاهان مناسب‌تر می‌شود؛ تونل عشق به طور کامل به رنگ سبز در می‌آید و به مکانی حیرت ‌انگیز تبدیل می‌گردد.

با این حال، زیبایی تونل عشق تنها به این دو فصل مختص نمی‌شود. فصل پاییز و رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز گیاهان نیز در این مکان رویایی، جذابتی توصیف نشدنی دارد و وقتی زمستان از راه می‌رسد و برف سفید‌رنگش را بر پهنه‌ی تونل می‌گستراند، تونلِ عشق را جذاب‌تر از همیشه می‌کند.

 

تونل عشق در فصل پاییز

تونل عشق در فصل پاییز

گردشگران در تونل عشق

تونل عشق یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزد توریست‌های محلی و خارجی‌ست. بسیاری از زوج‌‎های جوان به تونل عشق می‌روند تا در آن عکس گرفته و خاطرات خوششان را ثبت کنند. جالب اینجاست که تونل عشق توسط دولت و یا کشاورزان محلی ایجاد نشده است به همین خاطر گردشگران می‌توانند به صورت رایگان از آن دیدن کرده و هر قدر که بخواهند در آن بمانند و لذت ببرند.

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که تونلی به این زیبایی چطور شکل گرفته است؟ ماجرای شکل‌گیری تونل عشق از این قرار بود که ارتش در دوران جنگ سرد برای استتار و انجام عملیات گوناگون این مکان را ساختند و پس از پایان جنگ نیز آن را به حال خود رها کردند.