در این گزارش از بین لیست بلند بالای غذا‌های ژاپنی پنج بشقاب معروف و منحصر به فرد ژاپنی را انتخاب کرده و به معرفی آن پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

۱. ماهی فوگو Fugu؛ مرز باریک بین مرگ و زندگی
فوگو یک خوراک دریایی خطرناک است و غذای سنّتی مردم استان «یاماگوچی» ژاپن به شمار می‌رود. این غذا از بادکنک ماهی‌های سمّی (که در زبان ژاپنی به آن فوگو 河豚 گفته می‌شود) تهیه می‌گردد. آشپز‌ها قسمت‌های زهردار ماهی را با دقّت جدا می‌کنند. براساس قانون ژاپن تهیه فوگو فقط باید توسط آشپز‌های حرفه‌ای انجام شود، زیرا آماده‌سازی خانگی این ماهی اغلب منجر به مرگ افراد می‌شود.

۲. غذای زمستانی Shirak
شیراکو یکی از محبوبترین بشقاب‌های غذا در کشور ژاپن به شمار می‌رود و از اعضای داخلی و خاگ ماهیِ «پافر فیش» یا ماهی Cod تهیه می‌گردد. آن‌ها این خوراک را به صورت خام می‌خورند و یا کمی در آب می‌جوشانند که حالت کِرم مانندی به خود می‌گیرد و اغلب در فصل زمستان و موسم باروری ماهی‌ها آن را در رستوران هایشان سِرو می‌کنند.

۳. غذای دریایی Shiokara
شیوکارا نوعی غذای دریایی تخمیرشده است که با نمک و برنج مخلوط می‌شود و با وجود معروف بودن این غذا در کشور ژاپن، اما محبوبیت آنچنانی ندارد و معمولاً در شیشه و یا قوطی‌های پلاستیکی فروخته می‌شود و شناخته‌ترین نوع آن «هو ایکا» نام دارد.

۴. ساکورانیکو Sakuraniku گوشت اسب با زنجبیل و پیاز
ژاپنی‌ها بُرش‌های نازک گوشت اسب را با سس سویا و زنجبیل به اضافه‌ی پیاز سِرو می‌کنند و به آن "ساکورانیکو" می‌گویند. این غذا در کشور‌های اروپایی هم به شدت رواج دارد، اما مزه و ترکیب آن کمی متفاوت‌تر از مشابه آن در ژاپن است.

۵. خوراک کبد ماهی Ankimo
این خوراک عبارت است از کبد ماهی Monkfish یا anko و آن را با بخار نیهونشو (عرق برنج) می‌پزند و معمولاً با فلفل‌های رنگی و پیازچه‌های خرد شده و سس پونزو (نوعی سرکه ژاپنی) سرو می‌کنند.