هنگامی که بقایای کشتی تایتانیک در سال ۱۹۸۵ کشف شد نقطه عطفی در باستان شناسی و اکتشافات آثار قدیمی در زیر آب به شمار می رفت که پس از اینکه سال ها از آن اتفاق می گذشت توانسته بودند آن را بیابند. با این حال در طول سفرهای دریایی و اقیانوسی هزاران کشتی وجود دارند که توسط آب های اقیانوس گم شده اند. از سفرهای کریسف کلمبوس گرفته تا فردیناند ماژلان و همچنین کشتی هایی که برای دفاع از آزادی در طی جنگ جهانی دوم در آب ها حرکت می کرده اند. این کشتی های غول پیکر ساخته شده بودند تا سفرهای طولانی را انجام دهد یا اینکه محموله های باری سنگین را منتقل نمایند. با این حال همانطور که تاریخ نشان می دهد بسیاری از این کشتی ها نتوانسته اند بر اساس برنامه خود با امواج بلند به خوبی مبارزه کرده و در نهایت غرق شده اند. در حالی که تایتانیک را یکی از بزرگترین یافته های زیر آب تاریخ می دانیم اما در لیست زیر ما شما را با سایر کشتی های غرق شده قابل توجهی که در مسیری مانند تایتانیک قرار گرفته اند آشنا خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

 

فلور دلامار  THE FLOR DE LA MAR

این نام به گلی از دریا ترجمه می شود. این یک کشتی پرتغالی است که ۴۰۰ تن وزن داشته و در سال ۱۵۰۲ ساخته شده بود. آنچه که این کشتی را در تاریخ معروف ساخته است شایعه محموله ای از سنگ های قیمتی و طلا، مصنوعات نادر، فلزات و گنجی می باشد که بیشتر از میزانی است که یک کشتی معمولی می توانسته حمل کند. این گنج برای ملکه دونا ماریا و شاه مانوئل از کشور پرتغال بوده است. موضوع این بوده است که پس از تهاجم موفقیت آمیز و فتح Malacca خدمه کشتی تمام گنجینه های ارزشمند و همچنین هدایای پادشاه و ملکه را با دستان خود در کشتی قرار داده اند. در سال ۱۵۱۱ زمانی که این کشتی در حال بازگشت از مالاکا به لیسبون بوده است در نزدیکی ساحل سوماترا طوفانی سنگین آن را فرا گرفته و موجب غرق شدن آن گردیده است.

 

کشتی های غرق شده,بزرگترین کشتی های غرق شده,کشتی های غول پیکر,افسانه تایتانیک,ماجرای غرق شده کشتی ها

کشتی فلور دلامار

 

گفته شده طوفان به اندازه ای قوی بوده که کشتی را به دوقسمت تقسیم کرده و قبل از فرو رفتن در آب محموله آن را به دریا پرتاب کرده است. تا امروز محل دقیق غرق شدن این کشتی مرموز باقی مانده است. حتی رابرت ماکس که از غواصان مشهور آمریکایی بوده است میلیون ها دلار را برای پیدا کردن کشتی فلور و گنجینه آن که به غنی ترین کشتی همیشه در دریا گم شده شناخته می شود هزینه کرد اما چیزی نیافت تا این کشتی تا اکنون در لیست افسانه های کشتی های غرق شده باقی بماند.

 

لاس سینکو چاگاس  LAS CINQUE CHAGAS

یک کشتی از گوا در هندوستان به سمت لیسبون در پرتغال حرکت کرده در حالی که ۲۲ قفسه پر از الماس، سنگ های قیمتی و مروارید همراه خود داشته است که ارزش آن ها امروزه در حدود ۱ میلیارد دلار می باشد. این کشتی ۱۲۰۰ تنی به نام لاس سینکو چاگاس زمانی که در حال نزدیک شدن به مقصدش بود در دریا غرق شد. چاگاس در کنار محموله بسیار ارزشمند خود در حدود هزار نفر را داخل خود جای داده بود که ۴۰۰ نفر از آن ها برده ها بودند. بر اساس گزارش ها سفر طولانی چاگاس تقریبا به پایان رسیده بود که در نزدیکی سواحل پرتغال توسط سه کشتی خصوصی بریتانیایی مورد حمله واقع شد.

 

کشتی های غرق شده,بزرگترین کشتی های غرق شده,کشتی های غول پیکر,افسانه تایتانیک,ماجرای غرق شده کشتی ها

کشتی لاس سینکو چاگاس

 

نام این کشتی ها شامل The Mayflower و The Royal Exchange و The Sampson بوده است. این کشتی های خصوصی توسط دزدان دریایی گرفته شده بودند، آن ها ناوهای قدیمی و کشتی های تجاری را تغییر می دادند تا نیازهایشان را بتواند برطرف کند. جنگ و درگیری میان هر دوطرف به مدت دو روز بدون توقف ادامه داشت. متاسفانه با وجود اندازه یکنواخت چاگاس اما این نبرد به سود کشتی های خصوصی به پایان یافت. چاگاس پس از تلاش های بسیاری که برای دفاع از خود انجام داد در ۱۳ ژوئیه ۱۵۹۴ آتش گرفت و در سواحل Azores پرتغال غرق شد. درست مثل فلور، چاگاس نیز دارای گنجینه های بسیاری بوده است و جزء افسانه کشتی های غرق شده  به حساب می آمد که غواصان با استفاده از امکانات مدرن تلاش کردند آن را پیدا کنند اما کارشناسان بر این باور هستند که بقایای این کشتی در آب های عمیق ۲۵۰۰ فوتی قرار گرفته اند.

 

پایداری شاکلتون  SHACKLETON’S ENDURANCE

ارنست شاکلتون یک شخصی ایرلندی بود که امید داشت با عبور از کوهستان های قطب بتواند اولین امپراطوری را در این منطقه ایجاد کند. با این حال سفر او قبل از اینکه کشتی اش بتواند مقاومت کند پایان یافت. به دلیل اینکه دریای Weddell با یخ های بزرگ بسته شده بود و مانع از این شده بود که کشتی بتواند حتی به این قاره نزدیک شود. استقامت این کشتی موجب شد تا بتواند ۱۰ ماه کامل در این مقدار فشار در میان یخ ها باقی بماند اما در نهایت در اثر این فشار بدنه کشتی ترک خورده و موجب شد تا به درون یخ ها و آب های سرد قطبی فرو برود تا جزئی از افسانه کشتی های غرق شده گردد.

 

کشتی های غرق شده,بزرگترین کشتی های غرق شده,کشتی های غول پیکر,افسانه تایتانیک,ماجرای غرق شده کشتی ها

کشتی شاکلتون

 

شاکلتون و خدمه او موفق شدند که زنده بمانند و سفری خطرناک را به مسافت ۸۰۰ مایل با یک قایق نجات تا انگلستان انجام دادند. امروزه کشتی اندورانس هنوز هم در این آب های یخ زده قرار گرفته است. کارشناسان معتقد اند که این کشتی در اعماق اقیانوس در عمقی در حدود ۱۰ هزار فوت قرار دارد. البته قبل از اینکه بتوان به آن دسترسی داشت می بایست یک لایه یخ ۵ فوتی روی آب شکسته شود. یک متخصص بازنشسته به نام David Mearns و همچنین Robert Ballard کسی که تایتانیک را کشف کرد ابراز علاقه خود را برای غواصی در این آب ها و پیدا کردن باقی مانده های این کشتی ابراز کرده اند. متاسفانه هنوز تیمی برای جمع آوری پول و بودجه این کار وجود نداشته و همچنان اندورانس در لیست افسانه کشتی های غرق شده جای دارد.

 

اس اس بایکیمو  SS BAYCHIMO

مانند یک صفحه از داستان ارواح، سرنوشت کشتی اس اس بایکیمو از جذابیت خاصی برخوردار است. این یک کشتی دریایی با ظرفیت ۱۳۲۲ تن بوده که در سال ۱۹۱۴ در سوئد ساخته شده است و تا آغاز جنگ جهانی اول متعلق به یک شرکت حمل و نقل آلمانی بود. پس از آنکه این کشتی توسط کمپانی Hudson’s Bay خریداری شد، کشتی بایکیمو با تمام قدرت در تمام طول اقیانوس اطلس به سفر پرداخت و همچنین سفرهای بسیاری را نیز در منطقه آلاسکا و بریتیش کلمبیا انجام داد. متاسفانه کشتی غول پیکر بایکیمو در آخرین سفر خود در سال ۱۹۳۱ زمانی که در مسیری به سمت ونکوور حرکت می کرد در آب های شمال اقیانوس آرام شروع به جنگیدن با امواج غول پیکر و بادهایی نمود که از سمت چپ به بدنه آن ضربه وارد می کردند. ترس از زندگی باعث شد تا خدمه کشتی تصمیم به ترک و تخلیه آن به داخل قایق های نجات بگیرند. با توجه به داستان ها و افسانه هایی که در مورد این کشتی گفته شده است، بایکیمو دقیقا غرق شده و هیچ شاهد عینی وجود ندارد که نشان دهد آن در شمال اقیانوس آرام غرق شده است. بنابراین پس از ۳۸ سال که از ناپدید شدن مرموز آن می گذشت برخی ادعا کردن که مدت ها بعد از حادثه نیز کشتی بدون خدمه در حال حرکت بوده است. داستان های دیگری نیز وجود دارند که ملوانان برای نگه داری کشتی تلاش کرده اند اما موفق نبوده اند.

 

کشتی های غرق شده,بزرگترین کشتی های غرق شده,کشتی های غول پیکر,افسانه تایتانیک,ماجرای غرق شده کشتی ها

کشتی اس اس بایکیمو

 

کم کم این داستان ها متوقف شده و پس از ۲۰ سال در نهایت مردم به این نتیجه رسیدند که کشتی رها شده و در نهایت غرق شده است. آخرین مشاهدات شناخته شده در سال ۱۹۶۹ بوده است اما از سال ۲۰۰۶ مجددا تلاش برای پیدا کردن کشتی اس اس بایکیمو احیا شده است تا شاید بتوان آن را از لیست افسانه های کشتی های غرق شده خارج کرد.

 

یو اس اس ایندیاناپولیس USS INDIANAPOLIS

پس از اینکه اجزای اولین بمب اتمی در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۱۹۴۵ به پایگاه آمریکایی تینیان رسید، چند روز بعد کشتی یو اس اس ایندیاناپولیس توسط اژدرهای یک زیردریایی ژاپنی تحت عنوان I-58 از بین رفت. ظاهرا این کشتی جنگی بلافاصله پس از اینکه مورد حمله واقع شد ناپدید گردید و در دریای فیلیپین غرق شد. بازماندگان این حادثه حدود ۹۰۰ نفر بودند که توانستند از منطقه آلوده به کوسه ها نجات پیدا کرده و در نهایت یک روز پس از حادثه توسط هواپیمای نیروی دریایی نجات یافتند و اما در حدود ۳۱۷ نفر از آن ها در اثر برخورد موشک و یا حمله کوسه ها از بین رفتند.

 

کشتی های غرق شده,بزرگترین کشتی های غرق شده,کشتی های غول پیکر,افسانه تایتانیک,ماجرای غرق شده کشتی ها

کشتی یو اس اس ایندیاناپولیس

 

این اتفاق به عنوان بدترین فاجعه دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود و با وجود تلاش های بسیاری که برای یافتن بقایای ایندیاناپولیس گردید هنوز موفقیتی در مورد یافتن آن به دست نیامده است. مشکل اینجا است که احتمالا کشتی جنگی در عمقی بیش از ۱۲ هزار فوت در زیر آب قرار گرفته است تا خود را همچنان در لیست افسانه کشتی های غرق شده قرار دهد.

زمانی که در تاریخ قدم می گذارید موارد بسیاری را همچون این مطلب خواهید خواند که ساخته های دست بشر تحت عواملی طبیعی و در مقابل خشم طبیعت گرفتار شده و در نهایت ناپدید شده اند به گونه ای که حتی امروزه و با این سطح از پیشرفت علم همچنان امکان کشف و پیدا کردن بسیاری از آن ها وجود ندارد.