به گزارش اکونا پرس،

حال در این گزارش رسواکننده‌ترین جنجال‌های رؤسای جمهور را بررسی می‌کنیم.

توماس جفرسون

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

توماس جفرسون سومین رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۷۸۲ ریاست خود را شروع کرد و در آن زمان عاشق زنی بیوه به نام سالی همینگز شد. آن‌ها سی سال با هم ارتباط پنهانی داشتند و حاصل این عشق ۶ فرزند بود. در سال ۱۸۰۲ روزنامه‌نگاری رابطه آن‌ها را فاش کرد اما جفرسون هرگز زیر بار این رسوایی نرفت. آزمایش DNA از فرزندان جفرسون و همینگز که در سال ۱۹۹۸ انجام شد نشان می‌دهد که به احتمال زیاد این ارتباط وجود داشته است.

بیل کلینتون

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در ژانویه سال ۱۹۹۸ چندین روزنامه از رابطه بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا با مونیکا لوینسکی یکی از کارمندان کاخ سفید گزارش دادند و مکالمات ضبط شده‌ای از این رابطه منتشر شد، اما کلینتون این رابطه را تکذیب کرد. طولی نکشید که او به دروغگویی در کل کشور متهم شد.

واترگیت

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا تعدادی از مأموران اف‌بی‌آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا شدند، دستگاه‌های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط مأمور حراست هتل به طور تصادفی لو رفت و روزنامهٔ واشنگتن پست از طریق دو تن از روزنامه‌نگاران خود به نام‌های باب وودوارد و کارل برنستین آن را به اطلاع افکار عمومی رساندند.

بعد‌ها مشخص شد که چنین اقداماتی قبلاً به صورت مکرر انجام گرفته است و تحقیقات بعدی نشان داد که عمق این‌گونه فعالیت‌های جاسوسی بسیار گسترده بود. پس از آنکه مشخص شد کنگره به استیضاح نیکسون رأی خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد. نیکسون اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که استعفا داد. اگرچه استعفای نیکسون، روند استیضاح را متوقف کرد در عین حال به پیگیری‌های قضایی پایان نداد. در جریان رسوایی واترگیت، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا به سه جرم متهم شد: جلوگیری از عدالت، سوءاستفاده از قدرت و نهایتاً تحقیر کنگره. در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴، جرالد فورد جانشین نیکسون، وی را عفو کرد.

رسوایی فرانسوا میتران

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در سال ۱۹۶۳ فرانسوا میتران ۴۷ ساله با زنی به نام «آنه پینژو» رابطه برقرار کرد و این رابطه بیش از سی سال ادامه داشت. در سال ۱۹۷۴ دختری به نام مازارین حاصل این رابطه شد. میتران که چند سال بعد به ریاست جمهوری فرانسه منصوب شد تمام تلاش خود را کرد تا راز خانواده دوم او فاش نشود.

رسوایی فرانسوا اولاند

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در ژانویه سال ۲۰۱۴ شایعاتی در رابطه با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه و بازیگر مطرح جولی گای منتشر شد. مجله Closer عکس‌های تندی از رئیس جمهور منتشر کرد. در این تصاویر اولاند به همراه چند محافظ، شبانه به دیدن گای رفت. در ۲۵ ژانویه، اولاند جدایی با همسرش «والری تریروایلر» را اعلام کرد و در پایان سال ۲۰۱۶ همچنان اولاند و گای یکدیگر را ملاقات می‌کردند.

رسوایی پارک گون هه

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

نخستین رئیس جمهور زن کره جنوبی به دلیل رسوایی در فساد سوءاستفاده از قدرت به شدت تحت مورد قرار گرفت. چوی سونگ سیل دوست دوران رئیس «پارک گون هه» متهم به استفاده از نفوذ او برای دریافت کمک‌های چند میلیون دلاری به صندوق‌های خیریه‌ای است که او رهبری کرده است. رئیس جمهور در مواجهه با تظاهرات عظیم از مردم کره عذرخواهی کرد. در دسامبر ۲۰۱۶ شورای ملی رای داد او را استیضاح کنند.

فساد در برزیل

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در زمان ریاست دیلما روسف همه چیز خوب بود تا اینکه او دوباره در انتخابات برنده شد. در آن زمان بود که وی را متهم به قدرت بیش از حد در حساب‌های دولت کردند. این رسوایی هزاران نفر را به خیابان‌ها کشاند تا اینکه در ۳۱ اوت مجلس فدرال برزیل، روسوف را مجرم شناخت و به جرائم مالیاتی و سوءاستفاده‌های اداری محکوم کرد و در نهایت استیضاح شد.

شرکت‌های مفسد هرمی در آلبانی

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

در پایان جنگ سرد، آلبانی بعد از نیم قرن از انزوای مطلق خارج شد. آلبانی‌ها هیچ ایده مالی نداشتند به همین دلیل هدف آن‌ها کلاهبرداری‌های کلان شد. با تبلیغات بی‌اساس، هزاران خانواده در شرکت‌هایی در قالب هرمی سرمایه‌گذاری کردند. در سال ۱۹۹۷ هرم سقوط کرد و صاحبان آن فرار کردند. دولت آلبانی پرداخت هیچ خسارتی را به سرمایه‌گذاران تقبل نکرد و چند صد نفر به دلیل ناآرامی کشته شدند. بی‌کفایتی دولت باعث شد بسیاری از آلبانی‌ها بر این باور باشند که رئیس جمهور «سالی بریشا» شخصاً در این کلاهبرداری شرکت‌ها دخالت داشته است. با وجود این واقعیت این اتهام ثابت نشد و رئیس جمهور مجبور شد از سمت خود کناره‌گیری کند.

فساد دیکتاتور زئیر

رسوایی‌ترین جنجال‌های روسای جمهور +تصاویر (قسمت اول)

موبوتو سیسه سکو از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۶ دیکتاتور نظامی زئیر (در حال حاضر جمهوری دموکراتیک کنگو) بود. فساد و «کلپتوکراسی» (نوعی از حکومت است که بر پایه غارت اموال عمومی و تاراج منابع ملی بنا شده است) بخش جدایی ناپذیر از حکومت او بود. سکو دوستان خود را رئیس ادارات دولتی کرد و میلیارد‌ها دلار از خزانه دولتی به دست آورد و یک فرودگاه بین المللی در روستایی که در آن متولد شده بود ساخت و فروشگاه بزرگی در پاریس خرید. در سال ۱۹۸۴ ثروت شخصی او تقریبا ۵ میلیارد دلار تخمین زده شد که معادل بدهی خارجی کشور بود. او در سال ۱۹۹۶ مجبور به استعفا شد، اما اقتصاد کنگو بعد از اقداماتش بهبود نیافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان