به گزارش اکونا پرس،

 محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد ۳۳ ساله عربستان به زندگی مجلل و ولخرجی هایش معروف است. او یک کشتی تفریحی به قیمت ۵۰۰ میلیون دلار، یک قصر فرانسوی به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار و یکی از نقاشی‌های لئوناردو داوینچی را به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است. طبق تخمین ها، خاندان سعودی -با حدود ۱۵ هزار عضو- حدود ۱/۴ تریلیون دلار ثروت دارد.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

محمد بن سلمان به یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌های سیاسی دنیا تبدیل شده، به ویژه از پاییز ۲۰۱۸، یعنی از زمان به قتل رسیدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، که شواهد و مدارک نشان می‌دهد به دستور شاهزاده سعودی به قتل رسیده است. در ادامه به سبک زندگی مجلل و جنجالی شاهزاده محمد بن سلمان خواهیم پرداخت.

او فرزند، شاه سلمان و همسر سومش، فهده بنت فلاح، بوده و متولد سال ۱۹۸۵ است. در ژوئن سال ۲۰۱۷، با تصمیم شاه سلمان، محمد بن نایف که ولیعهد محسوب می‌شد، از جایگاهش عزل شد و به دنبال آن، محمد بن سلمان به جای او، به عنوان ولیعهد پادشاه سعودی معرفی شد.

بعد‌ها شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه عزل بن نایف از مقام ولیعهدی در حقیقت نتیجه‌ی دسیسه چینی مخفیانه‌ی بن سلمان بوده تا جای او را بگیرد. بن سلمان از دانشگاه «ملک سعود» -قدیمی‌ترین دانشگاه عربستان- مدرک کارشناسی حقوق دارد.

شاهزاده سعودی بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در چندین مؤسسه‌ی دولتی مشغول به کار شد، تا آنکه در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور ویژه‌ی پدرش منصوب شد. پدر او در آن زمان، فرماندار ریاض بود.

به دنبال مرگ نایف بن عبدالعزیز در سال ۲۰۱۲، پدر بن سلمان به مقام ولیعهدی عربستان سعودی رسید. سه سال بعد، شاه بن عبدالعزیز از دنیا رفت و پدر بن سلمان، در سن ۷۹ سالگی به پادشاهی رسید. شاهزاده بن سلمان گرچه هنوز به مقام پادشاهی نرسیده، اما به طور قطع او است که کشورش را برای پدر ۸۳ ساله اش اداره می‌کند.

 اما طبق شنیده ها، او اصلاً آدم انتقاد پذیری نیست. نشریه‌ی گاردین به نقل از منبعی در عربستان سعودی بیان کرده: «هر کسی که سعی کرده حتی با ملایمت و سیاستمدارانه نه بگوید عواقب سختی را متحمل شده. مقدار دقیق ثروت کل خاندان سعودی مشخص نیست، اما به گفته‌ی پایگاه خبری انگلیسی زبان خاندان سعودی، احتمالاً این خاندان حدود ۱/۴ تریلیون دلار ثروت دارد. ثروت خاندان سعودی از دهه‌ها فروش نفت به دست آمده است.

اعضای خاندان سعودی حدود ۱۵ هزار نفر هستند، اما بخش عمده‌ی ثروت عظیم این خاندان در اختیار ۲ هزار نفر از آن‌ها قرار دارد. برای آنکه عظمت ثروت خاندان سعودی را بهتر درک کنید، بهتر است بدانید که ثروت خاندان سلطنتی بریتانیا ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. شاهزاده سعودی و پدرش، پادشاه عربستان، اغلب اوقات خود را در کاخ‌های مرمری و اقامتگاه‌های ییلاقی شهر ریاض سپری می‌کنند. از چهره‌های عالیرتبه و مقامات سیاسی خارجی اغلب در کاخ یمامه پذیرایی می‌شود.

در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به عربستان و بازدید او از کاخ پر زرق و برق «عرقه»، خبرنگاران در آنجا، جا دستمال کاغذی‌هایی با روکش طلا و صندلی‌هایی از جنس طلا دیده بودند. طبق شایعات، خاندان سعودی چندین اقامتگاه مجلل در نقاط مختلف دنیا، از جمله سوئیس، لندن، فرانسه و مراکش، دارد. ولیعهد سعودی صد‌ها میلیون دلار را صرف خرید ابر کشتی‌های تفریحی، جت‌های خصوصی، هلیکوپترها، قصر‌های فرانسوی و تابلو‌های نقاشی کمیاب کرده است.

طبق شنیده ها، شاهزاده سعودی یک کشتی تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری به نام «سِرین» دارد. استخر و جکوزی در فضای بسته، دو باند هلیکوپتر، آشیانه‌ی هلیکوپتر، باشگاه ورزشی و سالن سینما، امکانات این کشتی ۱۳۴ متری هستند.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

۱۵ کابین این کشتی تفریحی، فضای کافی برای خوابیدن ۲۴ مهمان را دارند. طبق شنیده ها، بن سلمان این کشتی تفریحی را زمانی که برای تعطیلات به جنوب فرانسه رفته بود، در آنجا دیده و خریداری کرده بود. ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۵، قصری به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در فرانسه خریداری کرد که در آن زمان لقب گران قیمت‌ترین خانه‌ی دنیا را گرفت.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

تا مدت‌ها خریدار این خانه ناشناس باقی مانده بود تا آنکه در سال ۲۰۱۷ رسانه‌ها اعلام کردند شاهزاده سعودی همان کسی بوده که قصر لویی چهاردهم در غرب پاریس را خریداری کرده. طبق شنیده ها، این قصر که در قرن هفدهم ساخته شده، چندین فواره و سیستم‌های صوتی، نورپردازی و تهویه‌ی هوا دارد که همگی با گوشی آیفون قابل کنترل هستند.

این قصر مجلل، یک انبار شراب، سالن سینما و خندق هم دارد. اتاقک درون این خندق دیواره‌هایی از جنس شیشه دارد و در زیر یک اکواریوم قرار گرفته است. بن سلمان یکی از تابلو‌های نقاشی لئوناردو داوینچی را هم در سال ۲۰۱۷، از حراج کریستی، به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرد.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

 

شاهزاده سعودی از طریق تماس تلفنی و به صورت ناشناس، در مزایده‌ی تابلوی «سالواتور موندی» شرکت کرد. پیش از برگزاری مزایده، تخمین زده شده بود این تابلو حدود ۱۰۰ میلیون دلار به فروش برسد. شاهزاده بن سلمان در سال‌های اخیر بار‌ها به خاطر رسوایی‌های مختلفی در صدر اخبار قرار گرفته است.

عربستان سعودی بار‌ها به دلیل نقض حقوق بشر و قوانین سرکوب گرانه اش، مورد انتقاد قرار گرفته است. یکی از این قوانین که اخبار مربوط به آن اخیراً سر و صدای زیادی به پا کرد، این است که همه‌ی زنان عربستانی باید یک نگهبان مرد داشته باشند.

چند ماه قبل خبری منتشر شد مبنی بر آنکه دولت عربستان اپلیکیشنی منتشر کرده که به مردان این کشور اجازه می‌دهد زنان را ردیابی و کنترل کنند. از آنجایی که این اپلیکیشن در اپ استور اپل هم به فروش می‌رسد، اخبار منتشره، تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل را بر آن داشت که در مورد این اپلیکیشن تحقیق کند.

در پاییز سال ۲۰۱۷ هم در جریان برنامه‌ای موسوم به عملیات مبارزه با فساد در عربستان سعودی، بیش از ۲۰۰ تن دستگیر شده و تعدادی از آن‌ها هفته‌ها در هتل «ریتز کارلتون» ریاض محبوس شدند. طبق شنیده ها، شاهزاده سعودی در پشت پرده‌ی این ماجرا حضور داشت و حکومت عربستان سعودی در این بازجویی‌ها از فشار و تهدید و شکنجه‌های فیزیکی استفاده کرده بود. علاوه بر این، تعداد اعدام‌ها در عربستان سعودی در حال افزایش است. بعد از منصوب شدن شاهزاده بن سلمان به مقام ولیعهدی، ظرف ۸ ماه اول، ۱۳۳ نفر اعدام شدند.

در پاییز ۲۰۱۸، بعد از انتشار خبر قتل جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی، در سفارت عربستان در استانبول، شاهزاده سعودی با انتقادات شدید بین المللی مواجه شد.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

در نوامبر سال ۲۰۱۸، سی آی‌ای اعلام کرد، نتایج تحقیقات این سازمان از آن حکایت دارد که قتل خاشقجی به دستور شاهزاده سعودی انجام شده بود. با این حال، عربستان سعودی بار‌ها تأکید کرده شاهزاده بن سلمان هیچگونه نقشی در ماجرای مرگ این خبرنگار عربستانی نداشته است.

دولت عربستان سعودی تا چندین هفته کشته شدن خاشقجی را انکار می‌کرد و بار‌ها ادعا‌های خود را درباره‌ی سرنوشت این خبرنگار تغییر داد. حکومت سعودی بعد‌ها اعلام کرد که ۱۸ نفر در رابطه با ماجرای کشته شدن خاشقجی دستگیر شدند و در ماه ژانویه‌ی سال جاری میلادی هم اعلام کرد که دادستان این کشور خواستار اعدام ۵ نفر از مظنونین این ماجرا شده است.

گرچه بسیاری از رهبران دنیا اقدام شاهزاده سعودی در قتل خاشقجی را به طور علنی محکوم کردند، اما ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اظهار کرده شاید هرگز متوجه نشویم دستور قتل این روزنامه نگار را شاهزاده بن سلمان داده یا نه

بعد از آنکه سازمان سی آی اِی اعلام کرد به این نتیجه رسیده که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده بود، ترامپ حمایت خود از شاهزاده بن سلمان را ابراز کرد.

رئیس جمهور آمریکا بیشتر از دو دهه است که با دربار سعودی روابط نزدیک تجاری دارد. علاوه بر این، طبق شنیده ها، جرد کوشنر، داماد ترامپ، در تلاش بوده روابط نزدیک تری با عربستان سعودی و به ویژه شاهزاده بن سلمان برقرار کند. کوشنر و ولیعهد سعودی دو سالی است که روابط نزدیکی با یکدیگر پیدا کرده اند. 

ولیعهد سعودی علاوه بر روابط سیاسی‌ای که با آمریکا دارد، با شرکت‌های برتر فناوری در آمریکا هم در رابطه است و از بعضی از مشهورترین این شرکت ها، از جمله گوگل و اپل، بازدید کرده است.

حقایقی خواندنی درباره زندگی «محمد بن سلمان»، ولیعهد ولخرج و جنجالی عربستان سعودی

در بهار سال ۲۰۱۸، شاهزاده بن سلمان با تیم کوک، مدیر عامل اپل، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، دیدار کرد. او در سفر خود، به دیدار جف بزوس، مدیرعامل آمازون هم رفت. ۵ درصد از سهام شرکت Uber (سرویس تاکسی اینترنتی) به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان تعلق دارد. این صندوق همچنین یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گزاران گروه Vision Fund شرکت SoftBank است که سهام قابل توجهی در شرکت‌های متعدد دارد.

منبع:روزیاتو