به گزارش اکونا پرس،
این روزها اگر گذرتان به قطعات جدید بهشت‌زهرا (س) بیافتد از عکس روی بعضی از سنگ‌قبرها و نوشته‌های عجیب و غریب  روی آن‌ها شگفت‌زده می‌شوید. با تماشای سنگ‌قبرهایی با شکل و شمایل مختلف همچنین تصاویر دور از انتظار اموات آدم فکر می‌کند که فرهنگ کفن‌ و دفن به بیراهه رفته است. مسائلی که درگذشته اهمیت بسیاری داشته حالا کمترین توجهی به آن نمی‌شود و همه‌چیز در میان بعضی از مردگان که به‌تازگی از دنیا رفته‌اند شکل دیگری دارد.

عکس خانم بی‌حجاب روی سنگ‌قبر  

برای فاتحه‌خوانی پدربزرگم به بهشت‌زهرا(س) رفته بودم که هنگام برگشتن ظاهر بعضی از سنگ‌ها متعجبم کرد. روی یکی از سنگ‌قبرها عکس خانم جوانی حک‌شده بود که حجاب هم نداشت. بی‌اختیار همان‌جا می‌مانم. درست دیده‌ام قبر زن جوانی است که به‌تازگی از دنیا رفته است. تعجب می‌کنم که بستگانش چطور عکس بی‌حجاب او را روی سنگ‌قبر قرار داده‌اند. قدیم‌ها سنگ‌قبر که جای خود را داشت روی اعلامیه خانمی که از دنیا رفته هم عکسش را چاپ نمی‌کردند.

خانم میان‌سالی که او هم از تماشای این سنگ تعجب کرده زیر لب می‌گوید: «به‌حق چیزای ندیده». سر تکان می‌دهد و ازآنجا دور می‌شود.

 

متن انگلیسی روی سنگ‌قبر

 سوز سرما آزاردهنده است. دست‌هایم را توی جیب می‌کنم و با کنجکاوی بیشتر سنگ‌قبرها را نگاه می‌کنم. این بار سنگ‌قبر دیگری توجه امرا جلب کرده است. روی این سنگ‌قبر عکس مرد ایرانی میان‌سالی قرار دارد که کت‌وشلوار پوشیده، کراوات زده و ژست خاصی گرفته است اما عجیب‌تر از همه متن انگلیسی نوشته‌شده روی سنگ‌قبر خودنمایی می‌کند که روی سنگ‌قبر مشکی‌رنگ او متن بلندی به زبان انگلیسی نوشته‌شده که معنی‌اش فانی بودن دنیا است.

مرد جوانی که کمی آن‌طرف‌تر نشسته با خنده می‌گوید: «ایشون خیلی باکلاس بوده و برای همین هم‌روی سنگ‌قبرش انگلیسی نوشتن». پوزخندی می‌زند و کمی آن‌طرف‌تر مشغول شستن سنگ مزار می‌شود. کنارش می‌نشینم و سر صحبت را باز می‌کنم. او می‌گوید: «رسم بر این است که شعر روی سنگ مزار سنگین باشد مثل همین‌جا که خانه ابدی پدر من است. اصلا" با نوشتن متن انگلیسی روی سنگ‌قبر موافق نیستم. از قدیم گفته‌اند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد».

خانه ابدی با طراحی مد روز/ سنگ قبری به شکل لپ‌تاپ

دیدن این سنگ‌قبرها آنقدر برای من جالب بوده که تصمیم گرفتم بیشتر بمانم. همچنان در میان خانه‌های ابدی مرگان قدم می‌زنم. عکس خانم‌های بی‌حجاب و متن‌های انگلیسی روی سنگ‌قبر را بازهم می‌بینم. انگار که این کار برای خیلی‌ها تبدیل به یک روال عادی شده و روی یکی از سنگ‌قبرها عکس مرد جوانی را می‌بینم که با گیتار ژست گرفته است.

از ظاهر عکس می‌شود فهمید که آن عکس در آتلیه انداخته‌شده و حالا روی سنگ‌قبر رفته است. اینطور که پیداست برای بازماندگان این افراد معنی خانه ابدی جایی است که باید مد روز باشد. به همین دلیل هم عکس لاکچری و نوشتن متن انگلیسی حتماً باید انجام شود.   

مرد میان‌سالی بعد از شستن سنگ مزار پدرش، توضیح می‌دهد: «متوجه نمی‌شوم که با چه استدلالی این عکس را روی سنگ‌قبر حک کرده‌اند. سنت‌ها تغییر کرده و به بیراهه رفته است». مشغول فاتحه‌خوانی برای پدرش می‌شود.

کمی آن‌طرف‌تر سنگ‌قبر مرد جوانی قرار دارد که مهندس بوده است. سنگ‌قبر که چه عرض کنم؛ ۲ قطعه‌سنگ به شکل جزیره میان گلکاری‌ها و درختکاری‌ها دیده می‌شود که جالب اینجاست که به شکل لپ‌تاپ قرار داده‌شده تا همه بدانند که اینجا آرامگاه مهندسی جوان است.  

سنگ‌قبر با گلکاری خاص

به قطعه دیگری می‌روم. عده زیادی سر مزار عزیزشان نشسته‌اند و برای شادی روح آن‌ها فاتحه می‌خوانند. اینجا همه‌چیز حکایت از دلتنگی آدم‌ها برای عزیزان از دست رفته‌شان دارد. روی سنگ‌قبرهای این قطعه هم همان عکس‌ها و متن‌های انگلیسی دیده می‌شود.

در این قطعه بعضی از سنگ‌قبرها شبیه جزیره‌های سنگی طراحی‌شده‌اند و روی آن‌ها گلکاری شده است. انگار که این سنگ‌ها قسمتی از ویلایی مجلل در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا هستند. حتی نوع گل‌هایی که روی این سنگ‌ها کاشته شده هم با باغچه‌های بهشت‌زهرا(س) تفاوت دارد. این گل‌ها غالباً زینتی و گران‌قیمت هستند.  

عکس سلبریتی‌ها روی سنگ‌قبر

تصمیم می‌گیرم به مغازه‌های سنگ‌تراشی که بیرون بهشت‌زهرا(س) قرار دارد بروم. حوالی گورستان قدیمی پایتخت و در مسیر باقرشهر راسته سنگ‌تراشی‌ها است. کسبه اینجا سنگ‌هایی که روی آن‌ها عکس سلبریتی‌ها حک‌شده را مقابل مغازه قرار داده‌اند تا از این طریق مشتری جذب کنند. در میان سنگ‌قبرهای مقابل مغازه عکس سلبریتی‌هایی که هنوز زنده‌اند و فعالیت هنری می‌کنند، تعجب‌برانگیز است.

البته عکس خانم‌های بی‌حجاب با ژست‌های آن‌چنانی اینجا هم دیده می‌شود. انگار که همه‌چیز وسیله جذب مشتری و پول درآوردن شده است. به‌راحتی می‌شود فهمید که هیچ‌کس ایرادی به این نوع از فعالیت مغازه‌های سنگ‌تراشی نمی‌گیرد و هر کار بخواهند انجام می‌دهند.

سراغ یکی از کسبه راسته سنگ‌قبر فروشان می‌روم که می‌گوید: «ما که مردم را زور نمی‌کنیم تا عکس عزیزشان را روی سنگ بزنند. این خواست آن‌ها است و ما هم انجام می‌دهیم».

خانه‌های ابدی میلیونی  

بیشتر مغازه‌های سنگ‌تراشی طوری قرارگرفته‌اند که کارگاه‌شان هم در همان نزدیکی قرار دارد. در راسته مغازه‌های سنگ فروشی مردم در حال انتخاب سنگ هستند و کسبه مشغول کار و اینجا حتی عکس بازیگران هالیوودی هم‌روی سنگ‌قبرها دیده می‌شود.   

داخل یکی از مغازه‌های سنگ‌تراشی می‌روم و با صاحب آنجا سر صحبت را باز می‌کنم. او می‌گوید: «قیمت این سنگ‌قبرها از یک میلیون شروع می‌شود و تا ۶۰ میلیون هم ادامه دارد. سنگ‌هایی که روی آن عکس حک شود و متن‌های خاص نوشته شود این روزها خیلی طرفدار دارد و طبیعتاً گران‌تر است چون برایش زحمت بیشتری کشیده می‌شود».

منبع: فارس