به گزارش اکونا پرس،

حمید علی محمدزاده مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره میزان درآمدزایی راه‌آهن میانه- تبریز و نقش آن در شاخص‌های اقتصادی کشور توضیح داد: پروژه ریلی میانه- تبریز علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، در صورت بهره‌برداری و رسیدن به ظرفیت کامل، ۳.۲ همت در سال برای کشور آورده خواهد داشت که ۲.۵ همت آن از نوع کاهش خسارات است.

علی محمدزاده با اشاره به ترافیک بالا در جاده‌های موازی این خط ریلی که شمال جاده میانه- تبریز و آزادراه زنجان- تبریز می‌شود، گفت: با زیر بار ترافیک رفتن راه‌آهن میانه- تبریز حدود ۱.۴ میلیون کامیون و اتوبوس و حدود ۷۰۰ هزار دستگاه سواری از جاده‌های موازی کم می‌شود که به دنبال آن سوانح جاده‌ای و خسارات فوتی و جرحی نیز کاهش می‌یابد.

وی افزود: در محورهای موازی راه‌آهن میانه- تبریز به طور متوسط ۱۲۷ نفر در سال فوت می‌شوند و با هر فوتی در جاده‌ها، حدود ۸ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور وارد می‌شود، به این ترتیب با کاهش تصادفات و فوتی‌ها و جرحی‌های ناشی از سوانح بخش قابل توجهی از هزینه‌های کشور کم خواهد شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور صرفه‌جویی در مصرف سوخت را از دیگر آثار مثبت این پروژه ریلی برای کشور دانست و افزود: با افتتاح این مسیر، مصرف سوخت حداقل به میزان ۱۱۰ میلیون لیتر کاهش خواهد یافت، با احتساب متوسط قیمت ۱۵ هزار تومانی سوخت، ۱.۵ همت در سال آورده از صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.

وی به نقش راه‌آهن میانه- تبریز در کاهش آلایندگی هوا اشاره کرد و گفت: طبق برآوردها افتتاح این خط ریلی به میزان یک هزار و ۱۹۰ تن از آلایندگی‌ها کاهش خواهد داد که با در نظر گرفتن تلفات بالای ناشی از آلودگی هوا در کشور،‌ نقش آن دوچندان خواهد شد.

مجری طرح راه‌آهن میانه-بستان آباد- تبریز کاهش در ادامه به درآمدهای ترانزتیی این مسیر ریلی اشاره کرد و توضیح داد: از مجموع درآمد ۳.۲ همتی ۷۰۰ میلیارد تومان آن متاثر از درآمدهای ترانزیتی است.

وی با بیان اینکه معمولا ۷۰ درصد بار روی ریل، بار ترانزیتی در نظر گرفته می‌شود،‌ افزود: ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد ترانزیتی ذکر شده علاوه بر ظرفیت جابجایی بار داخلی در این خط ریلی است.

علی محمدزاده ظرفیت حمل بار ترانزیتی راه‌آهن میانه- تبریز را ۱۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: حمل ریلی هر تن بار ترانزیتی حدود یک دلار درآمد برای کشور دارد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: ظرفیت جابه‌جایی مسافر برای راه‌آهن میانه- تبریز تا ۴ میلیون نفر در سال خواهد بود.

علی محمدزاده خاطر نشان کرد: اشتغالزایی مستقیم این طرح ۴۴۰ نفر برآورد شده و برای یک‌هزار و ۸۰۰ نفر هم اشتغالزایی غیز مستقیم داشته است.