به گزارش اکونا پرس،

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به نزدیکی به عید سعید قربان و انجام نذورات و قربانی‌های مردم، گفت: بیش از ۶۰ درصد از بیماری‌های عفونی، بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند. همچنین بیش از ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید از بیماری‌هایی هستند که از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند که کرونا هم جزوی از این بیماری‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه حیوانات به عنوان یکی از مخازن بیماری‌های واگیر شناخته می‌شوند، تصریح کرد: در این رابطه لازم است اگر قصد داریم دامی را تهیه کنیم حتما دام مورد تایید اداره کل دامپزشکی را تهیه کنیم چرا که آنها نسبت به سلامت دام اطمینان دارند و بر روند نگهداری آن نظارت دقیق دارند.

او با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بیماری که طی ذبح دام و دستکاری لاشه آن ممکن است منتقل شود، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، اظهار کرد: بر این اساس لازم است جامعه آگاه شود که تا حد امکان دام را در کشتارگاه ذبح کنند و افراد معمولی اقدام به ذبح دام نکنند و لاشه دام نیز در کشتارگاه به مدت ۲۴ ساعت در حالت پیش سرد کن یعنی در دمای چهار درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.

وی توضیح داد: این فرآیند از آن جهت اتفاق می‌افتد که در این مدت میزان اسیدیته و PH گوشت کاهش یافته و اگر ویروسی در آن وجود داشته باشد، از بین می‌رود. البته توصیه می‌کنیم برای مصرف جگر و سایر امعاء و احشا دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد اقدام کنند.

شیرزادی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به هیچ عنوان موافق ذبح دام در سایر اماکن خارج از کشتارگاه نیست، عنوان کرد: در صورتی که افراد به دلایل خاص خود حتما می‌بایست دام را در منزل و خارج از کشتارگاه ذبح کنند، لازم است دام مورد تایید ادارات کل دامپزشکی را تهیه کنند و حتما لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود. افراد حتما دقت کنند که لاشه دام نباید از ابتدا در فریزر نگهداری شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تب کریمه‌کنگو بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال پیدا می‌کند، می‌تواند هنگام ذبح از دام به انسان نیز منتقل شود؛ به همین دلیل به کارگران کشتارگاه‌ها توصیه می‌کنیم از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند. از آنجایی که گزش کنه به طور مستقیم هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود، دامداران در مناطقی که احتمال وجود کنه هست، لباس پوشیده و روشن به تن کنند.

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تاکید کرد: مصرف فرآورده‌های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری‌ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری کنند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف شود تا مطمئن شویم عامل بیماری زا کاملا از بین رفته است.

وی علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو را شامل تب، سر درد، علائم گوارشی و در موارد شدید تظاهرات خونریزی دهنده معرفی کرد و گفت: اگر فردی علائم یادشده را پس از مصرف گوشت در خود مشاهده کرد باید به مراکز بهداشتی مراجعه کند تا هم زودتر درمان شود و هم از احتمال انتقال بیماری توسط خود به دیگران بکاهد.

او در خصوص آمار فعلی بروز تب کریمه کنگو در کشور نیز به ایسنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۹ مورد مثبت مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که متاسفانه یک بیمار نیز جان خود را از دست داد. توزیع جغرافیایی بروز بیماری نیز در کشور یکسان است.