به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آیین بزرگداشت «محمدحسین پاپلی‌یزدی» در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد.

«مهدی مسکنی» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر جایی که بدنه علمی و بدنه اجرایی کشور از هم فاصله بگیرند، خسارات زیادی به کشور وارد شده است. 

مسکنی تصریح کرد: بخش تعاون بخشی است که هر انسانی یک سهم و رأی دارد و این تنها مدل اقتصاد انسان‌محور است؛ قانون تجارت سرمایه‌محور در تعاون وجود ندارد. ما از آموزه‌های آقای پاپلی‌یزدی در حوزه تعاون بسیار استفاده کردیم.

معاون امور تعاون وزارت کار تأکید کرد: ما از بدنه دانشگاهی می‌خواهیم دست ما مدیران اجرایی را بگیرند و نسلی که ما با زبان آن فاصله داریم و متعلق به عصر اطلاعات است را به ما متصل کرده و قوانین و طرح‌های قدیمی را به‌روز کنند تا در خدمت نسل جدید قرار گیرند.

وی در پایان با قرائت پیام رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نشست نکوداشت استاد پاپلی‌یزدی از خدمات این چهره برجسته علمی و دانشگاهی تقدیر به‌عمل آورد. 

در این مراسم «نعمت‌الله فضلی» جامعه‌شناس و استاد دانشگاه گفت: استاد پاپلی‌یزدی در زمینه توسعه روستایی و تعاون استاد همه ما دانشگاهیان است‌. ایشان انسان شناس بزرگی هستند و ایشان باید در زمره انسان‌شناسانی مانند ابوریحان بیرونی شناخته شود.

وی با اشاره به اشراف پاپلی‌یزدی به فرهنگ ایرانی گفت: ایشان به‌عنوان یک فرهنگ‌شناس، مسئله توسعه و انسان‌شناسی را در رابطه با فرهنگ و تعاون و یاریگری مورد مطالعه قرار داد. استاد باستانی‌پاریزی مقاله‌ای خواندنی‌ درباره آثار پاپلی‌یزدی نوشته است که توصیفات آن شگفت‌انگیز است. برای مثال ایشان نقش آقای پاپلی را یک پل در شناخت جامعه ایرانی ارزیابی کرده است که بین حوزه‌های مختلف پل ایجاد می‌کند و به همه عرصه‌های ایران(از انسان‌شناسی، فلسفه، زبان‌شناسی، فرهنگ، اقتصاد، روابط سیاسی، تاریخ و جغرافیا) اشراف دارد.

فاضلی گفت: استاد پاپلی‌یزدی مطالعه بین‌رشته‌ای نمی‌کردند بلکه مطالعه فرا رشته‌‌ای داشتند و مطالعات ایشان ارزش تجویزی دارند. کار آقای پاپلی‌یزدی درباره کوچ نشینان شمال خراسان یک رساله دکتری ۷۰۰ صفحه‌ای بود که آشتی بین تاریخ، انسان‌شناسی و جغرافیا بود و علاوه بر رشته‌ها، روش‌شناسی‌ها را هم پیوند زد که این یکی از خلا‌ءهای دانشکده‌های علوم انسانی ماست.

این استاد انسان‌شناسی دانشگاه تأکید کرد: ایشان با به راه‌انداختن اولین ژورنال تخصصی جغرافیا در ایران، یک فصلنامه معتبر در عرصه جهانی ایجاد کرد و بحث وی درباره مشارکت، تعاون و یاری‌گری در ایران بسیار قابل تأمل است. 

«مرتضی فرهادی» استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با اشاره به پرداخت به روحیه تعاون و یاریگری در ایرانیان در سده‌ها و دهه‌های گذشته گفت: استاد پاپلی‌یزدی درباره این روحیه بسیار صحبت کرده است.

وی افزود: بنده در کتاب فرهنگ تعاون و یاریگری در ایران، چهل سال پیش بسیار به کارهای استاد پاپلی‌یزدی ارجاع دادم و این قدرت علمی ایشان را نشان می‌دهد.

فرهادی گفت: در بحث حوزه تعاون ما بارها صحبت کردیم که اصل در بازی مهره‌ها و ابزار نیستند، بلکه قواعد بازی و روابط اجتماعی حاکم هستند. در تجربیات ایران نیز باید مدنظر داشته باشیم که این مناسبات اجتماعی بود که همیاری و تعاون را با وجود حکومت‌ها و جریانات مختلف در کشور حفظ می‌کرد و به‌عنوان عنصری مردمی نگاه می‌داشت. لذا ما نیاز به تعاونی‌های مردم‌نهاد خودجوش از دل جامعه هستیم و نه تعاونی‌هایی که بدون حمایت دولت یک روز هم دوام نمی‌آورند.

در ادامه این مراسم با اعطای نشان سفیر تعاون به استاد «محمدحسین پاپلی‌یزدی» از تلاش‌های علمی وی در این حوزه تقدیر به‌عمل آمد.

استاد دکتر پاپلی‌یزدی در پایان این مراسم نکوداشت، ضمن تشکر از تقدیرکنندگان، بر ضرورت حفظ تعامل مسئولان با اهل علم و اساتید حوزه علوم انسانی تأکید کرده و گفت: ما برای حفظ ایران از تلاطمات و ناملایمات راهی جز همیاری، تعاون و همکاری نداریم.

وی، تعاون را یکی از موثر ترین راه حل های کاهش فاصله طبقاتی و گسترش عدالت اجتماعی دانست.