مثانه یکی از مهم ترین اعضای بدن است. وظیفه این عضو نگه داشتن و تخلیه کردن ادرار از کلیه ها است. اگر این عضو عملکرد نامناسب و بی موقع داشته باشد، بیماری های مثانه رخ می دهد. مثانه در پایین شکم قرار دارد و ادرار را از کلیه ها گرفته و نگهداری می کند و زمانی که مثانه با ادرار پر شود، با کمک لوله هایی به نام حالب به پیشاب راه فرستاده می شوند؛ سپس عصب های مثانه ضرورت تخلیه ادرار را اعلام می کند. بیماری مثانه عارضه‌ ای دردناک است و عملکرد مثانه را مختل می‌کند. وجود هر نوع باکتری در هر یک از این قسمت ها و نیز اختلال در عملکرد هر کدام از آن ها به بروز بیماری های بسیار دردناک در مثانه ختم می شود.

وجود اختلالاتی مانند نگه داشتن ادرار، بیماری هایی همچون بی اختیاری ادرار، عفونت و... را در پی دارد که باید سریعا توسط بهترین دکتر مثانه در تهران درمان شود تا از حاد شدن وضعیت آن جلوگیری به عمل آید. ما نیز در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد مثانه و بیماری های مرتبط با آن بدانید را به طور کامل شرح دهیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کرده و یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.

انواع بیماری های مثانه

  • عفونت مثانه: زمانی که باکتری های موجود در روده ها از راه رکتوم به پیشاب راه برسند و در آن جا بالا روند و وارد مثانه شوند، عفونت مثانه به وجود می آید. این باکتری ها خطرناک هستند و می توانند مثانه را آلوده کنند و باعث ایجاد عفونت شده و گاهی هم بدون داشتن علامتی، فقط تکثیر پیدا می کنند. تشخیص عفونت در مثانه به وسیله آزمایش ادرار، سیستوسکوپی و سونوگرافی انجام می گیرد. در برخی مواقع پزشک درمان دارویی را هم آغاز می کند و از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد اسپاسم استفاده می کند.
  • سرطان مثانه: سرطان مثانه‌ عبارت‌ است‌ از رشد یک‌ بافت‌ غیر طبیعی‌ در مثانه‌ که‌ در آن‌ بر تقسیم‌ سلول‌ ها کنترلی‌ وجود ندارد و به‌ طور مهار گسیخته‌ ای‌ انجام‌ می‌گیرد. سرطان ممکن‌ است‌ خوش‌ خیم‌ یا بد خیم‌ باشد. اگر سرطان بد خیم‌ باشد، امکان‌ دارد به‌ گره‌ های‌ لنفاوی‌، استخوان‌، کبد، و ریه‌ ها گسترش‌ یابد. تومورهای‌ مثانه‌ در افراد بالای‌ 50 سال‌ شایع‌ تر است‌ و ضمنا شیوع‌ آن‌ در مردان‌ بیشتر از زنان‌ است‌.
  • پایین افتادگی مثانه: پایین افتادگی مثانه هنگامی روی می دهد که دیواره ی بین مثانه و مهبل (واژن) در جنس مؤنث ضعیف شود و در نتیجه مثانه به داخل واژن نزول نماید. این اختلال می تواند موجب ناراحتی و بروز مشکل در هنگام تخلیه مثانه شود.

پایین افتادگی مثانه موجب نشت ناخواسته ادرار و تخلیه نشدن کامل مثانه می شود. نشت ادرار ممکن است در هنگام سرفه، عطسه، خنده، راه رفتن و دویدن روی دهد.

  • مثانه عصبی: به دنبال آسیب سیستم عصبی، مثانه عصبی رخ می دهد. بر اساس محل درگیری و نوع درگیری عصبی به دو نوع تقسیم می گردد:
  • مثانه شل
  • مثانه انقباضی یا بیش فعال

کسانی که مثانه بیش فعال مبتلا هستند، بسیار کم یا اصلا کنترلی به عملکرد مثانه ندارند. مثانه به طور خود به خود و مکرر تخلیه می‌گردد و تخلیه به طور کامل انجام نمی‌گیرد. به همین دلیل خطر ابتلا به عفونت های ادراری در این افراد افزایش می‌ یابد.

مثانه عصبی

راه های پیشگیری از عفونت مثانه

عفونت مثانه یک بیماری دردناک و عذاب آور است و گاهی درمان های پیچیده ای دارد. از این رو پیشگیری از مبتلا نشدن به این بیماری بهترین گزینه است. خوشبختانه راه حل های متعددی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه وجود دارد و می توان با انجام آن ها تا حد زیادی درصد ابتلا به این بیماری را کاهش داد:

 روش‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت مثانه عبارتند از:

  • عدم استفاده از محصولات بهداشتی مانند ژل‌ های شست‌ و شو
  • عدم استفاده از کرم‌ های مرطوب کننده و معطر
  • عدم نگه داشتن ادرار به مدت طولانی
  • استفاده از لباس زیر نخی
  • خودداری از پوشیدن لباس زیر تنگ
  • عدم استفاده از دوش واژینال
  • استفاده نکردن از ژل‌ های اسپرم‌ کش
  • تعویض منظم و روزانه لباس زیر
  • نوشیدن آب به مقدار کافی

چرا درصد ابتلا به عفونت مثانه در خانم ها بیشتر است؟

مهم ترین علتی که به وجود آمدن عفونت مثانه را برای خانم ها بیشتر می کند، کوتاه بودن مجرای ادراری آن ها و احتمال ورود بیشتر میکروب ها و باکتری های مضر به دستگاه تناسلی آن ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده، از هر دو خانم یک نفر به عفونت مثانه دچار می شود. دلیلی دیگر برای ابتلای خانم ها به این بیماری، فشار بسیار زیادی است که در طول مقاربت جنسی به دستگاه ادراری آن ها وارد می شود و باکتری‌ های مضر، عفونت و ضایعات اطراف واژن از این طریق به داخل واژن و دستگاه تناسلی وارد می‌ شوند.

استفاده زیاد از اسپری های اسپرم کش نیز از دیگر عوامل است و همچنین افرادی که روابط جنسی متعدد با افراد مختلف را تجربه می کنند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری عفونت مثانه هستند. از دلایل دیگر ابتلا به این بیماری می‌ توان نگه داشتن ادرار برای طولانی‌ مدت در مثانه اشاره کرد. زمانی که ادرار برای مدت طولانی‌ تر از حالت طبیعی در مثانه نگه داشته شود، باعث کشیدگی جدار مثانه شده و در دراز مدت باعث کاهش خاصیت انقباضی مثانه و آسیب دیدن آن می‌ شود.

به‌ طوری که مثانه فرد بیمار نمی‌ تواند به خوبی از ادرار خالی شود به همین دلیل باکتری‌ های مضر در مثانه باقی مانده و تکثیر می‌ شوند و عفونت مثانه در خانم‌ ها را ایجاد می‌ کنند.

چرا درصد ابتلا به عفونت مثانه در خانم ها بیشتر است؟

کلام آخر

دستگاه مجرای ادراری نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت افراد دارد، زیرا سموم بدن از این طریق خارج می شوند. همین طور وظیفه نگهداری و تخلیه ادرار بر عهده مثانه است. داشتن کم ترین و کوچک ترین اختلال در مثانه باعث بروز مشکلاتی مانند عفونت و در موارد حادتر سرطان نیز می شود. برای درمان این بیماری باید سریع اقدام کنید تا مشکلات جدی تری رخ ندهد. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید.