شاید برخی از مردم جراح عمومی را با پزشک عمومی اشتباه بگیرند و یا فکر می کنند که یک جراح عمومی قادر است تمامی جراح ها را انجام دهد در حالی که بهترین جراح عمومی در ایران بیشتر روی ناحیه شکم تمرکز دارد و معمولا جراحی هایی مثل روده، لورالمعده، کیسه صفرا و معده را انجام می دهد. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد بایدها و نبایدهای جراحی های عمومی بدانید را به طور کامل شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تاپتنا (toptena.ir) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر جراحا و پزشکا کمک بگیرید.

جراح عمومی کیست؟

در قرن پانزدهم جراحی عمومی از فیزیک کاملا جدا شد و به صورت جداگانه توسعه یافت. اولین جراحی با کمک بیهوشی در کشور چین 1700 سال پیش انجام شد. جراح عمومی یکی از تخصص های پزشکی است که به درمان بیماری های قسمت های مختلف بدن انسان، با تکیه بر مهارت و علم خود می پردازد. تاکید این رشته بر روی تروماها، بیماری های دستگاه گوارش، شکم، گردن، غدد درون ریز، عروق محیطی و پستان است. جراحان عمومی همچنین با بیماری هایی مانند پوست، پستان و فتق سروکار دارند.جراحی عمومی در بسیاری از قسمت های مختلف جهان اولین سطح ارائه و خدمت به بیماران تصادفی و اورژانسی هستند. به همین دلیل دامنه فعالیت و توانایی آن ها بسیار وسیع است.

زیر شاخه های جراحی عمومی

سخت ترین عمل هایی که یک جراح عمومی انجام می دهد شامل موارد زیر می شود:

لاپاراسکوپی: این جراحی با ایجاد یک حفره در نزدیکی ناف یا استخوان لگن آغاز می شود. این برش برای پمپ کردن گاز کربن دی اکسید به داخل حفره شکم یا لگن استفاده می شود. در این جراحی از لوله های بسیار باریک استفاده می شود.

آنکولوژی: آنکولوژی یکی از رشته های پزشکی است که با انواع تومور های خوش خیم و بدخیم و سرطان سروکار دارد.

جراحی عروق: در این جراحی اختلال های سیستم عروقی، بیماری های سرخرگ ها، سیاهرگ ها و رگ های لنفاوی با روش های درمانی دارویی، نیمه تهاجمی و استفاده از سوندها و کاتترها و باز سازی سیستم عروقی انجام می شود.

جراحی پستان: جراحی پستان معمولا به دو دلیل عمده انجام می شود. این جراحی ها یا برای زیبایی، مانند بازسازی و جوانسازی و تغییر اندازه آن انجام می شود و یا برای اهداف پزشکی و درمانی مانند کوچک کردن سینه برای کاهش فشار روی گردن و کمر یا درمان سرطان انجام می شود.

جراحی اورژانسی: خون ریزی، انسداد روده، عفونت و غیره از مهم ترین مواردی است که یک پزشک عمومی با توجه به مهارت خود باید در کمترین زمان ممکن درمان کند.

جراحی روده: بیشترین تمرکز جراحان عمومی روی بیماری های روده بزرگ از جمله التهابی روده، خونریزی دستگاه گواراش و بواسیر، انواع سرطان های روده بزرگ و کوچک می باشد.

زیر شاخه های جراحی عمومی

وظایف یک جراح عمومی

یک جراح عمومی با مهارت و دانش بالای خود جراحی اندام های مختلف شکمی را به عهده داردو فعالیت و توانایی یک جراح عمومی بسیار زیاد است به طوری که در مواقع ضروری قادرند، جراحی اورژانسی، جراحی زنان، جراحی مغز و اعصاب و جراحی اورولوژی و غیره بپردازند. تمام جراحان ابتدا کار خود را با دوره جراحی عمومی شروع می کنند و بسیاری از آن ها پس از گذراندن دوره جراحی عمومی به دوره تخصصی خود می پردازند.

رسیدگی به بیماران اورژانسی برای جراحان عمومی اولویت دارد. وظایف کلی جراح عمومی انجام عمل های قسمت های مختلف شکم و مدیریت و درمان بیماری هایی مثل گوار، هموروئید، آپاندیسیت، سرطان کبد و سایر بیماری ها می باشد. امروزه تمام جراحی ها به تیغه جراحی نیاز ندارد. برای مثال یک جراح عمومی برای جراحی لاغری با تکنیک لاپاراسکوپی این عمل پیچیده را انجام می دهد.

او با این روش می تواند برش های بسیار کوچیکی نسبت به روش های سنتی ایجاد کند و این روش باعث می شود که جراحی با عوارض کمتری و در زمان سریع تری صورت بگیرد. جراحان عمومی دانش بسیار گسترده ای دارند و به راحتی می توانند بیماری های مختلف را تشخیص داده و قادرند که روند نوع عمل جراحی را برای شما توضیح دهند.

ویژگی های بهترین جراح عمومی

  • جراح باید در طی درمان صبر و حوصله کافی داشته باشد.
  • جراح باید در زمینه پیگیری روند درمان متعهد باشد.
  • جراح باید از دانشگاه معتبری مدرک اخد کرده باشد.
  • جراح باید سابقه درخشانی داشته باشد.
  • جراح باید بتواند در زمان کوتاه بهترین عملکرد را داشته باشد.
  • جراح باید اطلاعات و دانش خود را به روز کند.
  • جراح باید بتواند از تمامی امکانات قدیمی و جدید به بهترین شکل در روند درمان استفاده کند.
  • جراح باید در کلینیک خود از امکانات به روز و استاندارد استفاده کند.

مراقبت های بعد عمل

  • بعد از به هوش آمدن ممکن اصن برخی از بیماران دچار حالت تهوع و استفراغ شوند که امری بسیار طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد زیرا از عوارض بیهوشی است.
  • چک کردن فشار خون، تنفس و دما بدن توسط کادر درمان.
  • بررسی محل خونریز و یا عفونت توسط جراح عمومی.
  • در دوره ریکاوری احتمال واکنش های آلرژیک وجود دارد.
  • خوردن و آشامیدن چند ساعت بعد از عمل برای بیمار ممنوع است.
  • تا چند روز بعد از عمل بیمار باید با توجه به بیماری خود زیر نظر رژیم غذایی قرار بگیرد.
  • چند روز بعد از عمل رانندگی برای بیماران ممنوع است.
  • بیمار باید با توجه به توصیه های پزشک دارو های خود را به طور منظم مصرف کند.

به طور کلی قبل از ترخیص بیمار مراقبت بعد از عمل به عهده پزشک و کادر درمان است اما بعد از ترخیص مراقبت ها به عهده خود بیمار است و باید به توصیه های پزشک خود توجه داشته باشد.

ویژگی های بهترین جراح عمومی

کلام آخر

جراحی عمومی رشته ای بسیار گسترده است که نیاز به هوش، مهارت و مدیریت بالایی دارد. بسیاری از عمل ها و درمان ها در یمارستان و کلینیک های مختلف توسط جراحان عمومی صورت می گیرد. آن ها بهترین آموزش و تجربه را در این رشته و مراقبت های قبل و بعد ز عمل جراحی و همچنین تشخیص دقیق بیماری کسب می کنند. بسیار خرسندیم که تا پایان مقاله همراه ما بودید. سعی کردیم اطلاعات دقیقی از جراحان عمومی و زیر شاخه های این رشته در اختیار شما قرار بدهیم. امیدوارم این مطلب برای شما سودمند و مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت تاپتنا (toptena.ir) مراجعه کنید.