به گزارش اکونا پرس،

گسترش کسب‌وکار زمانی ممکن است که یک شرکت، آماده ورود به بازارهای جدید یا به دست آوردن مشتریان جدید باشد. این گسترش می‌تواند گرفتن یک حق امتیاز، افزایش تعداد کارمندان یا ورود به بازارهای جهانی را شامل شود. 

داشتن یک استراتژی برای توسعه کسب‌وکار قبل از ورود به آن حیاتی است. یک برند تجاری تنها زمانی می‌تواند گسترش یابد که مشتریان خوب، محصولات با کیفیت و یک برنامه بازاریابی قوی داشته باشد. در نتیجه اینجاست که استراتژی گسترش کسب‌وکار مهم می‌شود. 

در این مطلب 9 استراتژی برتر برای گسترش کسب و کار را توضیح خواهیم داد. سه استراتژی اول (انجام تحقیقات بازار، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه و استخدام افراد با استعداد) پیش نیاز شش استراتژی دیگر هستند. فراموش نکنید که قبل از شروع برنامه‌ریزی لازم است تا روی اولویت‌ها تمرکز داشته باشید.

برترین استراتژی‌های گسترش کسب‌وکار؛

  • انجام تحقیقات بازار 

  • سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه

  • جذب افراد با استعداد 

  • افزایش خط تولید

  • گسترش دسترسی به بازار 

  • معرفی فناوری‌های جدید 

  • تمرکز بر تنوع 

  • تقویت رشد در عرصه بین‌المللی

  • یافتن بازارهای جدید 

 ‌

  1. انجام تحقیقات بازار 

قبل از تصمیم‌گیری در مورد استراتژی گسترش کسب‌وکار، باید در مورد عوامل خارجی که می‌توانند بر اهداف کسب‌وکار تأثیر بگذارند، شناسایی شوند. تجزیه و تحلیل رفتار مشتری و ترندهای بازار رقابتی، شناسایی زمینه‌های بالقوه برای رشد و درک شرایط بازار محلی، پیش‌زمینه‌های مهمی برای گسترش  و ورودبه بازارهای جدید هستند. 

آنالیز SWOT (به معنای شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، یک استراتژی موثر است که حتی کسب‌وکارهای بزرگ هم در زمان توسعه از آن استفاده می‌کنند و برای همه کسب‌وکارها ضروری است.

تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند در راستای شناسایی موارد لازم در برنامه توسعه برای رسیدن به موفقیت کمک کند. علاوه بر این در موارد زیر هم راهنمای خوبی خواهد بود؛

  • بررسی ابتکارات جدید 

  • به روز رسانی سیاست‌های داخلی 

  • تغییر طرح توسعه موجود 

  • انجام بررسی‌های فصلی یا سالانه

  1. سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه 

تحقیق درباره ایده‌های محصول جدید و آزمایش نمونه‌های اولیه در بازارهای مختلف  حائز اهمیت است. این فرآیند به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا قبل از سرمایه‌گذاری مالی در پروژه‌های گسترش کسب‌وکار، فعالیت‌هایی که بالاترین پتانسیل موفقیت را دارند، مشخص کنند.

 شرکت‌هایی وجود دارند که در یک بازه زمانی، در صنعت پیشرو بودند، اما زمانی که تقاضای بازار تغییر کرد، موفق نشدند روی نوآوری سرمایه‌گذاری کنند. با بها دادن به نوآوری و تفکر خارج از چارچوب در مورد محصولات جدید می‌توان به رشد برند در بازار هدف کمک کرد، 

  1. جذب افراد با استعداد 

 استخدام افراد با مهارت، با استعداد، با تجربه و حرفه‌ای نقش کلیدی در گسترش کسب‌وکار دارند. نیروهای تخصصی می‌توانند، استراتژی‌های بازاریابی را که یک کسب‌وکار قصد دارد برای توسعه خود استفاده کند، تدوین کنند.

در نظر گرفتن شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای حضور استعدادهای جدید می‌توانند به سازمان کمک کنند تا اهداف دقیقی برای نیروی کار خود در نظر بگیرند و نیروی کار هم به درستی می‌داند که به دنبال چه چیزی است و برای موفقیت باید چه کارهایی را انجام دهد. 

  1. افزایش خط تولید

افزودن محصولات یا خدمات جدید و هیجان‌انگیز می‌تواند به رشد سریع کسب‌وکار کمک کند. تولید محصولاتی که مکمل یا نزدیک به خط تولید فعلی شما هستند ممکن است برای مشتریان فعلی و جدید جذاب باشد و فرصت رشد منحصر به فردی را در اختیار یک کسب‌وکار قرار دهد.

  1. گسترش دسترسی به بازار 

کسب‌وکارها زمانی که به دسترسی و تعامل بیشتری با مشتری دست می‌یابند، گزینه‌های مختلفی برای دسترسی به بازار دارند؛ گزینه‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی گرفته و تبلیغات هدفمند از جمله همین موارد هستند.

با این حال، هنگام تصمیم‌گیری در مورد چگونگی گسترش دسترسی به بازار، باید بودجه و منابع را در نظر گرفت. برای رسیدن به نتیجه دلخواه، می‌توان روی یک یا چند مورد از راه‌های  زیر تمرکز کرد: 

  • پخش گسترده‌تر در یک منطقه 

  • کمپین های بازاریابی با هدف جذب مشتریان جدید

  • دنبال کردن فرصت های صادراتی 

  • گسترش حضور دیجیتالی

  1. معرفی فناوری‌های جدید

استفاده از  فناوری‌های جدید می‌تواند به کسب‌وکارها در افزایش کارایی و درآمد کمک کند و در عین حال هزینه‌ها را کاهش دهد و بازده سرمایه‌گذاری (ROI) را بهبود بخشد. کسب‌وکارها می‌توانند فناوری‌های جدید را برای گسترش کسب‌وکار به چند روش معرفی کنند، از جمله: 

  • تکنولوژی Cloud: این تکنولوژی می‌تواند به تیم شما اجازه دهد تا دورکاری کنند. این کار باعث صرفه‌جویی در زمان رفت و آمد می‌شود و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که هر زمانی بتوانند روی پروژه‌ها کار کنند. 

  • جمع‌آوری کلان داده‌ها: کسب‌وکارها با کمک اطلاعات به دست آمده می‌توانند در طول گسترش کسب‌وکار، آگاهانه تصمیم‌گیری کنند. 

  • هوش مصنوعی (AI): این تکنولوژی می‌تواند محصولات جدیدی را به خریداران آنلاین پیشنهاد دهد و برای خدمات پشتیبانی مشتری، جایگزین انسان شود. 

  • چاپگر سه بعدی: این چاپگر می‌تواند نمونه‌های اولیه را در مرحله تحقیق و توسعه برای گسترش کسب و کار تولید کند.

  1. تمرکز بر تنوع 

تنوع بخشیدن به محصولات یا خدمات یک کسب و کار، مشابه افزایش خط تولید (افزودن محصولات یا خدمات مکمل یا جدید) به رشد و ثبات کمک می‌کند. 

  1. تقویت رشد در عرصه بین المللی 

 شرکت‌های بزرگی که می‌خواهند در عرصه جهانی به سرعت گسترش یابند، معمولاً یک استراتژی بین‌المللی اتخاذ می‌کنند. این استراتژی می‌تواند شامل جزئیات مربوط به ادغام ارزهای خارجی، انتخاب زبان و کسب حق فعالیت در چندین بازار بین‌المللی باشد. 

استخدام نیروی کار بین‌المللی هم می‌تواند یک گزینه برای گسترش کسب‌وکار باشد. برون سپاری برخی از کارها هم راهی دیگر برای ورود به بازارهای خارجی است. 

قبل از اجرای توسعه بین‌المللی، درک تفاوت‌های فرهنگی و دیگر تفاوت‌ها، لازم است. کارکنان هم باید آموزش مورد نیاز را برای کار کردن با افرادمختلف در جهان، کسب کنند. 

  1. پیدا کردن بازارهای جدید

مشتریان متنوع و دستیابی به بازارهای جدید می‌تواند درآمد و فرصت‌های رشد را فراهم کند. برخلاف تنوع بخشیدن به محصولات و گسترش دسترسی به بازار، رویکرد این استراتژی، تحقیق در مورد بازارهای جدید با محصولات موجود است، راهی ساده برای افزایش فروش. 

شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف با توجه به شرایط و منابعی که در اختیار دارند، در مورد چگونگی گسترش کسب‌وکار خود تصمیم‌گیری می‌کنند. برای مثال، گروه وطن‌زرین در طول 40 سال فعالیت، محصولات و خدمات متنوعی را به بازار عرضه کرده است. در حال حاضر این گروه به عنوان یکی از شرکت‌های مولتی برند شناخته می‌شود که محصولات آن به بازارهای جهانی ورود کرده‌اند. 

ساخت یک کسب‌وکار جهانی با برندهای جهانی یکی از اهداف گروه وطن‌زرین به عنوان استراتژی توسعه و گسترش فعالیت است. 

منابع:

https://www.upwork.com/resources/business-expansion-strategy