به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، ایران کشوری است با آب و هوایی متفاوت که در هر نقطه از آن بر حسب شرایط آب و هوایی گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند بسیاری وجود دارد و به دلیل همین خاص و نادر بودن برخی گونه‌ها، افراد سودجو اقدام به فروش و قاچاق این گونه‌ها می‌کنند. امروزه شکار حیات وحش به فضای مجازی هم راه یافته است و برخی افراد با انتشار تصاویر دلخراشی از صید و شکار آن‌ها با سلاحی غیرقانونی و تبلیغ و ترویج این کار صورت می‌گیرد.

سرهنگ جمشید محبت خانی درباره قاچاق اعضای حیوانات در شبکه‌های مجازی اظهار کرد:  یکی از جرایمی که طی سال‌های اخیر بسیار با آن مواجه می‌شویم، وقوع جرایم زیست محیطی از جمله قاچاق سلاح، فروش سلاح شکاری، تبلیغ قاچاق، قاچاق حیات وحش به‌صورت زنده و تاکسیدرمی همچنین قاچاق آن‌ها از طریق فضای مجازی است بنابراین تصمیم گرفتیم این مسئله را به‌صورت جدی پیگیری کنیم.

 وی افزود: معاونت حوزه فوریت‌های سایبری را برای کنترل و کاهش این جرایم در زیر مجموعه یگان حفاظت تعریف کردیم و خوشبختانه سازمان اداری استخدامی با ایجاد این معاونت موافقت کرده است. این معاونت به‌صورت زیرمجموعه و یا تحت نظر پلیس فتای فراجا فعالیت خواهد کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود روند جرایم زیست‌محیطی و رصد و کشفیات آن‌ها افزایشی بوده است، گفت: طی سال‌ گذشته ۱۸۷ پرونده قضایی در خصوص قاچاق تشکیل شد و افراد مرتبط با این معضلات به دادگاه‌ و مراجع قضایی معرفی شدند این در حالیست که بیش از تشکیل پرونده‌های قضایی، مشکلات با تذکرهای شفاهی حل شد و نیازی به تشکیل پرونده قضایی نبود.

وی درباره تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده طی چهار ماه اول امسال درباره قاچاق حیوانات در فضای مجازی اظهارکرد: طی فروردین ماه سال جاری ۲۴ پرونده قضایی، در اردیبهشت‌ماه ۲۴ پرونده، در خردادماه ۲۵  وتیرماه نیز ۲۵ پرونده قضایی در خصوص جرایم قاچاق حیوانات در فضای مجازی تشکیل شده است.

 محبت خانی ادامه داد: با توجه به اینکه میزان کل پرونده‌های تشکیل شده طی سال گذشته حدود ۱۸۷ مورد و چهارماه اول سال ۵۲ مورد بود می‌توان ادعا کرد که میزان کشفیات حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور درباره مواردی که مورد رصد قرار می‌گیرند و جرم‌انگاری می‌شوند، گفت: مواردی همچون انتشار تصاویر شکار غیرمجاز با سلاح و لاشه حیوانات، انتشار تصاویر از صید آبزیان و... جزء جرایم محیط زیستی در صفحات مجازی است که این افراد شناسایی می‌شوند و با آن‌ها برخورد می‌شود. تا کنون نیز برای این افراد احکام تبعید، حبس و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.

محبت خانی در پایان تصریح کرد: در شبکه‌های مجازی موارد بسیاری توسط خودمان رصد می‌شود که با این افراد برخورد جدی می‌کنیم اما در بسیاری از مواقع نیز اخبار مهم را مردم به ما اطلاع‌رسانی می‌کنند. مردم با دیدن تصاویری که شکار غیرمجاز حیات وحش درآن‌ها عادی‌انگاری می‌شود، می‌توانند از طریق اپلیکیشن محیط بان یا سامانه ۱۵۴۰ به ما اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری کنیم.