کسانی که به افسردگی دچار شده اند باید توجه داشته باشند که افسردگی علاوه بر این که بر روان هر فرد تاثیر می گذارد، می‌تواند بر ساختار فیزیکی مغز نیز موثر باشد. تغییرات و عوامل متعددی باعث کوچک شدن مغز فرد می شود که معمولا بهترین دکتر مغز و اعصاب در تهران سعی در درمان این عارضه دارد. به طور کلی، افسردگی می تواند به مرکز کنترل سیستم عصبی تاثیر بگذارد. کوچک شدن مغز انسان یک بیماری خطرناک است و می تواند پیامدهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد، برای درمان این بیماری باید به کمک سایت پزشکا بهترین دکتر مغز و اعصاب در ایران را شناسایی و در نهایت به آن مراجعه کنید.

افسردگی و کوچک شدن مغز

امروزه به لطف تحقیقات انجام شده و با توجه به مطالعات بهترین دکتر افسردگی در تهران بر روی مغز افراد مبتلا به افسردگی به این نتیجه رسیده اند که اندازه نواحی مختلف مغز این افراد؛ به تدریج کاهش یافته است. با توجه به تحقیقات جدیدی که صورت گرفته؛ نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی نیز ممکن است نواحی خاصی از مغزشان کوچک شود. محققان هنوز در حال بحث هستند که کدام قسمت‌های مغز ممکن است به دلیل افسردگی کوچک شود و این کوچکی تا چه حد می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده؛ افراد افسرده علائم خاصی دارند که آشکارترین این علائم عبارتند از:

  • احساس خستگی دائم، تنبلی یا پریشانی
  • ضعیف یا ناتوانی در بررسی و تصمیم گیری
  • افکار خودزنی، مرگ یا خودکشی
  • بیشتر اوقات احساس پوچی و غمگینی می کند
  • او نمی خواهد فعالیت هایی را که دوست دارد انجام دهد
  • کاهش یا افزایش وزن به دلیل داشتن اشتهای متغیر

5 نشانه جدی کوچک شدن مغز

بعضی اوقات علائم آتروفی مغز آنقدر شدید و خطرناک است که می تواند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله آتروفی مغز را درمان کنید. همچنین می توانید به صورت آنلاین با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا توصیه های لازم را دریافت کرده و سلامت خود را به خطر نیندازید. علائم جدی که نباید نادیده گرفته شوند عبارتند از:

  • توهم و در عین حال خیال پردازی مستمر
  • گرایش به رفتارهای تهدیدآمیز و غیرمنطقی مانند خودکشی
  • غش مداوم و عدم پاسخگویی
  • هذیان و تغییرات ناگهانی در رفتار
  • مهم ترین عامل مستعد افسردگی استرس حاد یا مزمن است.

قرار گرفتن در معرض استرس می تواند در اوایل زندگی رخ دهد و تغییرات طولانی مدتی را ایجاد کند که به رفتارهای غیرعادی کمک شایانی می کند و یا این که ممکن است در بزرگسالی این اتفاق بیافتد. یکی از مشخصه های پاسخ استرس، فعال شدن محور HPA و افزایش گلوکوکورتیکوئیدها است.

این محور به منظور ارائه حداکثر پشتیبانی فیزیولوژیکی فاز حاد برای پاسخ جنگیدن یا گریزی طراحی شده است. با این وجود، استرس پی در پی و افزایش مداوم سطوح گلوکوکورتیکوئید اثرات بسیار مضری را بر اندام های بدن از جمله مغز وارد می کند. به طور کلی افسردگی با زیاد شدن فعالیت محور HPA و افزایش سطح گلوکوکورتیکوئید و در نهایت اختلال در مکانیسم های بازخورد منفی همراه است.

5 نشانه جدی کوچک شدن مغز

چگونه از افسردگی نجات پیدا کنیم؟

در این بخش، راه های نجات از افسردگی را یک به یک توضیح می دهیم و سعی می کنیم بهترین روش ها را برای پیشگیری و یا درمان این بیماری در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:

مراقب علائم رایج افسردگی باشید:

طبق تحقیقات انجام شده؛ افسردگی دو علامت واضح و اصلی دارد که حداقل یکی از آن ها همیشه در بیماران افسرده وجود دارد. این دو علامت عبارتند از: احساس غم و اندوه و لذت نبردن از چیزهایی که قبلا شخص را خوشحال می کرد. علائم دیگری که در افسردگی رخ می دهد عبارتند از: احساس ناامیدی، تغییر در اشتها و خواب، بی انگیزگی، عدم تمرکز، افکار مرگ و خودکشی و ... اشاره نمود.

رژیم غذایی خوبی داشته باشید:

رژیم غذایی شما به طور مستقیم بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می گذارد. مطالعات مختلف به ما نشان داده اند که برخی از غذاهای بسیار شیرین با قند مصنوعی و فرآوری شده می توانند با مشکلات سلامت روان مرتبط باشند.

تغییر سبک زندگی:

با ورزش کردن و داشتن تحرک بالا، به مرور زمان مجبور به ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی خود می شوید. با توجه به تحقیقات انجام شده، محققین به این نتیجه رسیده اند که ورزش منظم میل به سیگار کشیدن را در افراد معتاد به نیکوتین کاهش می دهد و روند ترک سیگار را تسهیل می کند.

داشتن خواب کافی:

یک ورزش سبک، تمرین زومبا یا یک جلسه شنای سبک سبب می شود تا خوابی با کیفیت و در عین حال آرام داشته باشید. ورزش منظم و پیاده روی منجر به نتظیم خواب فرد می شود. همچنین داشتن خواب کافی سبب نظم دهی و داشتن ریتم شبانه روزی عالی می شود که گام مهمی در درمان افسردگی به حساب می آید.

آرامش را با شکرگزاری و شوخ طبعی بیابید:

طبق شواهد علمی به دست آمده؛ قدردانی و شکرگزاری می تواند از نظر عاطفی بسیاری از مسائل را حل نماید. در این روش؛شما باید سه تا پنج موردی که بابت آن ها سپاسگزار هستید را یادداشت کنید. تمرین شکرگزاری به افزایش شفقت، حفظ ارتباطات، بهبود خواب، افزایش رضایت از زندگی و افزایش شادی کمک می کند.

آرامش را با شکرگزاری و شوخ طبعی بیابید:

کلام آخر

در این مقاله تمام سعی خود را به کار گرفتیم تا اثرات مخرب افسردگی بر مغز را مورد بررسی قرار دهیم. افسردگی یکی از مشکلات و بیماری های رایجی است که علاوه بر درگیر کردن ذهن، جسم را نیز دستخوش تغییراتی می کند. در این مقاله ما در مورد آیا افسردگی مغز را کوچک می کند؟ اطلاعات ارزشمندی را ارائه دادیم و امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن انتقاد و یا پیشنهاد می توانید از طریق سایت پزشکا و یا (pezeshka.net) با ما در میان بگذارید. سایت پزشکا بزرگترین و بهترین مرجع رسمی اطلاع رسانی سلامت می باشد.