به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، طبق شیوه نامه تحصیلی سال ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲، مدارس فقط مجاز به ثبت نام آن دست از دانش آموزان اتباع غیر ایرانی هستند که در سامانه «سهما» (سامانه هوشمند مدیریت اتباع) درخواست خود را ثبت کرده باشند.

امسال ثبت نام دانش‌آموزان اتباع غیر ایرانی در مدارس، منوط به حضور مجاز یا غیر مجاز آنها در ایران نیست و از این رو دانش آموزان اتباعی که غیرقانونی در کشور هستند نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه «سهما» وزارت کشور به آدرس irmigrationorg.ir برای ثبت نام در مدرسه اقدام کنند.

در همین راستا سازمان ملی مهاجرت با همکاری وزارت آموزش و پرورش در راستای ثبت نام دانش آموزان اتباع غیر ایرانی که از درج اطلاعات خود در سامانه یاد شده جا مانده بودند، مجددا و برای چندمین بار سامانه سهما را از ۲۲ آبان ماه باز کرده‌ است تا جاماندگان بتوانند هم اکنون در این سامانه ثبت نام کنند.

آنطور که اعلام شده است، این سامانه تا ۳۰ آبان ماه و برای آخرین بار به منظور  ثبت نام دانش آموزان اتباع غیر ایرانی  باز است و از این رو آخرین مهلت این دسته از دانش آموزان که بنا بر هر دلیل تا کنون در سامانه یاد شده ثبت نام خود را تکمیل نکرده‌اند، فقط تا ۳۰ آبان ماه است.

البته برای ثبت نام در سامانه «سهما» متقاضیان باید یکی از شناسه‌های یکتا، فراگیر یا فیدا را داشته باشند و اگر فاقد این شناسه‌ها هستند، ابتدا باید در این سامانه پیش ثبت نام را انجام داده و سپس با مراجعه به یکی از دفاتر کفالت «کد یکتا» را دریافت و مجددا برای  ثبت‌نام نهایی وارد «سهما» شوند، ثبت نام نهایی خود را انجام داده و شناسه یکتای خود را به مدیر مدرسه تحویل دهند.

بنا براین همه دانش آموزان اتباع اعم از دارندگان پاسپورت، برگه اقامت، فیدا و ... حتما باید در سامانه سهما ثبت‌نام و شناسه یکتا ۱۰ رقمی را دریافت کنند. همچنین دانش آموزانی هم که کد یکتا ندارند با مراجعه به دفاتر کفالت می‌توانند در صورت مجاز بودن کد یکتا خود را دریافت کنند.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، حتی دانش آموزانی که خودشان مدرکی ندارند به واسطه مدارک معتبر والدین می‌توانند کد یکتا اخذ کنند.

ثبت نام در سامانه «سهما» برای آن دسته از دانش‌آموزان اتباع غیر ایرانی میان پایه و یا آنهایی که سال قبل در ایران درس خوانده‌اند نیز الزامی است و از این رو این دسته از دانش‌آموزان نیز همانند سایر دانش آموزان اتباع غیرایرانی باید در سامانه «سهما» ثبت نام کنند.

در نهایت نیز مدیران مدارس موظف‌اند با ورود به سامانه «سیدا» از طریق منوی «مدیریت»، گزینه «تسهیلات» و سپس «اصلاح مشخصات اتباع» را انتخاب کرده و اینگونه شناسه یکتای دانش آموز اتباع غیر ایرانی را استعلام و تایید نهایی کنند.