به گزارش اکونا پرس،
دکتر حسن نوری  با اشاره به تمهیدات اورژانس کشور در چهارشنبه‌سوری امسال، گفت: اورژانس کشور در چهارشنبه‌سوری امسال نیز با حداکثر توان عملیاتی و پرسنلی اقدامات لازم را انجام می‌دهد. بر همین اساس ۴۶۵۰ دستگاه آمبولانس، ۶۳ دستگاه اتوبوس‌آمبولانس و ۱۹۴ دستگاه موتورآمبولانس در چهارشنبه‌سوری امسال به صورت کامل در خدمت مردم هستند و همکاران‌مان سعی می‌کنند در محل‌هایی که امکان خطر بیشتر است، مستقر شوند تا در کمترین زمان خدمات لازم را به مردم ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان داده که بیشترین آمار حوادث چهارشنبه‌سوری در سنین دبستان و مدرسه است، افزود: باید توجه کرد که بسیاری از آسیب‌ها قابل کنترل هستند. بنابراین اگر خانواده‌ها مراقب فرزندان‌شان باشند، ‌ میزان آسیب‌ها کاهش می‌یابد. نکته بسیار مهم دیگر این است که بخش قابل توجهی از افرادی که در چهارشنبه آخر سال دچار حادثه شدند، افرادی هستند که به عنوان عابر و ناظر در حوادث حضور داشتند و این گروه بیشتر از دیگران آسیب می‌بینند. زیرا کسی که ترقه را پرت می‌کند، خودش احتیاط بیشتری نسبت به کسی که در حال عبور یا تماشا است، خواهد کرد.

 

نوری با اشاره به بروز برخی حوادث شدید برای افرادی که مواد محترقه را آماده یا نگهداری کرده و یا بمب‌های دست‌ساز درست می‌کنند، افزود: بنابراین خانواده‌ها باید فرزندان و کودکان‌شان را بویژه در سنین دبستان و راهنمایی که بچه‌ها اطلاع کمتری از احتمال آسیب دارند، مراقبت کنند. در عین حال باید بدانیم که در سنین نوجوانی و دبیرستان که هیجان بچه‌ها بالا است هم باید از آنها مراقبت کنیم. البته اگر مسوولین بتوانند مناطق امنی را تدارک ببینند تا مردم برنامه‌هایشان را به صورت ایمن برگزار کنند، کمک‌کننده خواهد بود.

 

اگر حادثه اتفاق افتاد چه کنیم؟
معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور توصیه‌هایی را برای بعد از بروز حوادث در این روز ارائه داد و گفت: اولا از مردم خواهش می‌کنیم که مسیر تردد آمبولانس‌ها را باز گذارند. زیرا یکی از مشکلات عمده ما در این روزها تاخیر در رسیدن بر بالین بیماران است. در وهله دوم در صورتی که با حادثه‌ای مواجه شدند که با ضربه، سقوط یا آسیب‌های شدید همراه بود، بهتر است که مصدوم را تا جایی که خطر تهدیدش نمی‌کند، جابجا نکنند، اما اگر خطر او را تهدید می‌کند، از خطر دورش کرده و در محل نگهداری حمایتی شود تا آمبولانس برسد.

 

در مواجهه با سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری چه کنیم؟
نوری ادامه داد: اگر سوختگی‌های سطحی برای کسی بروز کرد، به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه  اندام سوخته را زیر آب ولرم قرار دهید؛ چراکه با این اقدام هم عمق آسیب کاهش می‌یابد و هم درد مصدوم کنترل می‌شود. در حوادثی هم که مواد شیمیایی روی بدن ریخته می‌شود، اگر این ماده شیمیایی حالت پودری داشت، بهتر است که با لبه کاغذ این پودر را برداشته و بعد محل شسته شود و اگر ماده شیمیایی مایع است، باید حتما آن را با آب فراوان شست.

 

وی درباره سوختگی‌های چشمی نیز گفت: در سوختگی‌های چشم دو نکته حیاتی وجود دارد؛ اولا اگر آسیب یا ضربه‌ای به چشم وارد شد، به هیچ‌وجه نباید چشم را شست و یا گاز یا پانسمان رویش گذاشت، بلکه فقط باید یک وسیله‌ای مانند لیوان یکبار مصرف را برید و با فاصله از چشم آن را روی چشم بگذارند تا ضربه دیگری به چشم وارد نشود، چشم جایی را مشاهده نکند و حرکات چشم کاهش یابد، اما اینکه گاز یا پانسمان را روی چشم قرار داده و محکم فشار دهیم، درست نیست و ممکن است آسیب و پارگی چشم را شدیدتر کند.

 

نوروی ادامه داد: در صورتیکه یک ماده شیمیایی داخل چشم رفت، حتما باید حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چشم را با آب آشامیدنی شست‌وشو داد و این مداومت در شست‌وشو از بروز آسیب‌های بیشتر در چشم جلوگیری می‌کند.

 

رشد ۷درصدی آمار مصدومان چهارشنبه آخر سال ۹۵
وی با اشاره به آمار مصدومیت‌ها در چهارشنبه‌سوری سال گذشته گفت: در سال گذشته تعداد مصدومین چهارشنبه سوری هفت درصد رشد داشت، اما تعداد مصدومان با مصدومیت‌های شدید کاهش چشمگیری یافت. بر این اساس شدت جراحات چهارشنبه‌سوری در سال گذشته کمتر بود و شاهد کاهش ۱۷ درصدی  مصدومان شدید بودیم. این موضوع نشان می‌دهد که مردم احتیاط بیشتری انجام دادند.

 

نوری با اشاره به فوتی‌های حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته، گفت: در سال ۹۵ نسبت به سال‌های پیش از آن ۷۱ درصد تعداد متوفیان روز چهارشنبه‌سوری  کاهش یافته است. در سال ۹۴ نیز هفت فوتی داشتیم. این موضوع به ما گوشزد می‌کند که احتیاط‌های بیشتری را انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری در سال گذشته در سنین ۱۰ تا ۲۰ سال بوده‌اند و ۲۷ درصدشان هم در سن ۲۰ تا ۳۰ سال بوده‌اند، اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد کودکان بیشتر در معرض خطرند. باید توجه کرد که ۴۳ درصد از مصدومان همزمان دچار سوختگی هم شده بودند و سوختگی‌ هم عوارض و مشکلات زیادی را با خود به دنبال دارد. همچنین ۱۹ درصد از مصدومان هم آسیب چشمی داشتند که رقم بالایی بوده و باعث تاسف است.

 

نوری افزود: در عین حال ۴۲ درصد مصدومان چهارشنبه‌سوری در سال گذشته دست‌شان هم آسیب دیده بود. متاسفانه در سال‌های گذشته بیشترین آسیب‌ها به چشم و دست وارد شده است. بنابراین مردم باید نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند و اگر هم دچار حادثه و مصدومیت شدند، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند تا آمبولانس برسد. امیدوارم مردم در این روز حتما مسیر آمبولانس‌ها را باز بگذارند.