به گزارش اکونا پرس،

به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» در نشست هم‌اندیشی تعاونی توسعه عمران شهرستانی کشور که با حضور «احمد وحیدی» وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: براساس ماده (۱) قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، به‌منظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان‌ها، هدایت منابع مردمی به بخش‌های تولیدی، بسترسازی برای ورود بخش‌های تعاونی و خصوصی به فعالیت‌های اقتصادی و انجام طرح‌هایی که به‌دلیل افزونه‌زا (رانت زا) بودن آن، امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، شرکت‌هایی با عنوان شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی تشکیل شد.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام‌شده و برگزاری نشست‌های آموزشی و توجیهی در سطح استان‌های کشور تعداد ۷۲ موافقت‌نامه صادر شده است.

مسکنی یادآور شد: این نوع تعاونی با تصویب قانون تأسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده‌‌اند.

وی تصریح کرد: اساسنامه این تعاونی‌ها در هیئت محترم وزیران در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است که تاکنون در حوزه‌های تولیدی، خدماتی، احداث نیروگاه خورشیدی، عمرانی، راه‌سازی، گردشگری و پایانه صادراتی پروژه‌های مختلفی به بهره‌برداری رسیده و در دست اجراست.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای توسعه این نوع تعاونی‌ها در دولت سیزدهم اقدام به اصلاح قانون تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی شد که موضوع در کمیسیون امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای طرح موضوع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته ولی متأسفانه موضوع تاکنون به سرانجام نرسیده است.

مسکنی با اشاره به خط‌مشی تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در سراسر کشور اضافه کرد: رشد و توسعه اقتصادی کشورها به اجرای پروژه‌های مختلف زیرساختی و خدماتی مرتبط بوده و افزایش کارایی و کیفیت ارایه خدمات از جمله اهداف اصلی آن‌ها به‌شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: محدودیت منابع بودجه‌ای دولت‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ و همچنین تقاضای زیاد موجود در زمینه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، کشورها را بر آن داشته تا تمام تلاش خود را در بهره‌گیری از مشارکت فعال بخش‌های غیردولتی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آن‌ها به کار بندند که این تلاش‌ها در قالب مشارکت‌های عمومی-خصوصی متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی کشورها شده است.

معاون امور تعاون ادامه داد: از طرف دیگر ایجاد آبادانی در کشور با آبادانی شهرستان‌ها و ایجاد منافع مشترک برای اهالی آن شهرستان‌ها خواهد بود.

مسکنی به تأکید سازمان‌های بین‌المللی بر نقش مؤثر تعاونی‌ها در جلب مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه کشور از طریق توسعه پایدار اشاره کرد.

وی افزود: این امر با تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی امکان‌پذیر خواهد شد.

در حاشیه این نشست نشان «سفیر تعاون» توسط معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزیر کشور تقدیم گردید.

«احمد وحیدی» در ادامه این نشست به استانداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر کشور دستور داد همکاری لازم با شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران کشور به‌منظور آبادانی، رشد و توسعه شهرستان‌ها را به‌عمل آورده و پروژه‌های شهرستانی با همکاری این تعاونی‌ها کارسازی شوند.

وی همچنین با تأکید بر برگزاری شورای توسعه تعاون در استان‌ها، استانداری‌های کشور را ملزم کرد که با همکاری ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها در اسرع وقت نسبت به برگزاری شورای مذکور اقدام نموده تا از این طریق تمام دستگاه‌های اجرایی، نهایت همکاری و مساعدت در جهت حل مشکلات و چالش‌های این شرکت‌ها را داشته باشند.

وزیر کشور در ادامه ضمن تشکر از زحمات مدیران شرکت‌های توسعه عمران شهرستانی حاضر در این نشست، با تأکید بر اجرای احکام سند توسعه تعاون، اجرای این سند را لازمه توسعه شهرستان‌ها و کشور دانست.