به گزارش اکونا پرس،

سیدمحمد بطحایی در نشست تفاهمنامه غربالگری بیماریهای نادر در مدارس با بنیاد بیماری‌های نادر ایران اظهار داشت: خوشحالم بنیاد و مجموعه‌ای بدون چشمداشت برای خدمت به بیماران تلاش می‌کنند، بنده مدت کوتاهی است با خدمات مرحوم داودیان آشنا شدم، صداقت آن مرحوم برای آغاز این کار باعث برکات زیادی شده است و امیدواریم امثال دکتر داودیان در کشور بیشتر شوند تا از آثار خیرخواهانه آنها بهره‌مند شویم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امثال بنده که چنین بیماری را نمی‌شناسند بسیار زیاد هستند، بر رسانه‌ای کردن چنین بیماریهای تاکید کرد و گفت: ما در آموزش و پرورش از سه منظر به چنین بیماریهای می‌توانیم ورود کنیم که نخست آموزش و آشنایی خانواده‌ها در حوزه پیشگیری برای مقابله با این بیماریهاست تا در همان سالهای آغازین درمان این بیماری صورت پذیرد.

بطحایی ادامه داد: متأسفانه به دلایل مختلف در حوزه نارسایی جسمی، دانش آموزانی داریم که خانواد‌ه‌‌های آنان به دلیل ویژگی‌های فرهنگی این نشانه‌ها را پنهان می‌کنند و حتی به مدارس نمی‌فرستند و آنها را از جامعه و اقوام پنهان می‌کنند چون این مشکل را نشات از خود خانواده می‌دانند.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام آمادگی این وزارتخانه برای غربالگری بیماری نادر در مدارس عنوان کرد: همچنین وظیفه سوم ما آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی است که باید بچه‌های ما آن را فراگیرند که برای آموزش و پرورش بسیار اهمیت دارد. زیرا بچه‌های ما باید یاد بگیرند تا با بچه‌های EB زندگی کنند و نباید به آنها نگاه تحقیرآمیز داشته باشند.

بطحایی با اشاره به اینکه آموز‌ش‌های فیزیک و ریاضی و ... در جای خود مهم است ولی آموزش مهارت‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد، گفت: بچه‌های ما باید یاد بگیرند با یک بیمار نادر و یا یک نابینا و افراد دچار ضرب هوشی پایین زندگی کنند و اصلا نباید مدارس استثنایی داشته باشیم ولی متاسفانه به دلایل متعدد روند آموزش ما بر حوزه شناختی متمرکز شده و مابقی مهارت‌ها که بسیار مهمتر است فراموش شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: انشالله کارگروهی تشکیل شود تا همه موسسات و بنیادهای که در این حوزه فعالیت می‌کنند، دوره‌های دو ساعته‌ای را برای همه مدیران ما ارائه دهند و این بستر نیز هم اکنون فراهم است و حتی گواهینامه ارتقاء شغلی نیز در این زمینه با فراگیری این آموزشها به آنها خواهیم کرد.