به گزارش اکونا پرس،

فرهنگیانی که بعد از سال‌ها فعالیت در وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته، حکم بازنشستگی خود را دریافت کردند، هنوز به پاداش پایان خدمت‌شان نرسیدند و این موضوع موجب گلایه شدید این بازنشستگان شده است.

البته موضوع دیر پرداخت شدن یا در قسط‌های متعدد پرداخت شدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان، موضوع جدیدی نیست اما آنچه فرهنگیان بازنشسته را گلایه‌مند کرده است، بدقولی مسئولان آموزش و پرورش است.

اواخر سال گذشته، برخی رسانه‌ها از قول مسئولان آموزش و پرورش، از پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا هفته معلم خبر داده بودند اما در هفته معلم خبری از پاداش پایان خدمت فرهنگیان نشد.

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در هفته معلم در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس گفت: «از محل یک درصد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پیش‌بینی شده است اما باید این اعتبار که درآمد هزینه ای است از یک درصد شرکتها گرفته شود و به آموزش و پرورش داده شود تا ما بتوانیم پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کنیم».

 وی اضافه کرد: «بنده قبلا یک مصاحبه کرده بودم و چون مصاحبه را کامل پخش نکردند شائبه ایجاد شد که گفته‌ام قطعاً تا هفته معلم پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته پرداخت می‌شود در حالی که من قبل از عید هم گفتم این اعتبار منوط به پرداخت یک درصد شرکت‌هاست».

الهیار ترکمن تصریح کرد: «سعی ما بر این است که پاداش پایان خدمت فرهنگیان به طور کامل پرداخت شود و ما نمی‌خواهیم که این اعتبار را تکه تکه پرداخت کنیم».

تلاش‌های آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته در اردیبهشت ماه به نتیجه نرسید فرهنگیان بازنشسته که نیز بسیار عصبانی شده بودند به تجمع در مقابل وزارت آموزش و پرورش پرداختند؛ تجمع سکوتی که در ماه مبارک رمضان صورت گرفته بود.

در آن زمان به طور ضمنی قول پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در پایان ماه مبارک رمضان به آنها اعلام شد اما باز هم از پاداش پایان خدمت خبری نشد و فرهنگیان پس از ماه مبارک رمضان در مقابل وزارت آموزش و پرورش باز به تجمع پرداختند.

این بار وزیر آموزش و پرورش مصمم شد تا هر طور که می‌تواند پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کند و پیگیری‌ها تا آنجا رسید که مقرر شد تا پایان شهریورماه طی سه قسط پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شود.

اما پرداخت این سه قسط هم یک ماجرای جدیدی بود؛ سوال مطرح شده بود که آیا تمام پاداش پایان خدمت را یکجا بر اساس زمان بازنشستگی پرداخت کنند یا طی سه قسط به هر یک از فرهنگیان بازنشسته پاداش ها را پرداخت کنند.

 برخی از فرهنگیان بازنشسته با پرداخت 3 قسط موافق بوده و برخی نیز با پرداخت یکجای پاداش و پایان خدمت موافقت داشتند.

یکی از فرهنگیان بازنشسته گفت: «اگر پاداش پایان خدمت به طور یکجا پرداخت نشود با پول آن نیز نمی‌شود کاری کرد».

وی ادامه داد: «ما می‌ترسیم آموزش‌ و پرورش یک قسط را پرداخت کند و مابقی ماه‌ها طول بکشد و قسط اول هم پولش خرج شود».

وزیر آموزش‌ و پرورش حدود یک هفته پیش از آغاز پرداخت قسط اول تا 10 روز آینده خبر داده بود اما هنوز مشکل مدل پرداخت مشخص نیست.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص پرداخت قسط اول پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته که وعده پرداخت آن تا حداکثر 10 روز آینده را که هفته گذشته اعلام کرده بود، اظهار کرد: «در این خصوص یک جلسه‌ای را در مجلس با آقای نوبخت داشتیم که ببینیم چگونه می‌توانیم روند کار را تسریع کنیم».

وی ادامه داد: «همانطور که پیش از این گفته شد و آقای نوبخت هم تأکید کرد، دولت مصمم است پاداش پایان خدمت بازنشستگان را تا شهریور ماه تسویه کند».

بطحایی در پاسخ به این پرسش که «قرار بود قسط اول به‌زودی پرداخت شود؟»، گفت: «درباره نحوه و مکانیسم پرداخت، برخی از فرهنگیان بازنشسته می‌گویند به صورت اقساط پرداخت شود اما برخی نیز معتقدند که پول‌شان در حالت اقساط، حیف می‌شود».

وی افزود: «هنوز روی مدل پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان به تفاهم نرسیدیم اما تخصیص آن به خزانه رفته است و اولین قسط که هزار میلیارد تومان است را آماده کردیم و وقتی مدل نهایی را سازمان برنامه به ما بدهد، پرداخت را آغاز می‌کنیم».

به گزارش فارس، حال باید دید که آیا قسط اول پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا چند روز آینده پرداخت می‌شود و آیا آموزش‌ و پرورش می‌تواند لبخند را به خانواده بازنشستگان خود بازگرداند.