به گزارش اکونا پرس،

وی افزود: کارشناسان ستاد با حضور در پایگاه‌های ثبت‌نام‌ها علاوه بر نظارت در صورت نیاز ایده‌ها و نظراتی را ارائه خواهد کرد تا خدمات به بهترین شکل به مردم ارائه شود.

مهم‌ترین مشکلات آموزش‌و‌پرورش در زمان ثبت‌نام

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌‌و‌پرورش با بیان اینکه دریافت‌های غیرمتعارف از مهم‌ترین مشکلات ما در زمان ثبت نام مدارس بود، بیان کرد: وزارت آموزش‌و‌پرورش طی ۳ سال مسائل و مشکلات والدین و دانش‌آموزان را در زمان ثبت‌نام بررسی کرد که نتایج نشان داد مهم‌ترین آسیب ما در این بازه زمانی دریافت‌های غیرمتعارف و موضوع پوشاک مدارس است.

کمرئی با توجه به دامنه فعالیت‌های اعضای ستاد‌ نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: ناظران ما به تمام فعالیت‌های حوزه ثبت‌نام نظارت خواهند داشت. ناظران باید در صورت مشاهده هر گونه تخلف مساله را گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود که در همین راستا و طی بازدید سرزده مدیرکل آموزش‌و‌پرورش شهرستان‌های استان تهران از برخی مدارس یکی از شهرستان‌ها، معاون آموزش ابتدایی و مسئول ارزیابی عملکرد شهرستان به دلیل عدم رعایت قانون از سمت خود عزل شدند.

آغاز نظارت بر حساب‌های بانکی یکپارچه مدارس

وی با تاکید براینکه نظارت‌ها تا پایان زمان ثبت‌نام‌ها ادامه خواهد داشت، افزود: امسال طراحی را اجرا کرده‌ایم که طی آن بر حساب یکپارچه مدارس نیز نظارت انجام می‌شود. تمامی مدارس کشور حسابی نزد بانک ملی دارند که پیش شماره آن یکسان است و ما با نظارت بر آن می‌توانیم منابع ورودی و خروجی حساب را بررسی کنیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌‌و‌پرورش یادآور شد: نظارت‌ها با این هدف انجام می‌شود که مبالغ واریزی و برداشتی از حساب مدارس در جهت ارائه خدمت به دانش‌آموزان انجام شود.

والدین هوشمندانه عمل کنند

کمرئی با تاکید براینکه مدیران مدارس محافظان حقوق دانش‌آموزان و اولیا هستند، گفت: البته به خانواده‌ها هم توصیه می‌شود هوشمندانه عمل کنند.

وی افزود: برای مثال خانواده‌ها باید به خاطر داشته باشند برای ثبت نام در مدارس دولتی صرفا باید هزینه بیمه و کتاب، در مدارس غیردولتی شهریه مصوب، مدارس استعدادهای درخشان هزینه‌ای معادل ۵۰ درصد شهریه مدارس غیردولتی و مدر مدارس شاهد طبق مصوبه عمل کنند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌‌و‌پرورش یادآور شد: هم‌چنین خانواده‌ها می‌توانند طبق قانون از مسئولان مدرسه اطلاعات حساب بانکی مدرسه را دریافت کنند و به خاطر داشته باشند حساب مدارس با پیش شماره ۴۱۵ آغاز می‌شود.

مشارکت در کمک‌های مردمی داوطلبانه است

کمرئی بیان کرد: هم‌چنین مدیران و مسئولان مدارس موظف هستند که قوانین مربوط به پرداخت شهریه، دریافت هزینه کتاب و بیمه و … را در تابلوی اعلانات درج کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان ثبت‌نام والدین صرفا باید هزینه‌های قانونی را پرداخت کنند البته پس از آغاز سال تحصیلی، مدارس می‌توانند پس از تایید انجمن اولیا و مربیان هزینه‌ای جهت مشارکت‌های مردمی دریافت کنند که البته مشارکت کاملا داوطلبانه است و هیچ الزامی برای پرداخت ندارند.