به گزارش اکونا پرس،

سه نکته درباره فیش‌سوزی دیروز معلمان شاغل و بازنشسته در جلوی مجلس

دیروز،‌ گروهی از فرهنگیان کشور، در اعتراض به افزایش ۶ تا۱۰درصدی حقوقشان، مقابل مجلس تجمع کردند و فیش‌های حقوقی و احکامشان را آتش زدند. آیا معلمان ایرانی کم حقوق می‌گیرند؟

– برخی اقتصاددانان بر کاهش هزینه‌های دولت، از محل کاهش هزینه‌های دستمزدی کارکنان، در این اوضاع و احوال تأکید دارند.

فرهنگیان نیمی از کارمندان دولت را تشکیل می‌دهند و افزایش ۱۰درصدی حقوق، در شرایط تورمی فعلی، به‌نوعی کاهش هزینه‌های دولت است.

– اما، بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، فقط یک‌چهارم هزینه‌های دولتِ ایران صرف پرداخت حقوق کارکنان دولت می‌شود.

همین سهم ۲۵درصدی از سهم حقوق کارمندان در هزینه‌های سایر دولت‌های خاورمیانه کم‌تر است.

در میان کشورهای خاورمیانه، حقوق کارکنان دولت عربستان ۳۸درصد، بحرین ۳۷درصد، کویت ۳۵درصد و عراق ۲۶درصدِ هزینه‌های دولت است.

– حقوق فرهنگیان در هر کشوری، بر اساس میزان درآمد دولت‌ها و میزان توجه‌شان به آموزش عمومی، متفاوت است.

مثلاً، فرهنگیان ایران ماهانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار حقوق می‌گیرند؛ اما کشور کوچک و ثروتمند لوکزامبورگ به معلمان مدرسه تازه‌کار، ماهانه بیش از ۷هزار دلار حقوق پرداخت می‌کند و این رقم برای برخی معلمان باتجربه‌ ۱۴هزار دلار است.

در اسلواکی ماهانه حداقل ۱۲۰۰دلار به فرهنگیان حقوق داده می‌شود که این کشور را به یکی از بدترین کشورها برای زندگی معلمان مدرسه در اروپا تبدیل کرده.

در کره‌جنوبی به فرهنگیان تازه‌کار ماهانه بیش از ۲۳۰۰دلار حقوق داده می‌شود که بعد از ۱۰سال تدریس به ماهانه ۳۵۰۰دلار می‌رسد.

در امارات، فرهنگیان معمولاً ماهانه ۲۵۰۰دلار حقوق می‌گیرند که تا ماهانه شش‌هزار دلار نیز افزایش می‌یابد. حقوق آموزگاران قطری، عمانی، کویتی و بحرینی و عربستانی هم نزدیک به همین مقدار است.

معلمان افغانستانی بین ۶ تا ۱۱هزار افغانی (۷۰۰هزار تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان) حقوق می‌گیرند./شرق