به گزارش اکونا پرس،

حدود ۲ ماه پیش بود که فرهنگیان بازنشسته به دنبال احقاق حقوق خود مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند تا صدایشان به مسئولان وزراتخانه‌ای که ۳۰ سال از عمرشان را برای این نهاد سپری کردند؛ برسانند.

معلمانی که پیش از این هم بار‌ها خواهان حداقل حقوقشان یعنی پاداش پایان خدمت بودند، اما گویی راه به جایی نبرده بودند و ناگزیر شدند خواسته صنفی خودشان را به گونه‌ای دیگر بیان کنند.

نبود اعتبارات پرداخت را به تاخیر انداخت

از همان نخستین روز‌هایی که احقاق حقوق معلمان شدت بیشتری پیدا کرد مسئولان کشور و به ویژه آموزش و پرورش خبر از پیگیری اوضاع دادند و مهرداد خان ماکو مدیر کل دفتر برنامه و بودجه آموزش و پرورش گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از تصمیم گیری برای روند پرداخت و احتمال دومرحله‌ای بودن واریز پاداش به حساب فرهنگیان شد و گفت: جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار این موضوع داشتیم و اکنون نیز رایزنی‌های جدی‌تری را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اظهارات افراد در سازمان برنامه و بودجه به محض روشن شدن منبع تأمین اعتبار که پیشنهاد از طریق کل منابع درآمدی دولت است، کار پرداخت معوقات را به جریان می‌اندازیم.

مدیر کل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نیاز 4 هزار میلیاردی اعتبار برای این منظور تصریح کرد:  محدودیت‌های مالی در دولت وجود دارد قطعا پرداخت‌ها به صورت دو مرحله‌ای خواهد بود البته ضوابط پرداخت این دو مرحله‌ای را باید مورد بررسی قرار دهیم.

هرچند فرهنگیان از این نوع پرداخت راضی نبودند و خواهان دریافت پاداش کامل خود شدند و در نهایت هم وزیر آموزش و پرورش از پرداخت پاداش‌ها در سه قسط تا پایان شهریور خبر داد.

پرداخت پاداش‌ها کامل نبود

پرداخت قسط اول پاداش پایان خدمت فرهنگیان بالاخره و پس از دو ماه تلاش بی وقفه آنها هفته گذشته و براساس اظهارات وزیر آموزش  پرورش با حقوق تیرماه پرداخت شد و بنابر اظهاراتی که پیش از این درباره پرداخت پاداش در سه قسط وجود داشت بنابراین باید ۳۳ درصد از مطالبات در قسط پرداخت می‌شد، اما در برخی استان‌ها شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

برخی از معلمان بازنشسته شهر تهران از پرداخت نشدن کامل سهمشان در قسط اول خبر داد و گفتند: با پیگیری از امور مالی ادارات آموزش و پرورش منطقه خود متوجه شدیم مبلغ واریزی کمتر از حدی است که باید دریافت می‌کردیم.

این موضوع نه تنها در برای یک یا دو نفر بلکه برای جمع بزرگی از بازنشستگان مناطق مختلف تهران رخ داد و حتی پرداخت یک سوم مطالبات هم کامل انجام نشده است.

اما و اگر‌های پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

آموزش و پرورشی‌ها از پرداخت کامل قسط اول پاداش پایان خدمت خبر با حقوق تیر ماه خبر دادند و گویی این تخصیص‌ها در ادارات کل آموزش و پرورش سرنوشت دیگری پیدا کرده است.

علی الهیار معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره روند پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اظهار کرد: در تخصیص اعتباری که برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان گرفتیم به جای ۳۳ درصد، ۳۲/۹۹ درصد اعتبار دریافت کردیم و بر همین اساس هم ابلاغ دستورالعمل پرداخت پاداش به استان‌ها ابلاغ شد و ادارات کل بابد بر این مبنا پرداخت‌ها را انجام می‌دادند.

وی ادامه داد: چنانچه تغییری در میزان پرداختی پاداش به فرهنگیان بازنشسته وجود داشته باشد ادارات کل استان‌ها باید پاسخگوی این شرایط باشند چرا که‌در دستورالعمل ابلاغی روند پرداخت‌ها ابلاغ شده بود هرچند ممکن است گاهی فرهنگیان بازنشسته بدهی داشته باشند که از پاداش آن‌ها کاسته شده باشد، اما به هر ترتیب ادارات کل باید پاسخگوی تغییر میزان واریز مطالبات باشند.

با وجودی که پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در شهر تهران شرایط دیگری داشت پیگیر چند وچون این تخصیص ناقص اعتبارات از سوی مسئولان آموزش و پرورش تهران بودیم، اما تاکنون هیچ پاسخی از سوی آن‌ها وجود نداشته است تا نسبت به این موضوع شفاف سازی شود و باید دید پرداخت قسط‌های بعدی فرهنگیان با چه سازوکاری به دست آن‌ها می‌رسد.