به گزارش اکونا پرس،

معلمان هنوز سه قول وزیر آموزش‌وپرورش در نخستین روز تصدی‌اش بر پست وزارت را از یاد نبرده‌اند. بطحایی در  اولین روز کاری‌اش با ضبط یک پیام ویدیویی به مردم و فرهنگیان سه قول داد. نخست اینکه از همین امروز تحول در نظام آموزش و پرورش را بر اساس سند تحول بنیادین با جدیت آغاز می‌کنم. دوم اینکه برای تربیت نسلی متدین، اخلاقی، کارآفرین و با نشاط همه تلاش خود را بکار می‌گیرم.سوم اینکه به عنوان نماینده یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته فرهیخته در هیئت دولت، همه همت و تلاش خود را برای ارتقای معیشت و منزلت آنها بکار می‌گیرم.

اما حالا درست یک سال بعد، معلمان می‌گویند نسبت به احکام جدید، عدم افزایش ۲۰ درصدی حقوق و حدف بند سختی کار و حق عائله‌مندی بانوان مجرد معترضند و این موارد در شرایطی حذف شده‌اند که پیشتر برای ترمیم حقوق فرهنگیان به فیش حقوقی آنها اضافه شده بود.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز معتقد است که نظام پرداختی معلمان نیاز به تصویب یا اصلاح در مجلس ندارد بلکه باید در “هیئت دولت” یا “شورای توسعه نیروی انسانی” براساس قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح و مصوب شود.در زمان دولت‌های گذشته همچون تصدی بنده در وزارت آموزش و پرورش کم و کیف پرداختی‌ها مشخص و در هیئت دولت تصویب شد به همین دلیل دیوان عدالت اداری حق ورود به این مسئله را نداشت و بندی از فیش حقوقی فرهنگیان کم نشد، درواقع با ارائه مصوبه دولت به دیوان محاسبات آن‌ها دیگر به موضوع ورود نخواهند کرد.آنجا که هر دولت می‌تواند مصوبات دولت قبلی را تمدید نکند، عدم تمدید این بندها در فیش حقوقی فرهنگیان در دولت فعلی منجر به حذف آن ازسوی دیوان محاسبات شده است.

تعدادی از مخاطبان تسنیم درباره وضعیت معیشتی معلمان و حذف برخی بندها از آن در قالب نظرات، مشکلاتشان را با ما در میان گذاشتند.

بخشی از پیام‌های مخاطبان بدین شرح است:

* حذف حق عائله مندی دختران مجرد ظلم بزرگی است حداقل این حق را تحت عنوان مناسب دیگر باید به دختران فرهنگی با سابقه بالا پرداخت کنند دخترانی که خودسرپرست هستند و چه بسا مخارج پدر و مادر پیر خود را نیز تامین می‌کنند. فرهنگیان به جز حقوق از مزایای دیگری که سایر کارمندان دارند محرومند وحذف عائله مندی ضربه بزرگی به استقلال دختران مجرد فرهنگی زده است.

* همش حرف حرف حرف. همش پیگیری می‌کنیم اما یکبار نشد بگن حقوقی که داریم میدیم زیرخط فقر هست و این قانون رو تصویب کردیم که دیگه زیرخط فقر نباشند آروز به دل ما موند رسانه‌ها که اخبار واریز معوقات رو پوشش میدید که مثلا چند میلیارد معوقه واریز میشه بعد پیگیری کنید چرا در تاریخی که گفته میشه واریز نمیشه.

* من فقط می‌دونم  با وجود شعارهای داده شده خبری از پرداخت مطالبات ما نیست؟ مرخصی ذخیره بازنشستگان اداری سال ۹۵ و ۹۶، کمک هزینه ازدواج و فوت سال ۹۵ و ۹۶ و ۹۴، مرخصی مناطق محروم از سال۶۰ تا سال ۸۰ در استان خوزستان، دیون فرهنگیان از سال ۸۸ تاکنون. ما از عملکرد آموزش و پرورش و دولت روحانی ناراضی هستیم.

*ما فرهنگیان خواستار هم ترازی حقوق و مزایا با دیگر اصناف، پیگیری افزایش حقوق، بهبود اوضاع معیشتی، رتبه بندی و بازگرداندن حق خانم‌های مجرد هستیم. لطفا صدای فرهنگیان را بشنوید؛ فقط حرف زدن کافی نیست.

* متاسفانه در دستگاه‌های دیگر افزایشات دیگری هم صورت می‌گیرد که هیچ‌کس متوجه آن نخواهد شد بیایند و چند ماه اضافه کاری را از کارکنان تمام ارگان‌ها کم کنند این صرفه جویی است نه اینکه اصل حقوق ناچیز یک معلم را کم کنند دیگر چه می‌خواهند از این قشر آیا با این مبالغ می‌توان در این گرانی‌ها زندگی کرد لطفا کمی به فکر باشید.

* از زمانی که وارد آموزش و پرورش شدم به قدری سرخورده می‌شوم که خود را همچون کودکی می‌بینم که برای هر اتفاق بی ربطی او را تنبیه می‌کنند, موضوعی که بیش از همه کسورات و بی عدالتی‌ها موجب اعتراض شده, حذف سختی کار معلمان است البته این تنها بخش کوچکی از ظلم در حق معلمان است, واقعا جای سوال است که آیا واقعا کار سایر ارگان‌های دولتی سخت تر از معلمان است? دیگر گفتن از معنویات برای معلم‌ها تکراری شده است, برای معلمی که حتی در تامین حداقل زندگی نیز ناتوان است, چرا سیاستمداران ما با معلم‌ها اینگونه ناشایست برخورد می‌کنند? چرا حق و حقوقی که با احترام و افزایش واقعی برای سایر کارمندان پرداخت می‌شود, اما نوبت به معلمان که میرسد کفگیر ته دیگ خورده است? بخاطر فرزندان آینده مملکت, بخاطر آینده کشورمان معلمان‌ را بازیچه دست خود نکنید.

* روز به روز معلمین این جامعه افسرده‌تر از گذشته می‌شوند. به خاطر انتخاب چنین شغلی حقیقت این است که ۲۶ سال پیش که ما استخدام شدیم هیچ فرقی بین یک معلم و دیگر کارمندان نبود ولی امروزه این تفاوت‌ها در پرداخت حقوق خیلی ما را رنج می‌دهد واین به صلاح نظام تعلیم و تربیت نیست و بسیار خطرناک است.

* به امید روزی که بدون دغدغه مخارج زندگی به کلاس برویم من به عنوان یک فرهنگی می‌گویم وقتی که دغدغه‌ام در تهیه نیازهای معمولی زندگی است، وقتی فکرم درگیر چیز ساده‌ای مثل فیش آب و برق هست حتی اگه بخواهم نمی‌توانم سطح علمی‌ام را بالا ببرم. اصلا مشغله‌های ذهنی من آنقدر زیاد است که نمی‌توانم به فکر علم بیفتم حالا شما چه انتظاری از من دارید که دانش‌آموزان را با کیفیت تعلیم بدم.

* خسته شدیم ازبس از ما حمایت کردن از شأن ومقام ما گفتن امادر عمل بدترین بلاها رو سر معلمان و در واقع آموزش وپرورش کشور آوردند. دانه گندم به چه کسی شکایت ببرد،وقتی که قاضی مرغ باشد.

هر چند که وزیر آموزش‌وپرورش البته در جلسه شورای آموزش و پرورش  شهرستان تربت حیدریه گفته است، نباید حرمت معلم مورد خدشه واقع شود و اعتمادجامعه به این قشر نباید از بین برود و  تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بندهای حذف شده در فیش‌های حقوقی به کار بسته‌ایم. اما او اخیرا به این مسئله نیز اشاره داشته است که وزارت آموزش‌وپرورش با این روشی که اداره می‌شود در هر دولتی بودجه کشور توانایی تامین هزینه‌های آن را نخواهد داشت مگر اینکه روش اداره آموزش‌‌وپرورش تغییر کند.

بطحایی معتقد است که ظرفیت استفاده از معلمان پایین است و یک معلم برای گذران زندگی باید شغل دوم داشته باشد یا اضافه تدریس بگیرد. اگر بخواهیم معلمان نیازی به شغل دوم نداشته باشند یکی از کارها تغییر نظام پرداخت آنها است و مانند رتبه بندی دانشگاه‌ها معلم به صورت تمام وقت در اختیار مدرسه قرار بگیرد و پرداختی او به گونه‌ای باشد که نیازی به شغل دوم نباشد.بخش‌هایی از سند تحول که ناظر به اداره آموزش‌وپرورش است به این سمت می‌رود که اتلاف در نیروی انسانی را کاهش دهد و اقتصاد آموزش‌وپرورش را مدنظر داشته باشیم البته این بدین معنا نیست که ما دیگر پول جدیدی نمی‌خواهیم اما بخشی از اعتبار مورد نیاز ما با اصلاح روش اداره آموزش‌‌وپرورش،‌ جبران خواهد شد.

حال باید دید با توجه به شرایط فعلی دولت اجازه خواهد داد نظام پرداخت معلمان به نحوی تغییر کند که آنها به شغل دوم نیاز نداشته باشند آن هم در شرایطی که وزیر آموزش‌وپرورش گفته است لایحه رتبه‌بندی معلمان آماده شده است اما به دلیل مشکلات اقتصادی اخیر، اجرای آن برای ما نگرانی‌هایی ایجاد کرده است یا سیاست کاستن از بار هزینه‌های آموزش دولتی و سوق به سمت آموزش‌های غیردولتی ادامه خواهد یافت؟