به گزارش اکونا پرس،

سرهنگ تورج کاظمی (رییس پلیس فتا تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه دسترسی غیر مجاز به اطلاعات یکی از مواردی است که در قانون برای آن تعریف مجرمانه وجود دارد گفت: از طرق مختلف مجرمان می‌توانند، به هر سامانه یا سیستم دست پیدا کنند و روش‌های مختلفی برای دسترسی به اطلاعات افراد وجود دارد.

وی با اشاره به آمار بالای پرونده‌های جرائم دسترسی غیرمجاز به اطلاعات خاطرنشان کرد: دسترسی غیرمجاز جزو چند جرم اولی است که معمولا در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و پرونده‌های بسیاری در این حوزه تشکیل می‌شود.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ با تاکید بر اینکه دسترسی غیرمجاز یکی از پرتکرارترین جرائم سایبری است، توضیح داد: یکی از موارد شایع در جرائم دسترسی غیرمجاز به اطلاعات از طریق ارسال پیامک اتفاق می‌افتد، از طریق این پیامک‌ها یک بدافراز جاسوسی در سیستم و دستگاه تلفن همراه نصب می‌شود و باعث سرقت اطلاعات یا ایجاد دسترسی مجرم به سیستم می‌شود و از این طریق می‌تواند به کلیه اطلاعات موجود در سیستم یا دستگاه تلفن همراه دسترسی پیدا کند.

وی با اشاره به اقدامات پلیس فتا در خصوص فعالیت کانال‌ها و شبکه‌هایی که اقدام به تبلیغ فرق منحرفه می‌کنند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌ این گروه‌ها بیشتر سیاسی و امنیتی است و رسیدگی به آن کار تخصصی پلیس امنیت است، ولی در صورت نیاز و پشتیبانی فنی سایبری اقدامات لازم توسط پلیس فتا انجام می‌شود و با پلیس امنیت همکاری لازم صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در پلیس فتا فعالیت این کانال‌ها در فضای مجازی رصد، شناسایی و ردیابی می‌شود و به پلیس امنیت کمک می‌کنیم و پلیس امنیت نیز به صورت تخصصی با فعالیت این گروه‌ها برخورد می‌کند.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ در خصوص فیلتر برخی سایت‌های گردشگری و استارت‌آپ‌های گردشگری خاطرنشان کرد: فیلترشدن این سایت‌ها در ارتباط با پلیس فتا نیست و موضوعاتی در این خصوص در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بررسی می‌شود، چراکه براساس قانون این امور بر عهده این کمیته است و اگر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه طی بررسی به نتیجه برسد، فیلتر را اعمال می‌کند و پلیس فتا هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

سرهنگ کاظمی با بیان اینکه بیشترین جرائم سایبری در زمینه برداشت‌های اینترنتی غیرمجاز است، گفت: جرائم مالی که از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی مانند اسکینر، فیشینگ و ... انجام می‌شود، بیشترین آمار را در جرائم سایبری دارند.

وی همچنین درباره افزایش ضریب امنیتی تلفن‌بانک‌ها نیز گفت: مذاکرات و اقدامات پیشگیرانه از سوی پلیس با بانک‌ها در حال انجام است، اما اخیرا اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان به منوال گذشته است.امیدواریم این اقدام صورت بگیرد و افزایش ضریب ایمنی تلفن‌بانک‌ها به سرعت اعمال شود.

رییس پلیس فتا تهران بزرگ در خصوص افزایش ایمنی درگاه‌های پرداخت اینترنتی در فضای مجازی بیان کرد: هفته گذشته مکاتباتی را در خصوص افزایش ضریب ایمنی با بانک‌ها داشتیم، پلیس به صورت مشخص و واضح موضوعات پیشگیرانه از وقوع جرم را رصد و دنبال می‌کند و از بانک‌ها نیز تقاضا داریم با ما همکاری لازم را داشته باشند.