به گزارش اکونا پرس،

محمد جمال‌زاده در آیین تکریم و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس  استان اظهار کرد: سازمان نوسازی مدارس پنج برنامه کلان در دست اجرا دارد و تلاشمان بر این است با تخصیص بودجه، مهر سال آینده در استان‌ها مدرسه‌ خشتی و گلی نداشته باشیم.

وی افزود: در حوزه‌ی مدرسه‌ی سبز اقدامات موثری انجام شده و در استان‌های تهران، زنجان و البرز به عنوان استان‌های الگو در این طرح، مطالعات را شروع کرده‌اند تا این طرح در کل کشور به ثمر بنشیند. 

وی با تاکید بر نقش تعلیم و تربیت در جوامع انسانی اظهار کرد: ذات و اساس آموزش باید منجر به تغییر، تحول و دگرگونی شود و اگر اینگونه  نباشد آموزش از ذات اصلی خود فاصله گرفته است. 

جمال زاده با بیان اینکه آموزشی که در خدمت بار آوردن افراد باشد با آموزشی که تلاش بر تربیت دارد متفاوت است، ادامه داد: در بارآوردن، تحکم کردن، دستور دادن و امر و نهی کردن وجود دارد اما تربیت منجر به شکوفایی استعدادها و آزاده عمل کردن افراد می‌شود که در نهایت به شکوفایی و رشد اجتماعی ختم می‌شود. 

وی خاطر نشان شد: تعلیم و تربیت زمانی ارزشمند است که افرادی برای خدمت به اجتماع تربیت کند؛ باید در امر آموزش و تربیت بازنگری جدی داشته باشیم تا کودکان از مدرسه لذت ببرند نه اینکه تلاشمان فقط برای بارآوردن آن‌ها باشد. 

وی با اشاره به اینکه زمانی توسعه در کشور اتفاق می‌افتد که کارها از آموزش مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها شروع شود، گفت: متاسفانه هنوز در کشور متوجه اهمیت تربیت در جایگاه مدارس ابتدایی نشده‌ایم و اگر مدرسه نتواند فرزندان مسئولیت‌پذیر و اجتماعی تربیت کند تا ارزش‌ها را بشناسند و به کار ببندند، رشد و توسعه‌ی کشور امکان‌پذیر نخواهد بود. 

معاون سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس کشور از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است و انسان‌های پاک‌دست، پرکار و شریفی در این ادارات مشغول به کار هستند و عموما جزو دستگاه‌های برتر کشور می باشد.

وی اضافه کرد: همین که در اکثر استان‌ها احداث استانداری‌ها، دیوان محاسبات و حتی سازمان برنامه‌ی بودجه‌ی استان‌ها در اختیار نوسازی گذاشته می‌شود نشان دهنده‌ این است که این دستگاه در رسالت خود موفق عمل کرده است. 

 

جمال‌زاده با اشاره به نقش خیرین در بازسازی و احداث  مدارس بیان کرد: حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد مدارس کشور توسط خیران به بهره‌برداری می‌رسد.