به گزارش اکونا پرس،

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح جلسه امروز(دوشنبه 9 مهرماه) "کمیته اعمال ماده 236در مورد مدارس و دانش آموزان خارج از کشور" ، گفت: تخلفات و اعتراضات صورت گرفته در این جلسه بررسی شد و مدارک با حضور مسئولان امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش و هیات رسیدگی به تخلفات اداری پیگیری شد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه مقرر شد موارد تخلف موردنظر نمایندگان در اختیار مدیر کل هیات رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا سریعا اعمال نظر شود؛ در صورتی که قصوری صورت گرفته برخوردهای لازم انجام شود و با صدور حکم افراد خاطی مجازات شوند درغیر این صورت اعمال نظر کنند تا کمیته گزارشات تکمیلی را در اختیار صحن قرار دهد.

وی با اشاره به تخلفات صورت گرفته در مدارس خارج از کشور، بیان کرد: قصور مدیریتی یکی از این موارد است به طور مثال برای تائید مدرک دانش‌آموزان باید تمامی 5 نفر عضو کمیته ارزیابی مدرک فرد را امضا کنند درحالیکه مدرک برخی تنها توسط یک نفر امضا شده نیاز است صحت و سلامت مدارک صادر شده بررسی شود تا مشخص گردد در این زمینه تعمدی وجود دارد یا به دلیل ماموریت یا در دسترس نبودن مسئول مربوطه این امضاها انجام نشده است.

معلم به تعداد نیاز به خارج از کشور فرستاده نشده است

میرزاده با بیان اینکه نحوه انتخاب و اعزام فرهنگیان به خارج از کشور نیز یکی دیگر از موارد مورد بررسی در این جلسه بود، اظهار کرد: معلم به تعداد نیاز به خارج از کشور فرستاده نشده از سوی دیگر معلمان به کشورهایی که با کمبود نیرو روبه رو بودند فرستاده نشده‌اند که این موضوع نیز بایستی بررسی شود.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس در توضیح وضعیت حقوق معلمان خارج از کشور، خاطرنشان کرد: حقوق تمامی معلمان خارج از کشور به صورت ارز پرداخت نمی‌شود چراکه برخی از آنها نیروهای محلی به کار گرفته شده هستند.

بوروکراسی‌های پیچیده وزارتخانه‌های امور خارجه و آموزش و پرورش؛ تاخیر در پرداخت حقوق معلمان خارج از کشور

وی عنوان کرد: اگرچه حقوق معلمان خارج از کشور تاخیرهای طولانی مدت دارد اما تخلفی در این زمینه صورت نگرفته؛ در واقع بوروکراسی‌های پیچیده وزارتخانه‌های امور خارجه و آموزش و پرورش باعث طولانی شدن پرداخت حقوق معلمان شده است.

این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به اینکه مشکلات حوزه ارز کشور تاثیری در تاخیر پرداخت‌ها داشته است، توضیح داد: خیر؛ این تاخیرها از مدت‌ها قبل وجود داشته اما در صورتی که مشکلات ارزی ادامه داشته باشد در طولانی‌تر شدن تاخیرها اثرگذار است.

آزمون کتبی گام نخست است و اگر فردی بتواند در این آزمون قبول شود به معنای پذیرش نیست. در واقع اگر فردی رتبه نخست این آزمون را نیز به دست آورد باید به همراه سایر پذیرفته شدگان در مصاحبه‌های شفاهی و تست‌های روانشناسی شرکت کند

مراحل متعدد پذیرش و اعزام فرهنگیان به خارج از کشور؛ آزمون کتبی، مصاحبه شفاهی و تست روانشناسی

وی با اشاره به روند برگزاری آزمون و انتخاب افراد برای اعزام به خارج از کشور، گفت: آزمون کتبی گام نخست است و اگر فردی بتواند در این آزمون قبول شود به معنای پذیرش نیست. در واقع اگر فردی رتبه نخست این آزمون را نیز به دست آورد باید به همراه سایر پذیرفته شدگان در مصاحبه‌های شفاهی و تست‌های روانشناسی شرکت کند و پس از گذشت از این مراحل پذیرش فرد مشخص می‌شود البته باید به این نکته نیز توجه شود که 20 درصد افراد پذیرفته شده به مدارس خارج از کشور فرستاده می‌شوند زیرا ظرفیت محدود است.ممکن است فردی بتواند در تمامی مراحل پذیرفته شود اما به دلیل محدودیت جزو افرادی که به مدارس خارج فرستاده می‌شود نباشد.

پرداخت حقوق یکی از زوجین به صورت ارز در ماموریت‌های خارج از کشور

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تاکید کرد: اگر زوجی فرهنگی در آزمون اعزام به خارج از کشور پذیرفته شوند براساس قانون صرفا حقوق یکی از آنها به ازای تدریس در مدارس خارج از کشور به صورت ارز پرداخت می‌شود.