به گزارش اکونا پرس،

به نقل از ایسنا، علی باقرزاده در نشست تخصصی ارائه گزارش تحولات جامعه زنان عشایری وروستایی که به مناسبت روز ملی روستا وعشایر برگزارشد ، گزارش مختصری از وضعیت سواد زنان و دختران در مناطق عشایری کشور ارائه کرد.

 وی ضمن بررسی روند ارتباط آموزش با اهداف توسعه پایدار گفت: تحقق اهداف توسعه پایدار در هر جامعه منوط به استفاده صحیح از سرمایه انسانی –اجتماعی روانشناختی –فرهنگی است .

باقرزاده در ادامه سخنان خود و در توصیف  وضعیت سواد آموزی کشور در  گروه های سنی مختلف گفت: بر اساس نتایج حاصله از  سرشماری سال ۹۵ مرکز آمار ایران، سهم بی‌سوادان در مناطق شهری ۴/۵۵ ودر مناطق روستایی ۶/۴۴ و کاهش اختلاف درصدی از   ۴/۲۳ در سال ۱۳۵۵ به ۸/۶ درصد است .

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به طرح‌ها و فعالیت‌های این سازمان در حوزه زنان نیز اشاره کرد و افزود: طرح های متعددی در حوزه زنان و دختران در حال اجرا است که آز انها می‌توان به طرح  والدین دانش آموزان ، سوادآموزان گروه سنی ۱۹-۱۰ سال، حلقه های کتاب وکتابخوانی، خواندن با خانواده، سوادآموزی اتباع خارجی، کتابخوانی و انشاء نویسی و طرح تلفیق مهارتهای رایانه با سواد آموزی پایه اشاره کرد که اخیرا نیز موفق به  کسب جایزه بین المللی سواد آموزی شده است.

به گزارش معاونت امور زنان ریاست جمهوری؛ باقرزاده بخش پایانی گزارش خود را به طرح آموزش زنان و دختران عشایر اختصاص داد و گفت: طرح آموزش زنان عشایر ابتدا در چهار استان شروع شد ودر سال ۱۳۹۶-۱۳۹۵ در شش استان توسعه پیدا کرد، و در حال حاضر نیز در ۷ استان کشور در حال اجراست.

وی افزود: در این طرح تعداد۱۸۶۰ نفر آموزش دهنده دوره دیده ۱۰۴۰۰  نفر بی سواد  را تحت پوشش برنامه سواد آموزی  قرار داده‌اند.

در ادامه برنامه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا در حوزه ارتقاء و بهبود وضعیت زنان روستایی و عشایری با دیدگاهی مدون گام‌های موثر برداریم، اظهار کرد: محوریت اقدامات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در قالب برنامه ششم توسعه و نگاهی عادلانه در راستای عدالت جنسیتی برای بهره مندی همه آحاد جامعه از امکانات و فرصت‌ها است.

وی با اشاره به ضرورت  توجه به موضوع زنان و لزوم همکاریهای بین بخشی در این خصوص، تاکید کرد: موضوع زنان مستلزم همکاری بین بخشی و تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف اجرائی کشور است.

معاون  رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه خوشبختانه در روستاهای کشور در سال‌های پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌ها و خدمات خوبی بوده‌ایم تاکید کرد: هنوز فاصله‌ها زیاد است و باعث بوجود آمدن پدیده مهاجرت شده است و ضرورت دارد توجه جدی به روستا و برنامه‌ریزی صحیح در بخش‌های مختلف، در برنامه‌ها و اقدامات مد نظر قرار گیرد.