سیدمحمد بطحایی در پایان گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان‌های کشور اظهار کرد: سند تحول تنها برنامه آموزش و پرورش است که با تصویب زیر نظام‌ها به اجرای آن نزدیک شده‌ایم. مدیران آموزش و پرورش  نباید تنها در آموزش وپرورش کار کنند بلکه باید مسائل جامعه نیز توجه داشته باشند.

  وزیر آموزش و پرورش  با اشاره به تهدیدات امریکا و آغاز تحریم‌ها در 13 آبان گفت: برگزاری مراسم 13 آبان امسال بسیار مهم‌تر از سال‌های قبل است و باید خیلی پررنگ‌تر از قبل برگزار شود، برای شهر تهران هم کمیته‌ای برای هرچه باشکوهتر برگزارشدن این مراسم تشکیل شود تا از این طریق پیام مهمی به آمریکا بدهیم.

بطحایی خاطرنشان کرد: باید تمام موانع مدرسه محوری را کنار بزنید هرچند به ضرر خود مدیران باشد و برنامه‌هایی در این خصوص اجرا خواهیم کرد.

وی از تهیه پیش نویسی برای تبدیل مدارس به سازمانی ثابت با هدف جلوگیری از ورود معلم مازاد به مدارس خبر داد و افزود: مدیران کل برای اجرای  نهضت ملی حفظ قرآن  در سال تحصیلی جاری تلاش کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مدیران مدارس باید کاملا با وظایف خود آشنا باشند و مدیران مناطق باید مدیران مدارس را در خصوص  مسائل امنیتی و نکات مدیریتی مدارس آشنا کنند و در خصوص مصادیق خطرآفرین  در فضای مدارس مدام باید یادآوری و تذکر داده شود. ضروری است  مدارسی که بخاری نفت سوز و وسایل گرمایشی دارند  نکات ایمنی را به دقت رعایت کنند.

بطحایی با اشاره به تعامل و ارتباط بیشتر مدیران کل استان‌ها با مدیران مدارس و مناطق، گفت:  حتما با این رویکرد خطرات کاهش پیدا خواهند کرد و مدیران حرفه‌ای‌تر عمل خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دستورالعملی از حوزه معاونت پرورشی در خصوص نماز ابلاغ شده است که جدیت و پیگیری شما در اجرا و برگزاری مطلوب این دستورالعمل را می‌طلبد. آموزش و پرورش دستاوردهای خوب زیادی دارد، اخبار خوب را مخابره و  منعکس کنید  تا اخبار منفی و مایوس کننده  به جامعه تزریق نشود.

بطحایی  با بیان اینکه  در تحلیل سازمانی یک مدیر خوب باید سیگنال خطر را دریافت کند،  تصریح کرد: در ستاد کار‌گروهی تشکیل شده است که با پیش‌بینی   اتفاقات، مدیریت  بحران  داشته باشیم  و سیگنال‌هایی که ممکن است خطر را به بحران برساند شناسایی کنیم و برای آنها  اقدام کنیم و در استان‌ها باید این کارگروه شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه از چند صدایی اجتناب کنیم و یکصدا باشیم،گفت: با اعضای تشکل‌های معلمان از هر جناح و دسته‌ای  نشست‌های هم اندیشی داشته باشید تا از  مطالبات و پیشنهادات و انتقادات آنان مطلع شوید.

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت  آموزش حقوق شهروندی  تاکید کرد و گفت : آموزش‌هایی در این زمینه در حال تهیه و تدوین است که ابلاغ خواهد شد و نیاز به حمایت مدیران کل استان‌ها برای اجرای مطلوب و موثر دارد.