به گزارش اکونا پرس،

آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

برخورد جدی با عوامل حادثه تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی

مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تسلیت به خانواده دانش‌آموزان در مورد حادثه سانحه رانندگی اردوی دانش‌آموزان دختر هرمزگانی اظهار کرد: به همراه وزیر آموزش و پرورش و قائم مقام وزیر بهداشت در حال حرکت به سمت محل حادثه هستیم تا شرایط را به طور دقیق بازدید کنیم و تا بعد از ظهر امروز به محل خواهیم رسید.

وی در مورد بخشنامه اردوهای دانش‌آموزی و حرکت شبانه اتوبوس ها عنوان کرد: اردوی دانش‌آموزان دختر هرمزگانی در چارچوب آیین نامه آموزش و پرورش بوده و پیش از این اردوهای دانش‌آموزی انجام شده و حدود هزار سفر اتوبوسی داشتیم که حرکت شبانه در برنامه‌های آنان بود و خوشبختانه به سلامت دانش‌آموزان از اردوها بازگشتند.

اعلام جزئیات قصور در حادثه دانش آموزان هرمزگانی تا ۲ روز آینده

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت حادثه اردوی دانش آموزان هرمزگانی عنوان کرد: محور بندعباس به شیراز مسیر پرتردد و خطرناکی است و حرکت خودروی حامل دانش آموزان در چنین ساعتی از شب نباید انجام می گرفت و از این به بعد از نهادهای ذیربط برای ارتقای کیفیت و استانداردهای اردوها و فعالیت هرچه بهتر بهره خواهیم گرفت.

وی افزود: آنچه اکنون مورد کم توجهی قرار گرفته حرکت دیرهنگام بوده که تا یکی دو روز آینده سهم این بی تدبیری احتمالی در حادثه مشخص شده تا برابر مقررات با متخلفان برخورد شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از قبل ضوابطی برای اردوها وجود داشته است، گفت: آیین نامه و ضوابط اردوهای دانش آموزی باید مطابق شرایط امروزی بازنگری شود و استانداردهای بالاتری برای اینگونه فعالیت ها درنظر بگیریم.

بطحایی با اشاره به اینکه هنوز به پاسخی قطعی برای حرکت دیرهنگام اتوبوس نرسیدم، بیان کرد: مواردی از این قبیل باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

حق التدریس‌ها امسال دغدغه معوقات ندارند

علی الهیار ترکمن رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضعیت معوقات حق التدریس ها عنوان کرد: بخش عمده معوقات پرداخت شده و فقط نزدیک به 250 میلیارد تومان حق التدریس شاغلان باقی مانده که در حال پیگیری است.

وی افزود: حدود ۲ هفته دیگر و با هماهنگی خزانه معوقات حق التدریس هاى شاغل پرداخت خواهد شد که البته این پرداخت نیاز به نقدینگی دارد.

رئیس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه در مورد تامین اعتبار حقوق حق التدریس ها برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: به استناد تبصره ۹ قانون بودجه سال 96 موظف شدیم تا همزمان با پرداختی کارکنان رسمی و پیمانی (بند و) حق التدریس معلمان شاغل و آزاد را پرداخت کنیم که در ۲ ماه ابتدای سال جاری انجام شده است و برای سال تحصیلی آینده نیز اجرایی می شود.

آموزش رایگان نوآموزان پیش دبستانی در قالب طرح خریدخدمات آموزشی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزرات آموزش و پرورش با بیان اینکه نظارت بر کار را آموزش و پرورش، شورای نظارت با هماهنگی موسسان انجام می دهند، تاکید کرد: مرجع اصلی ورود به این مساله آموزش و پرورش است و هیچ ارگانی بدون هماهنگی با آموزش و پرورش اجازه ورود به مدارس را نخواهد داشت.

گرد در خصوص نحوه تعیین شهریه در مراکز پیش دبستانی گفت: شهریه طبق ضوابط، پیشنهاد و با هماهنگی و توافق شورای نظارت مشخص می شود و به طور کلی تمامی ضوابط پیش دبستانی طبق قانون بر عهده آموزش و پرورش است بنابراین مانند مدارس غیردولتی اخذ مجوز از آموزش و پرورش بوده و هر فرد حقیقی و حقوقی شرایط گزینشی و قانونی داشته باشد برای این امر پذیرفته می‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: به منظور رعایت عدالت آموزشی در مناطق محروم به ویژه مناطق دو زبانه تمهید مقدمات برای تحصیل رایگان نوآموزان پیش دبستانی از طریق طرح خرید خدمات و استفاد از موسسان غیردولتی فراهم شده است.

اختلاف نظر آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی در تعداد جذب نیروی انسانی

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و ظرفیت جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: برنامه ریزی پذیرش دانشجو برای امسال انجام شده و ردیف های جذب امسال کاملا تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: برنامه ریزی برای برای سال آینده نیز باید متناسب با تعداد بازنشستگان و خروجی ها از آموزش و پرورش انجام شود و در این زمینه مذاکراتی با سازمان امور اداری و استخدامی انجام خواهیم داد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اختلاف نظری در مورد تعداد نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش و نیروی انسانی در نظر گرفته شده از سوی سازمان امور اداری استخدامی وجود دارد که بر این اساس به دنبال رفع این اختلاف نظر هستیم.

آبان ماه؛ زمان برگزاری مجدد آزمون‌های توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی

سید عزیز آشنا معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در بازدید از محل برگزاری آزمون توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در مورد وضعیت برگزاری این آزمون گفت: جلسات مشترکی بین جهاد دانشگاهی و نهضت سوادآموزی برگزار شد تا مربیان نهضت که اکنون کار آموزش انجام می دهند با برگزاری دوره هایی بازآموزی شوند.

وی افزود: با توجه به پراکندگی نیروها از سیستم آموزش غیرحضوری استفاده شد و آزمون الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت؛ از ۱۵بهمن ۹۵ در جلسه مشترک بین جهاد دانشگاهی و نهضت سوادآموزی آغاز این طرح اعلام شده است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به اینکه نمره قبولی ۶۰ از ۱۰۰ است و زمانی ۱۰۰ دقیقه برای برگزاری آزمون توانمندسازی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: نتایج اول آبان اعلام می شود؛ البته دوباره آزمونی برای افرادی که قبول نشده اند در آبان امسال برگزار می‌شود و آنالیز آماری به نهضت می دهیم که چه افرادی چه وضعیتی داشته اند.

13 میلیون دانش آموز فردا راهی کلاس های درس می شوند

سید محمد بطحایی در سفر به قم با آیات عظام سبحانی و صافی گلپایگانی و وحید خراسانی دیدار کرد و در این دیدار‌ها با تشریح فعالیت‌های آموزش و پرورش، یکی از اهداف مهم این وزارتخانه را توسعه فعالیت‌های دینی و قرآنی و همچنین اجرا و استقرار نظام‌مند سند تحول آموزش و پرورش در عرصه‌های مختلف عنوان کرد.

وی با اشاره به تقارن سال تحصیلی جدید با آغاز ماه محرم و دفاع مقدس اظهار کرد: اولین سال تحصیلی است که بنده توفیق خدمت در آموزش و پرورش را دارم در ابتدای این سال خدمت مراجع و علما رسیدیم که سال پرثمری را برای انقلاب و کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به تحصیل بیش از ۱۳ میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید و و فعالیت ۹۶۰ هزار کارمند و معلم گفت: ۱۳۸ میلیون جلد کتاب درسی در ۹۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع کرده‌ایم.

بطحایی اظهار کرد: تعدادی از زیر نظام‌های سند شامل، سه زیر نظام در ماه‌های اخیر آماده می‌شود؛ این سند مسیر تحول در نظام آموزش و پرورش را روشن کرده و تا حدود زیادی مشخص کرده است که از چه مسیری برای تحول در نظام آموزش و پرورش حرکت کنیم، خروجی‌های ما دانش آموزانی است که در حال تحصیل هستند.