به گزارش اکونا پرس،

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر گرانی دارو‌ها بیش از رقم اعلام شده است، افزود: بگویید که کدام دارو گران‌تر از آن چیزی است که ما اعلام کرده ایم، اینکه کلی بگوئید دارو‌ها گران‌تر از رقم‌های اعلامی است، منصفانه و پذیرفتنی نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در فضای مجازی مدعی شده بودند که نمونه‌ای از دارو سه برابر گران شده، اما شرکت مربوط طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قیمت این دارو فقط ۲۰ درصد گران شده است، این کلی گویی‌ها مشکلی از مردم حل نمی‌کند و شما خبرنگاران خوب است فهرستی از دارو‌هایی که معتقدید گران شده است به بنده بدهید در جلسه بعدی هیات دولت صادقانه بگویم قیمت دارو چه میزان افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین در پاسخ به افزایش قیمت داروی فشار خون از ۳۵ هزار به ۱۲۰ هزار تومان نیز افزود:­ باید دید که این دارو اگر مشابه داخلی دارد به دلیل مصوبه مجلس مبنی بر حمایت از دارو‌های داخلی بیمه، ​حمایتش را از دارو‌های خارجی سلب کرده و اگر این دارو مکمل باشد باز هم شامل ارز آزاد است، اما اگر در شمول این دو موضوع نباشد باید دید چرا افزایش قیمت داشته است و من در این خصوص پیگیری می‌کنم.

وزیر بهداشت همچنین درخصوص محل مصرف اعتباری که از صندوق توسعه ملی قرار است به وزارت بهداشت اختصاص داده شود، گفت: آقای جهانگیری این رقم را اعلام کرده است، اما هنوز موافقت مقام معظم رهبری ابلاغ نشده است و بعد هم صندوق توسعه ملی باید به آن عمل کند و فعلا ما هم منتظر آن هستیم.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بیمه سلامت که مورد قبول بیشتر داروخانه و مراکز درمانی نیست، افزود: بیمه سلامت یک سقف اعتباری دارد و میزان بودجه اش باید با خرجش همخوانی داشته باشد و همانطور که بودجه اش سقفی دارد، برای بیمارستان‌ها نیز سقفی گذاشته و اعلام کرده است شما حداکثر می‌توانید به مقدار سال ۹۶ خرج کنید طبیعی است که روش‌های جدید درمانی، ​دارو‌های جدید و گسترش بخش‌های خدماتی را می‌طلبد که این اعتبار ثابت نباشد و افزایش آن مستلزم این است که دولت و مجلس در بودجه سال ۹۸ طوری بودجه سال ۹۸ را پیش بینی کنند که کسری هر سال دوباره تکرار نشود.

وی گفت: بیمه سلامت اکنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و امیدواریم آنچه در شورای اختصاصی تصویب شده، تایید شود تا بتوانند بدهی شان را بپردازند ما هم همچنان امیدواریم و اگر این اتفاق بیفتد گشایش‌های خوبی برای شرکت‌های دارویی، تولید کننده ها، ​ وارد کنندگان مواد اولیه و بعد هم برای بیمارستان‌ها و نهاد‌هایی که ارائه کننده خدمات هستند، صورت می‌گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر خارج شدن برخی دارو‌ها از شمول بیمه نیز افزود: این‌ها همه شایعه است در این مورد هم کلی گویی دردی را دوا نمی‌کند و بالعکس به بی ثباتی بازار کمک می‌کند­، شما خبرنگاران باید اسامی دارو‌هایی را که می‌گویید از شمول بیمه خارج شده است به بنده بدهید تا بتوانم این موضوع را پیگیری کنم.

قاضی زاده هاشمی در خصوص اقدامات پزشکی، درمانی و بهداشتی در مراسم راهپیمایی اربعین نیز گفت: این مراسم نیز بسیار باشکوه برگزار شد و طی این چندسالی که ما شاهد آن هستیم سطح خدمات بسیار ارتقا پیدا کرده است.

وزیر بهداشت افزود: حدود ۴- ۵ سال پیش امکانات اصلا در این سطح نبود و می‌بینیم که امروز خدمات در همه حوزه‌ها ارتقا پیدا کرده است حتما کمبود‌هایی وجود دارد که عقل سلیم حکم می‌کند این‌ها را ارزیابی کنیم و اجازه ندهیم تکرار شود، اما باید به جنبه های­ مثبت آن نیز نگاه کنیم بدون اینکه بخواهیم نواقص آن را نادیده بگیریم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه خدمات رسانی در حوزه پزشکی در داخل کشور بر عهده ما و در داخل عراق به عهده هلال احمر است، گفت: حدود ۹۰۰ اکیپ داشتیم که در آن‌ها بیش از هزار دستگاه آمبولانس، ۱۷ هزار نفر در سراسر کشور و حدود ۱۰ هزار نفر در کشور عراق به مدت ۲۵ روز در امر بهداشت، درمان و خدمات اولیه خدمات رسانی می‌کردند.