به گزارش اکونا پرس،

 دکتر فریدون عزیزی در مراسمی به مناسبت بیستمین سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقاء سلامت " مطالعه قند و لیپید تهران" گفت: این مطالعه کوهورت در نوع خود در آسیا بی سابقه است و از معدود مطالعاتی در سطح جهانی است که برای شناخت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به مدت بیش از 20 سال در کشوری انجام شده است.

وی در این مراسم که با حضور وزیر بهداشت در پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: این مطالعه برای نخستین بار توسط پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام می شود و از سال ۷۷ این مطالعه در شرق کلانشهر تهران آغاز و در 7 مرحله اجرایی شده است و از سال 80 نیز مرخله مداخله برای تغییر سبک زندگی جمعیت مورد مطالعه، در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در این مطالعه از پرسشنامه هایی که نه تنها مربوط به سلامت جسمی بلکه مربوط به سلامت روانی، اجتماعی و معنوی است، استفاده می شود و در این طرح پیامد های مختلف بیماری های غیر واگیر شامل مرگ و بستری شدن در بیمارستانها در جمعیت مورد مطالعه بررسی می شوند.

دکتر عزیزی اضافه کرد: مطالعه کوهورت قند و لیپید تهران سطوح مختلف اجتماع شامل خانواده، مدرسه، اصناف، اماکن اجتماع مردم مانند مساجد و تکایا را برای ایجاد تغییرات در سبک زندگی و کنترل بیماری های غیرواگیر دربرگرفته است و توانمندسازی جامعه یکی از مسائل بسیار مهمی بوده که سعی شده در این طرح، افراد را از اقشار مختلف آموزش داده شده تا به دیگران نیز آموزش های لازم را ارائه کنند و از طریق همین آموزش ها موفق شدیم در جمعیت مورد مطالعه، شاهد کاهش 45 درصدی استعمال سیگار در بین نوجوانان باشیم.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با بیان اینکه عوامل ژنتیکی و ارثی در بیماری های غیر واگیر تاثیر دارند گفت‌: سعی کردیم که به افراد آموزش‌های لازم در زمینه های مختلف را ارائه دهیم. در حال حاضر سالیانه به ازای هر ۱۰۰ نفر در تهران یک نفر به بیماران دیابت نوع 2 اضافه می شود که با مداخلات انجام شده در قالب این مطالعه، بروز دیابت در منطقه مورد مطالعه 30 تا 40 درصد کاهش یافت و این میزان به شش دهم رسید.

وی با اشاره به آمار افراد مبتلا به دیابت اظهار کرد: سالانه چهار درصد به افراد پره دیابتی در شهر تهران افزوده می شود و برای پیشگیری این موضوع، مداخلات خوبی انجام دادیم البته در کنار این موضوع، پیشنهاد بیش از 10 دستورالعمل به منظور طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به وزارت بهداشت از طریق این مطالعه داده شد و تا کنون 900 مقاله علمی در مجلات داخلی و بین المللی از نتایج مطالعه قند و لیپید تهران منتشر شده است که ارتباطات بین المللی را تقویت می کند و حدود 5 درصد از مقالات ما، با مراکز علمی دنیا، به صورت مشترک است.