به گزارش اکونا پرس،

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بودجه کنونی این وزراتخانه کفاف اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهر سال جاری را نمی‌دهد، گفت: طبق آنچه در قانون برنامه توسعه ششم پیش‌بینی شده به طور کاملا شفاف آمده است آموزش و پرورش باید مسائل مالی رتبه‌بندی معلمان را حل و فصل کند.

نماینده مردم نوشهر و  چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم اجرای قانون به دلیل نبود بودجه دلیل موجهی نیست، افزود: شاید افزایش بودجه آموزش و پرورش ازسوی مجلس تحت عنوان اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان نبوده است اما وزیر می‌تواند با جابجایی‌ ردیف‌ها برای این مهم نیز بودجه در نظر بگیرد.

ارتقاء دریافتی معلمان به معنای اجرای نظام رتبه‌بندی نیست

وی با بیان اینکه تاکنون نظام رتبه‌بندی به معنای واقعی اجرایی نشده است و آنچه در گذشته به عنوان مرحله اول انجام شد صرفا ارتقاء دریافتی معلمان نام دارد، اضافه کرد: اگر وزیر ارائه لایحه‌ای را برای حل این مشکل نیاز بداند در صورت اقدام، مجلس و کمیسیون آموزش و تحققیقات آمادگی لازم را جهت همراهی با این وزارتخانه به منظور اجرایی شدن قانون دارد.

احمدی لاشکی معتقد است اگر قرار است به معلمان انگیزه داده شود و با نگاهی همچون اساتید دانشگاه به آن‌ها نگریسته شود و درجه بندی‌هایی مانند مربی، استادیار، دانشیار، استاد تمام و… پیدا کنند و طبق این درجه‌بندی‌ها با آن‌ها برخورد شود باید قانون رتبه‌بندی معلمان به طور کامل و با دقت اجرا شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید اعتبار لازم برای نظام رتبه‌بندی معلمان در بودجه‌ها برآورد شود اما برای تحقق این موضوع در لایحه امسال مبلغی در نظر گرفته نشده است، اضافه کرد: با این وجود آموزش و پرورش نباید دست بر روی دست گذارد بلکه باید برای تامین این اعتبار تلاش کرده و از تمام ظرفیت‌های خود بهره بگیرید.

رتبه‌بندی معلمان با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی صورت بگیرد اما چنین خروجی مشاهده نمی‌شود

این نماینده مجلس با بیان اینکه فاکتورهای تعیین شده برای رتبه‌بندی معلمان همچون “آموزش ضمن خدمت” و “شرکت در جشنواره‌های علمی “به تنهایی نمی‌تواند به ارتقاء علمی معلمان و تربیت معلم کمک کند، افزود: این مسائل تنها سبب شده حواس معلمان از کلاس درس خود به سمت جشنواره و مقاله‌نویسی با هدف کسب امتیاز برود و از حداقل ایده‌پردازی و به کارگیری خلاقیت برای برگزاری بهتر کلاس‌های خود باز بمانند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان باید با هدف ارتقاء کیفیت آموزشی آن‌ها صورت بگیرد اما اکنون چنین خروجی و دستاوردی مشاهده نمی‌شود حتی میتوان گفت معلمان را از رسالت خود دور کرده است.