به گزارش اکونا پرس،

به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه؛ رفاهی در کارگاه توانمندساری نهادهای مردمی در پیشگیری از خشونت؛ افزود: بیش از 2هزار عنوان مجرمانه در کشور از قتل عمد گرفته تا رانندگی بدون گواهینامه در سیستم CMS دادگستری ثبت شده که سرقت مستوجب تعزیر، ایراد ضرب و جرح عمدی، توهین، تصادفات، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه رسمی، خیانت در امانت و نگهداری مواد مخدر جزو 10 اتهام نخست کشور است.
وی گفت: 55 درصد جرم ها در این 10 عنوان اتهامی روی می دهد که چند فقره از آنها مظهری از مظاهر خشونت است.
مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان چهار آسیب اولویتی کشور یعنی طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی، تصریح کرد: این آمار توجه ما را به پیشگیری هدایت می کند؛ البته برخی بر این باورند که اگر مجازات ها خشن و در حد اعلا باشد جرایم کاهش می یابد که این مورد برای جرایم خشنی مانند قتل و سرقت های خشن و مسلحانه مصداق دارد اما در بیشتر جرایم با مجازات صرف نمی توان آن جرم را از بین برد.
رفاهی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری که آسیب ها یک شبه ایجاد نشده و نباید 30سال منتظر ماند تا رفع شود، گفت: با وجود تعداد قابل توجه هیات های مذهبی چرا نباید برنامه های آنان را به سمت پیشگیری سوق دهیم؟250 هزار مبلغ مذهبی در ماه محرم روانه شهرها و روستاها می شوند و با استفاده از ظرفیت این مبلغ ها می توان در تحقق اهداف پیشگیری گام موثری برداشت.
وی با بیان اینکه 108 هزار انجمن اولیا و مربیان در مدارس کشور فعالیت می کنند، افزود: دغدغه اصلی خانواده ها گذر از سد کنکور فرزندانشان است و هزینه های سرسام آور هم می پردازند تا فرزندانشان به دانشگاه راه یابند. اما چقدر برای اجتماعی کردن فرزندانمان هزینه کردیم؟ چه بسیار فرزندانی که وارد بهترین دانشگاه ها در کلان شهرها شده اند اما به دلیل اجتماعی نبودن، مشکلات جانبی زیادی برای آنان در کلان شهرها مانند تهران ایجاد شده است طوری که از درس و دانشگاه هم کناره گیری کردند.
این مقام در قوه قضاییه با بیان اینکه 2 بند از 5 بند اصل 156 قانون اساسی به وظیفه دعاوی و پرونده های قوه قضاییه اختصاص دارد، اظهارداشت: بند 1 و 4 آن مربوط به رسیدگی پرونده ها و دعاوی است؛ بند 2 به احیای حقوق عامه، بند 3 به نظارت و بند 5 به پیشگیری برمی گردد.
مدیرکل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه خواستار شناسایی و شبکه ای شدن سمن های فعال شد و گفت: همایشی هم برای سمن های استان تهران برگزار می شود تا تدبیری اندیشیده شود که برای زندانی که به جرم خشونت در زندان است چه کنیم تا خشونت او پس از آزادی تکرار نشود یا اینکه در حمایت از خانواده زندانی برای دور ماندن از آسیب چه باید کرد.
رفاهی با اعلام اینکه سالانه 800 نفر بر اثر حوادث کارگاهی فوت می کنند و 4 تا 5 هزار نفر معلول یا مصدوم می شوند گفت: برای پیشگیری از این حوادث با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی هزار نفر دیده بان در کارگاه ها، نقص فنی و بهداشتی را به سامانه گزارش می دهند.