به گزارش اکونا پرس،

فرهاد کریمی  با بیان اینکه در ستاد بزرگداشت هفته پژوهش برنامه‌های متنوعی را طراحی و اجرا کردیم گفت: به عنوان پژوهشگاه مطالعات ماموریت هایی در دو بخش داریم که بخش نخست پژوهشی، علمی دانشگاهی و دوم فعالیت های مرتبط با آموزش و پرورش در قالب شورای تحقیقات و پژوهشکده تعلیم و تربیت است.

وی افزود: هدف برجسته سازی پژوهش در ستاد بزرگداشت هفته پژوهش را در سال جاری دنبال کردیم که در راس آنها معلم پژوهنده و اقدام پژوهی قرار دارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه تا کنون ۳۵۰ هزار گزارش اقدام پژوهی توسط معلمان ارائه شده است گفت: در واقع معلم پژوهشی برای حل مشکلات تدریس خود طراحی و اجرا می‌کند. فاصله گرفتن از تحقیقات دانشگاهی و حرکت به سمت پژوهش های معلم، دانش آموز و مدرسه محور هدف عمده اقدام پژوهی است.

کریمی افزود: امسال ۱۳۴ هزار اثر در این بخش به دست ما رسید و 53 هزار معلم منتخب و در نهایت بهترین‌ها تجلیل شدند.

وی با بیان اینکه دومین فعالیت مهم ما انتخاب پژوهشگران برگزیده است اظهار کرد: حدود ۱۱ فعالیت در هفته پژوهش طراحی و اجرا شد. گسترش فرهنگ پژوهش و تفکر و پرسشگری را به طور جدی دنبال می کنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره خرید و فروش پایان نامه‌های دانشجویی گفت: خرید و فروش پایان نامه‌ها دردناک و پلید است و باید هرچه زودتر زمینه‌های محو آن فراهم شود. ما قطعا از پایان نامه‌های قوی که مشکلی از مدارس را حل می کنند حمایت می‌کنیم اما به هر روی با محدودیت‌های بودجه‌ای روبرو هستیم که به اندازه سال‌های قبل هم نیست.

کریمی با طرح این سوال که چرا باید آموزش و پرورش پژوهشکده داشته باشد؟ عنوان کرد: هدف این بود که زمینه نشست و برخاست صاحبنظران با آموزش و پرورش فراهم شود. 15 گروه پژوهشی در پژوهشگاه داریم و در ارزیابی گزارشات اقدام پژوهی معلمان 50 کارشناس همکاری داشتند. اگر مدرسه را رها کنیم دیگر موضوعی برای کار کردن نداریم، اما خب باید حتما مدرسه محوری و رفتن پژوهش ها به کف مدارس را به طور جدی مدنظر قرار داده و تعاملات با سطح مدارس را تقویت کنیم.

وی افزود: طبیعی است که نمی‌توانیم برای معلمان تعیین کنیم که تکلیف پروژه به دانش آموزان بدهند اما می توانیم فضا را به سمت افزایش تولید مطالب از سوی دانش آموزان ببریم.

کریمی در ادامه با بیان اینکه در چارچوب برنامه های زیرنظام پژوهش آموزش و پرورش مکلف شده است که تمام برنامه‌هایش دارای پیوست پژوهشی باشد گفت: گاهی این اتفاق نمی‌افتد و نمی‌توان منتظر ماند تا پژوهشی انجام شود، اما می‌توان گروه‌های نخبگانی تشکیل داد و از نظرات آنها در اجرای برنامه‌ها استفاده کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره سیاست جداسازی دانش آموزان سمپاد گفت: دنیا به سمت تلفیق حرکت می‌کند. هر کشوری سیاست خود را دارد، اما در مجموع جداسازی دانش آموزان با اصل آموزش و تربیت خلاق منطبق نیست. اینکه روش جداسازی یا تلفیق اجرا شود، بسته به سیاست های کشور و تصمیمات کلان دارد.
وی درباره کتب کمک درسی نیز گفت: کتب درسی باید به گونه‌ای طراحی شوند که برای دانش آموزان قابل بهره برداری باشند. در این میان شاهد رشد کتب کمک درسی هستیم که ممکن است مانع رشد خلاقیت در دانش آموزان بشود. کتب کمک درسی قوه ابتکار، خلاقیت و درون جوشی دانش آموزان را تضعیف می‌کند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حجم بالای کتب درسی باید به اندازه‌ای باشد که دانش آموز را از درس خواندن دلزده نکند گفت: مدعی هستیم که وقت زیادی برای معلم پژوهنده در پژوهشگاه گذاشتیم و تلاش کردیم راه را بازکنیم.

کریمی درباره معلم تمام وقت نیز گفت: آیا حرفه‌های ما تمام وقت هستند یا پاره وقت؟ معتقدم معلم تمام وقت و پاره وقت نداریم، معلم یک شغل دارد و آن هم معلمی است و باید در این شغل از همه ابعاد تامین شود. طرح معلم تمام وقت که اخیرا مطرح شده یک دیدگاه و اندیشه است و می‌توان روی آن بحث کرد. سریعا نسبت به طرح‌های جدید موضع نگیریم. تا این لحظه پیش‌نویسی درباره معلم تمام وقت ندیده‌ام و باید منتظر ماند که پیش نویسش ارائه شود.

وی ادامه داد: تلاش کردیم ارتباط محکم با حوزه ستادی برقرار کنیم. در زمینه نیازسنجی و تعیین اولویت ها کارهای مهمی انجام داده ایم. روی ارتباط با مدرسه و سند تحول سرمایه گذای کردیم و بالغ بر 34 پژوهش در این حوزه انجام دادیم. به پژوهشگاه انتقاد وارد است اما در مقایسه با سایر پژوهشگاه‌های وزارت علوم بسیار بهتر کار شده است.