به گزارش اکونا پرس،

سید محمد بطحایی پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: بخاری‌های کاربراتوری و دیگر بخاری‌ها ممکن است برای خانه‌ها وسایل گرمایشی مناسبی باشند، اما برای کلاس و مدرسه با وجود بازیگوشی‌های دانش آموزان مناسب نیست.

بطحایی با تأکید بر اینکه دولت نهایت تلاش خود را به کار گرفته است تا در شرایط سخت اقتصادی اعتبارات لازم را برای ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس فراهم کند، گفت: اکنون فرصت خوبی است که در فصل بررسی بودجه ۹۸ در مجلس از نمایندگان درخواست کنیم که یک نهضت و پویش برای برچیده شدن وسایل گرمایش غیر استاندارد و خطرناک مدارس رخ دهد.

وزیر آموزش پرورش افزود: بدون حمایت مالی مجلس و با این روند اختصاص اعتبارات به آموزش و پرورش ما تا سال‌های آینده هم امکان جمع کردن وسایل گرمایشی غیر ایمن را نداریم و همواره باید نگران باشیم که چه زمانی مشابه آنچه در پیش دبستانی زاهدان رخ داد در یکی از ۱۰۵ هزار مدرسه کشور اتفاق می‌افتد.

بطحایی با تأکید بر اینکه چاره جویی برای مشکل گرمایشی مدارس همیشه در دستور کار دولت بوده است، گفت: در دو هفته اخیر جلسات متعددی داشتیم تا بخشی از اوراق سکوک که در اختیار ما قرار گرفته بود را بتوانیم از طریق مراجع ذیربط نقد کنیم و به وسایل گرمایشی اختصاص دهیم، منتها میزان این اعتبارات در حد این نیست که ما بتوانیم در یک برنامه کوتاه مدت یک تا دو ساله خیال همه را راحت کنیم که دیگر مدرسه و کلاسی نیست که از بخاری‌های غیر ایمن استفاده کنند.

وی با تأکید براینکه باید دید سوء مدیریت و سوء تدبیر در این اتفاق چقدر دخیل بوده است، افزود: باید با کسانی که قصور یا تقصیر داشتند شدیدترین برخورد اداری صورت گیرد.

بطحایی گفت: حتی اگر یک دانش آموز در یک کلاس درس بخواند باید همه تجهیزات به نحوی باشد که سلامت او را به خطر نیندازد و نمی‌توان برای تعلیم و تربیت تحلیل اقتصادی آورد و بگوییم مقرون به صرفه نیست این مشکل دولت است که باید با امکانات و تجهیزاتی که دارد در کنار اولیاء و خانواده و آن‌ها وسایل ایمن را برای تعلیم و تربیت بچه‌ها فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در خصوص بحث حذف کنکور و کمک آموزش‌های افزود: حذف کنکور سیاست راهبردی وزارت آموزش و پرورش است و در گام اول در دوره ابتدایی باید کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌هایی که فشار‌های فراوانی به دانش آموزان می‌آورد برچیده شود، اما این اتفاق ظرف چند روز یا یک ماه رخ نمی‌دهد، ولی مصمم هستیم و بتدریج به این سمت می‌رویم و با جلسات مستمر و با برنامه ریزی و نظارت پیگیری می‌کنیم.

بطحایی با تأکید بر اینکه خودم تعدادی از مدیران مدارسی را که تخلف داشتند از وزارت آموزش پرورش لغو ابلاغ کردم و تعدادی نیز تذکر گرفتند، گفت: در دوره ابتدایی بچه‌ها باید زندگی کردن را یاد بگیرند، بچگی و شادی و نشاط را تمرین کنند و بودن با خانواده و کنار گروه همسالان را یاد بگیرند.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که مافیا کنکور وجود دارد گفت: مافیا به معنی اینکه ما پدرخوانده‌هایی داشته باشیم که آن‌ها اجازه پیشروی به ما ندهند خیر! من چنین احساسی ندارم، اما کسانی هستند که از فرصت‌های اقتصادی بوجود آمده استفاده و کاسبی می‌کنند و ما باید جلوی این کاسبی‌ها را بگیریم و از آن‌ها بخواهیم فعالیت خود را در راستای سیاست نوین تعلیم و تربیت قرار دهند.