به گزارش اکونا پرس،

حمیدرضا پوریوسف در چهارمین نشست تخصصی فرهنگ میزبانی ایرانی-اسلامی با موضوع گردشگری سلامت و با رویکرد معرفی سفیران اوتیسم که در هتل سی‌نور برگزار شد، اظهار کرد: از نظر لغوی اوتیسم به معنی درمانده است و کودک بیمار آسایش را از خانواده سلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اوتیسم جزو اختلالات عصبی- تکاملی است و در جریان تکامل جسمی کودک، تکامل مغز به صورت کامل انجام نمی‌گیرد و رشد عصبی به موازات رشد جسمانی کودک انجام نمی‌شود. این بیماری تا یک سالگی قابل تشخیص نیست و سن شایع تشخیص آن 24 ماهگی است. بیماری اوتیسم باید در فاصله 2 تا 5 سالگی شناسایی و درمان شود.

پوریوسف گفت: فرد ممکن است در این بیماری در ارتباطات اجتماعی دچار اختلال شود کودک مبتلا شده در مواردی کاملا قادر به صحبت نیست و در مواردی می‌تواند سخن بگوید اما سخن موثر و ارتباط کلامی کامل انجام نمی‌گیرد و در مواردی مشاهده می‌شود که فرد در ارتباطات خود از  ابزارهای غیرکلامی استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: اختلال دیگر در این کودکان به صورت رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای بروز می‌یابد و فرد دچار کم‌حسی می‌شود و یا به تحریک‌های جسمی کاملا پاسخ می‌دهد. متاسفانه در بعضی از موارد این کودکان به عنوان کودکان گوشه‌گیر شناخته می‌شوند و تشخیص بیماری دیرهنگام صورت می‌گیرد اما در حال حاضر روند شناسایی بیماران اوتیسم در حال سرعت گرفتن است.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در خانواده‌ای که بیمار اوتیسم وجود داشته باشد آسایش آن خانواده سلب می‌شود، کودکی که مبتلا به این بیماری است مربی و خانواده خود را دچار خستگی و فرسودگی می‌کند، از این رو تامین هزینه‌های آنان تا جایی که ممکن است می‌تواند باری را از دوش این خانواده‌ها بردارد.

پوریوسف عنوان کرد: در کشور ما 74 مرکز درمان اوتیسم وجود دارد و اولین مرکز شبانه‌روزی موقت  هم در استان خراسان رضوی ایجاد شد. 8 مرکز با ظرفیت پذیرش 300 بیمار نیز به صورت روزانه در خراسان رضوی فعال هستند.