به گزارش اکونا پرس،

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به ارائه مختصری از تاریخچه تأسیس سازمان نوسازی و اهم اقدامات صورت گرفته در طی نیم قرن از فعالیت های این سازمان پرداخت.
علی اکبری با بیان این که در پی تشخیص نشانه های فرسودگی برخی بافت های فرسوده شهری تهران در ابتدای دهه 1340 و تشدید چالش هایی همچون چندپارگی، از هم گسیختگی و عدم یکپارچگی فضایی شهر سه موضوع اصلی تهیه نخستین طرح جامع شهر؛ نوسازی شهر تهران و تهیه برنامه ای برای زمین گودهای تهران در دستور کار انجمن شهر و شهرداری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: همزمان با تصویب قانون نوسازی و عمران شهری در سال 1347، سازمان نوسازی شهر تهران با مأموریت اصلی تهیه و اجرای طرح نوسازی چند محله قدیمی از جمله عودلاجان، تأسیس شد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن مرور مهمترین اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در دهه های گذشته، تصریح کرد: در دهه پنجاه و دهه شصت اقدامات عمرانی مثل ساخت پایانه ها و مراکز مسکونی و اداری و تجاری و ساخت نخستین پارکینگ در محله لاله زار از سوی این سازمان انجام گرفت.
کاوه حاج علی اکبری به دهه ۷۰ و ساخت و ساز در حاشیه اتوبان نواب اشاره کرد و گفت: در دهه ۸۰ شهرداری تهران، نوسازی بافت فرسوده را در اولویت برنامه های خود قرار داد و سال ۸۱ را می توان مبدأ ماموریت های کنونی سازمان نامید.
وی گفت: امروز، سازمان نوسازی شهر تهران در آغاز ششمین دهه فعالیت خود و با بهره گیری از نیم قرن تجربه و اندوخته، در تلاش است تا جایگاه خود را به فلسفه تشکیل آن که "نوسازی شهر تهران" است، ارتقاء دهد و در این راستا اصول حاکم بر نوسازی را در 4 رکن مهم زمینه محوری؛ دربرگیرندگی؛ همکاری و کلیت باوری تبیین کرده است.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، خاطرنشان کرد: توسعه محله ای اولین مأموریت پیش روی سازمان نوسازی است که استقرار محله ای و میانکنش مستمر و مستقیم با همه دخیلان از طریق 58 دفتر توسعه محله ای؛ برنامه محوری و تهیه برنامه توسعه برای ۱۵۰ محله هدف؛پایش وضعیت موجود محلات و تغییرات ایجاد شده در آنها در طول زمان؛ ترغیب ساکنان و مالکان به نوسازی مسکن از طریق هدفمند کردن مشوق ها؛ توجه به اهمیت توسعه اجتماعی؛ طراحی و اجرای فضاهای شهری مجهز و تعریف و اجرای مسکن پشتیبان نوسازی را در بر می گیرد.
به گفته علی اکبری اجرای پروژه های بازآفرینی شهری از طریق برنامه ریزی و اقدام در عرصه های ناکارآمد غیرسکونتگاهی و سیاست گذاری و برنامه ریزی همکارانه از طریق فعال کردن ظرفیت ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران از جمله دیگر مأموریت های پیش روی این سازمان است.
نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز ضمن حضور در این مراسم، عنوان کرد: من پی بردم که در برنامه های شهرداری تهران بر روی محله محوری تأکید شده است که اقدامی اساسی برای حفظ بافت اجتماعی شهر است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور، تصریح کرد: یکی از نکاتی که در این طرح مورد تأکید رئیس جمهور بوده، رکن محله محور بودن در بازآفرینی شهری است.
وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی انجام شده، همگام با سایر شهر‌ها، از امکاناتی که در هیئت وزیران تعیین شده، استفاده شود.
نهاوندیان با اشاره به جزئیات مصوبه هیئت وزیران، اظهار کرد: درآن مصوبه، دولت زمین‌های دولتی را در اختیار طرح بازآفرینی قرار داده و منابع را برای مراحل ساخت مصوب کرده است.
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما در این مصوبه توقعمان از شهر تهران، شهری پیشگام است، اظهار کرد: در سه سال اخیر در کنار عوارض و مشکلاتی که رخ داد، موهبات فراوانی هم داشتیم که یکی از آن‌ها خیزش ادراک عمومی جامعه نسبت به مسائل محیط زیستی بود.
وی در پایان با تأکید بر این که همه جامعه برای رعایت و ملاحظات زیست محیطی مطالبه دارند، گفت: ملاحظات زیست‌ محیطی باید در ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد و این یک سرمایه است.
پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران، در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از سازمان نوسازی شهر تهران برای فراهم کردن فرصت گردهمایی، حول این موضوع گفت: ان شاءالله تجربیاتی را که در این رویدادها کسب می کنیم، چراغ راه آیندگان خواهیم کرد.
حناچی با بیان این که دهه ۴٠ و ۵٠ ، دهههای طلایی نوسازی محسوب میشدند چرا که سازوکارها و برنامهریزیهای اساسی و ریشهای این حوزه در این سالها انجام شده است، خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از شهر می شود، از بافت شهری نام می بریم؛ بافت، یعنی آن چیزی که در علم آناتومی شناخته میشود، موجودی زنده است، متشکل از سلولهایی که میمیرند و سلولهای دیگر جایگزینشان میشوند؛ از همین رو است که بافت را اصطلاح بجایی میدانم.
شهردار تهران تصریح کرد: نباید فراموش کرد که تا پیش از نقطه ای، معاونت عمرانی نداشتیم و سازمان نوسازی بود که پروژههای عمرانی را نیز انجام میداد که پروژه نواب یکی از عظیم ترین پروژه ها از این جنس بود.
قبل از پروژه نواب در مباحث دانشگاهی، اتصال چمران به سایر بزرگراه ها نادیده گرفته می شد و کاری غیرعملی شناخته می شد اما ما نواب را ساختیم و کار بزرگی هم برای اولین بار شکل گرفت.
شهردار تهران گفت: مطالعه ای که در خصوص نواب شده است، نشان داد هیچ یک از ساکنان قبلی محدوده نواب، در حال حاضر در آنجا زندگی نمی کنند و میانگین استقرار خانواده ها در این منطقه ۳ تا ۵ سال است.
وی ادامه داد: براساس آمار، عموما مجردها و کارمندان دولت در آن زندگی می‌کنند و از داخل نواب به طور کلی، کیفیت زندگی بیرون نمی آید.
حناچی افزود: از تجربه نواب باید درس گرفت و البته درس هم گرفته ایم و امروز می‌دانیم که بدون توجه به منافع ذی نفعان نمی شود کاری را انجام داد.
وی تأکید کرد: امروز سازمان نوسازی میداند که بدون توجه به منافع ذینفعان، هیچ پروژهای به درستی پیش نمیرود.
حناچی گفت: در کشور تجربیات زیادی را پشت سر گذاشتیم و تلاش شد درس بگیریم. برای مثال در حادثه پلاسکو، درس بزرگی گرفتیم و با گزارش ملی تولید شده، توانستیم آمادگی خودمان را برای برخی حوادث بالا ببریم.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: بعد از زلزله بم این سوال پرسیده شد که اگر زلزله ای مشابه در سایر کشور رخ بدهد چه بلایی سر کشور می آید؛ البته زلزله بم جز زلزله های نادر بود.
شهردار تهران گفت: تجربه بم، تکان دهنده بود و حرکتی که بعد از آن آغاز شد و کمک دولتی اختصاص یافته ناشی از تجربه بم بود البته در کل دنیا همین تجربیات وجود دارد.
وی افزود: بررسی گسل های تهران حکایت از آن دارد که زلزله ناشی از گسل جنوبی تهران خرابی و کشتار بزرگتری را رقم خواهد زد که البته بخشی از آن به دلیل بافت فرسوده جنوب تهران است.
محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنرانی خود در مراسم پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران، گفت: از نام نوسازی این بر می آید که دلیل تأسیس آن وجود خانه های فرسوده و نامناسب شدن کوچه هایمان بوده است.
وی ادامه داد: سیزده سال طول کشید تا به قانون شهرداری ها و بافت فرسوده توجه شود و دو سال بعد از آن طول کشید تا سازمان تشکیل شود و در زمان تأسیس، در متن قانون به نوسازی اشاره شده است.
محسن هاشمی گفت: در اینجا اشاره شده است که سالگرد پنجاهمین سال فعالیت این سازمان را جشن می‌گیریم، در حالی که به نظر می رسد سال هایی بوده است که این سازمان دچار رکود بوده است.
رئیس شورای شهر تهران افزود: در نکاتی که مدیران قبلی این سازمان در کلیپ پخش شده اشاره کردند، این موضوع نهفته بود که برخی سال ها، کاری انجام شده است که اصلا مأموریت این سازمان نبوده است.
وی ادامه داد: بهتر است بگوییم در نصف عمر این سازمان، به وظایف این سازمان عمل نشده است. البته بعد از جنگ فعالیت های سازمان پر رنگ تر شده است؛ مثالش هم پروژه نواب بوده است که آن هم هدف اصلی اش بازسازی بافت فرسوده نبوده است.
محسن هاشمی گفت: دیده می شود که از این سازمان مثل آچار فرانسه استفاده شده است و نگذاشته اند که به مأموریت خودش برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: از ۳۵۰ محله گفته می شود که ۱۸۰ محله بافت فرسوده دارد که ۶۰ محله آن در اولویت اقدام قرار دارد، هرچند این اولویت ها هم در ۲۵ سال گذشته ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: می بینم که در برخی پروژه های شهر، اسم نوسازی می آید اما در واقع نوسازی واقعی نیست و مسؤولیت های اصلی مان کم می شود.
محسن هاشمی گفت: آنچه باید انجام شود، استفاده از مواد ۵ و ۹ و ۸ است که البته این مواد به درستی استفاده نمی شود در حالی که برای مثال با استفاده از ماده ۹ می توان در پروژه های تجمیعی به خوبی عمل کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به اسلامی وزیر راه هم گفت: در پروژه نیلوفری که در زمان احمدی نژاد شروع شد، خط راه آهن به زیر زمین رفت و قرار بود از ۴ خط، دو خطش را به مترو بدهند تا ما به موفقیت توسعه مترو دست پیدا کنیم.
وی افزود: این پروژه ۸ سال است افتتاح شده در حالی که این خطوط بلا استفاده شده است و با یک سری کارها می شود قلعه حسن خان را به تهران متصل کرد.
محسن هاشمی گفت: اگر مردم بفهمند که ما ۳۰۰ میلیارد تومان ریل گذاری کرده ایم اما ۸ سال است دارد خاک می خورد حتما جنجال به پا می کنند؛ پس از شما می خواهیم که این دستور را بدهید این دو خط برای استفاده مردم به مترو داده شود. 
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن حضور در این مراسم و تقدیر از شورای شهر و شهرداری تهران، با اشاره به پروژه بازآفرینی فضای شهری؛ طراحی محور فوقانی تونل راه‌آهن تهران- تبریز، گفت: این یکی از پروژه های حیات بخشی به شهر تهران است و به صورت مسابقه ای میان تعدادی از گروه های مهندسی برگزار شد و توانستیم بهترین تیم را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم. شیوه برگزاری مسابقه عادلانه ترین و خردمندانه ترین راه است.
وی در ادامه گفت: همه باید در جهت بازآفرینی شهری با تأکید بر محله محوری تلاش کنیم. نوسازی شهرها با مشارکت مردم و بر اساس ضوابط مصوب باید انجام شود. ساختمان های سست و ناپایدار و نزدیک بر روی گسل ها در صورت بروز بحران، خسارات جانی و مالی زیادی دارد و ضرورت دارد برنامه های نوسازی بافت های فرسوده را شتاب دهیم. باید اولویت ایمن سازی اماکن را مد نظر قرار دهیم و خیلی خوب است که شورای شهر تهران از ظرفیت این نهاد، در پیشبرد این هدف استفاده می کند.
اسلامی با بیان این که بر اساس اهداف برنامه ششم، در اولویت اول 2700 محله باید بازآفرینی شود و بافت ها بر اساس ضوابط خود اجرا شود، گفت: امیدواریم در سال 98 به آنچه فکر کرده ایم و برنامه داریم با مشارکت مردم برسیم و آن طرح ها را اجرایی کنیم. نقش مردم کلیدی و محوری است و امیدواریم با مشوق های فراهم شده بتوانیم شاهد رونق ساخت وساز باشیم. 
بهره برداری از مرکز محله شیرین دخت در منطقه 15 
در این مراسم، به دستور شهردار تهران از طریق برقراری ارتباط ویدیو کنفراس با شهردار منطقه 15، مرکز محله شیرین دخت به بهره برداری رسید. 
وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه 15 در ارتباط با این پروژه، عنوان کرد: ساخت این مجموعه با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و ایجاد سرانه فرهنگی در محله مینابی در زمینی به مساحت 2 هزار و 600 متر مربع از اواخر آذر سال گذشته آغاز شده و بالغ بر 150 میلیارد ریال هزینه تملک و اجرای آن بوده است که به همت سازمان نوسازی شهر تهران انجام شده است.
شهردار منطقه 15 با بیان این که 30 پلاک برای اجرای مرکز محله شیرین دخت مورد تملک قرار گرفته است، درباره امکانات این مرکز محله افزود: کتابخانه، آلاچیق، بوفه، زمین بازی و 6 چشمه سرویس بهداشتی احداث و به منظور استفاده توان یابان، مناسب سازی در این پروژه انجام شده است.

تجلیل از مدیران عامل اسبق سازمان نوسازی در طی 50 سال گذشته
گفتنی است در این مراسم، مدیران عامل اسبق سازمان نوسازی شهر تهران (بشردوست، سلمانزاده، رئوف، مهماندوست، خسروی، الیجانی، خروشی، اسماعیل زاده، رازقی، عندلیب، درویش زاده، جعفری، فتح اللهی و میرصادقی) مورد تجلیل قرار گرفتند.

رونمایی از 8 کتاب محله 
در مراسم پنجاهمین سال تأسیس سازمان نوسازی شهر تهران از 8 کتاب محله، شامل کتاب محله امیریه، دولاب، بریانک، امامزاده عبداله، فرحزاد، ایران، جوادیه و کن که به همت سازمان نوسازی شهر تهران تألیف شده است، رو نمایی شد.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز در این مراسم، گام نخست نوسازی را حیثیت بخشی به محلات توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف تبیین شده این است که چگونه می شود شأن مناطق و محلات را افزایش داد.
معاون شهرسازی شهرداری تهران به جمع آوری اطلاعات محلات در قالب کتاب های توسعه محلات اشاره کرد و گفت: در این کتابها تلاش شده است تا هویت محلات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 

رونمایی از سامانه پیشخوان توسعه محلات 
سکینه اشرفی، معاون برنامه ریزی شهرداری تهران با بیان این که به دنبال برنامه ریزی با مردم به جای برنامه ریزی برای مردم هستیم، خاطرنشان کرد: این برنامه سه هدف مهم را پیش رو داریم اول، برنامه شهر تهران؛ دوم، برنامه مناطق شهر تهران و سوم، برنامه محلات مناطق شهر تهران.
اشرفی گفت: مهمترین سطح برنامه ریزی، برنامه ریزی برای محلات هست که در حقیقت برنامه ریزی با مردم به جای برنامه ریزی برای مردم را در پیش گرفته ایم و در آستانه محقق شدن قرار دارد.
معاون برنامه ریزی شهردار تهران ضمن حضور در بخش رونمایی از سامانه پیشخوان توسعه محلات در این مراسم، عنوان کرد: اقدامی که امروز در قالب سامانه توسعه محلات رونمایی شد، سندی است برای پیدا کردن اولویت بندی اقدامات محلات از آنچه مردم خواسته اند.
وی گفت: این پیشخوان در دست اعضای شورای شهر، معاونین شهردار و شهردار تهران قرار خواهد گرفت و به زودی به دست اعضای محلات هم می رسد.

تقدیر از برگزیدگان مسابقه بازآفرینی شهری (طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز)
شایان ذکر است در این مراسم، ضمن تجلیل از 15 تیم راه یافته به مرحله دوم مسابقه بازآفرینی شهری (طراحی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران- تبریز)، نفرات برگزیده اول تا سوم نیز معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.