به گزارش اکونا پرس،
با اینکه برخی غذاها می­ توانند یبوست همراه با IBS (سندروم روده تحریک پذیر) را بهبود بخشند، تغییرات اندکی در عادات غذایی نیز مهم است. برای بهبود یبوست هرگز یک وعده غذایی را فراموش نکنید. به خوردن سه وعده در روز به همراه میان وعده­ ها عادت کنید تا سیستم بدنتان تنظیم باشد. همچنین غذاهای فرآوری شده مثل فست فودها، چیپس­ های سیب زمینی و نان­های سفید را از رژیم غذایی حذف کنید. همچنین باید مقدار بسیار زیادی مایعات مصرف کنید. هدفتان را بر ۸ تا ۱۰ فنجان در روز بگذارید و سعی کنید بیشتر این مایعات آب باشند.

 

فیبر خود را تامین کنید

 

برای بهبود یبوست، غذاهای مملو از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بزرگسالان روزانه به ۲۱ تا ۳۸ گرم فیبر نیاز دارند. با اینکه فیبرها می ­توانند یبوست را بهبود دهند، ولی ممکن است سبب ناراحتی شکمی شوند. افزایش حجم فیبر در غذا به صورت تدریجی روزانه ۲ تا ۳ گرم از عوارضی مثل نفخ روده و معده پیشگیری می کند. غذاهایی که فیبر بالا دارند و برای افزودن به رژیم غذایی مناسب است عبارتند از میوه­ ها، سبزیجات، غلات کامل و انواع لوبیا.

 

غذاهای دارای باکتری ­های مفید

 

برخی از انواع غذاها باکتری­های مفید دارند که به آن­ها پروبیوتیک گفته می­ شود. این باکتری­ها به تنظیم فعالیت باکتری­های مفید موجود در روده کمک می ­کند. این باکتری­ها علاوه بر کمک به فعالیت باکتری­های روده، می ­توانند به سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند. مطالعات موجود در مجله «درمان­ها و داروهای غذایی» نشان می ­دهند که این باکتری­ها نفخ و دفعات مدفوع را در بیماران مبتلا به یبوست وابسته به IBS بهبود می­ بخشند. زمانی که به دنبال بهبود IBS خود می ­گردید، باید غذاهایی را مد نظر داشته باشید که خانواده ­های لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم را دارند. از این دسته غذاها می­ توان به محصولات لبنی تخمیر شده مثل ماست اشاره کرد.

 

 

غذاهایی که شکم شما را روان می ­کند

 

مصرف غذاهایی که مثل روان ­کننده ­های طبیعی عمل می ­کند نیز در بهبود یبوست تاثیر دارد. برای مثال آلوی سیاه نه تنها سرشار از فیبر است؛ بلکه مملو از سوربیتول و ترکیبات فنولی است که به فرایند دفع کمک شایانی می­ کند. فیبر و بذر کتان ملین بوده و یبوست را برطرف می کند. سبوس گندم که قابل افزودن به غذاهای پخته شده یا سوپ است، در افزایش حجم مدفوع موثر است و دفع را آسان­تر می ­کند.