به گزارش اکونا پرس،

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۴ سانتی متر است افزود: اگر چه نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش ۸ سانتی متری تراز دریاچه هستیم ولی بی شک احیای دریاچه ارومیه محقق می شود.

سرخوش گفت: با توجه به تبخیر آب در ورودی دریاچه و با وجود رهاسازی آب همچنان تراز منفی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به مرحله دوم رهاسازی آب از سدها به پیکره دریاچه ارومیه تصریح کرد: رهاسازی آب از سد شهر چای از بیست و دوم فروردین ماه آغاز شده و تاکنون بیش از ۹.۵ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که احتمال می‌رود این میزان تا ۱۵ میلیون مترمکعب نیز ادامه داشته باشد.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: اقدامات تاثیرگذاری در راستای تثبیت و احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام شده که از جمله آنها می‌توان به جلوگیری از چرای بی رویه دام، برداشت علوفه و رهاسازی آب در سدهای استان اشاره کرد که از اقدامات موثری بوده است.

وی با اشاره به طرح انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه گفت: از سال ۹۳ با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه به سبب خسارتی که خشک شدن آن می توانست به جوامع محلی، اقتصاد منطقه و شهرهای اطراف داشته باشد، مصوب شد که تمامی راهکارهایی که می‌توانند با انتقال آب به دریاچه ارومیه کمک کنند مورد بررسی قرارگیرد که در بین آنها انتقال آب از حوزه خزر، ارس،سه وان، وان و انتقال آب بین حوضهای در داخل کشور مورد مطالعه و بررسی قرارگرفت.

سرخوش با بیان اینکه مطالعات در همه حوزه هایی که امکان انتقال آب وجود داشت انجام شد که این مطالعات در حد امکان سنجی بوده و به معنای قصد انتقال آب نیست، ادامه داد: انتقال آب از منابع داخلی از طریق صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی سیاست اصلی ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی افزود: مطالعات شرایط اب دریاچه وان و ارومیه از لحاظ زیست محیطی، شیمیایی و فیزیکی انجام شده است.