به گزارش اکونا پرس،

ابراهیم طلایی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «تاریک و روشن آموزش‌های پیش از دبستان»، با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه پیش از دبستان، اظهار داشت: 0.8 تولید ناخالص ملی در کشورهای توسعه یافته صرف دوران پیش از دبستان می‌شود که 0.2 آن مربوط به دو سال قبل از دبستان است و این عدد در کشور ما بسیار پایین‌تر از این میزان است.

وی افزود: به عبارتی هزینه‌کرد کل آموزش و پرورش ما در 12 سال دوره تحصیل کمتر از این 0.8 درصد است، چه برسد به آنکه بخواهیم بودجه پیش از دبستان را بررسی کنیم.

طلایی به مربیان این دوره اشاره کرد و گفت: میانگین مدرک تحصیلی مربیان پیش از دبستان، دیپلم و حداکثر فوق دیپلم است زیرا میزان حقوقی که دریافت می‌کنند در شهرستان‌ها، 450 هزار تومان و در تهران 600 هزار تومان در سال گذشته بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره مشکلات وزارت آموزش و پرورش در این حیطه، بیان کرد: آموزش و پرورش به اندازه کافی درگیر آموزش اجباری است و آموزش پیش از دبستان به آن اندازه مورد توجه نیست.

وی افزود: در قوانین و قواعد درباره این مقطع، اشارات و مؤکداتی وجود دارد اما آموزش و پرورش بسیار بزرگ است و دغدغه‌های پررنگ دیگری دارد؛ علاوه بر این تا کنون برنامه درسی مصوب برای آموزش صفر تا ۶ سال نداشته‌ایم، البته اقداماتی شروع شده ولی تا کنون خروجی نداشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: برای حل این مشکل یک بار پیشنهاد کردم «شورای عالی تربیت اوان کودکی» داشته باشیم که از دولت مطالبه گر باشد.

وی با بیان اینکه باید طبق قانون مصوب دی ماه 1395، آموزش و پرورش در حوزه تولید محتوا راهبری کند و دستگاه‌های دیگر چون بهزیستی در حوزه اجرا ورود کنند، گفت: در حالی که باید نهاد صادر کننده مجوز و تولیدکننده محتوا یک نهاد باشد، اکنون یک خلأ وجود دارد و ممکن است مؤسس بگوید من مجوزم را از یک‌جای دیگر دریافت می‌کنم و محتوای نهاد دیگر را اجرا نمی‌کنم.