به گزارش اکونا پرس،

به نقل از وبدا، دکتر محمد رضا شانه ساز در مراسم تقدیر از توانمندیهای تولیدی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور، سخنان اخیر رئیس جمهور درمورد توانمندی‌های صنعت دارویی را ماحصل تلاش دست‌اندرکاران این صنعت دانست و اظهار کرد: ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی وارداتی در سال ۹۷ حدود ۳.۷ میلیارد دلار بود که در سال ۹۸ با کاهش ۲۰ درصدی این رقم به حدود ۳ میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به کاهش اقلام کمبود دارو و تجهیزات در بازار عنوان کرد: رمز این موفقیت تغییر الگوی تخصیص ارز بین واردات و تولید است. بطوریکه این الگو  از ۶۰ به ۴۰ تغییر یافته و سهم ارز تولید ۶۰ و واردات به ۴۰ رسیده که ماحصل آن یک خدمت بزرگ است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نوع ارز مورد نیاز واردات قبلا یورو بود که توانستیم با تغییر رویکرد به سمت تولید، به سراغ ارزهای شرقی برویم که خدمت بسیار بزرگی به سیستم بانکی کشور بود.

وی افزود: برنامه ریزی کرده ایم که در سالهای آینده بتوانیم قدم‌های بلندتری در جهت تولید برداریم. واقعیت این است که از زمان افزایش فشارهای بین‌المللی، روند تولید داخل و حرکت به سمت خودکفایی در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، سرعت بیشتری پیدا کرده است.

دکتر شانه ساز تصریح کرد: خوشبختانه میزان تقاضا برای افتتاح کارخانه ها و  رونمایی از خط تولید محصولات جدید به قدری است که برنامه‌ریزی برای حضور ما در این مراسم را سخت کرده و اینها به رغم همه تحریم‌های محدودکننده و ظالمانه است.

وی با اشاره به چالش‌های صادرات در حوزه  دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: میزان خروج غیررسمی دارو از ایران به کشورهای منطقه عدد قابل توجهی است و ما باید بتوانیم این میزان را به صادرات رسمی کشور و ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی برسانیم.

رییس سازمان غذا و دارو  با اشاره به اینکه واردکنندگان یکی پس از دیگری در حال تبدیل شدن به تولیدکننده هستند، ابراز امیدواری کرد که تجارب و توانمندی های آنها در حوزه تجارت موجب توسعه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی شود.