به گزارش اکونا پرس،

 ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در ویدیو کنفرانس خبری با خبرنگاران اظهار کرد: در ۳ هفته اخیر به دلیل رفتار مناسب مردم و اقدامات وزارت بهداشت شاهد موفقیت قابل توجه در کاهش موارد ابتلا به کرونا و بستری و مرگ و میر بوده‌ایم. پیش‌بینی این است که با روند کنونی، به شکل تدریجی و با احتیاط، بازگشایی‌ها ادامه پیدا کند. متاسفانه احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها کماکان وجود دارد، پیش بینی می شود روند نزولی و ثبات فعلی ادامه یابد اما این ثبات نسبی، شکننده است.

او ادامه داد: هشت و هفت درصد از درآمد ناخالص ملی کشور در حوزه سلامت هزینه می‌شود. به عبارتی یک تومان از ۱۱ تومان درآمد ایرانیان مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی است. با توجه به پیش‌بینی رشد منفی اقتصادی در اکثر کشورهای جهان به دلیل کرونا، حوزه سلامت هم آسیب خواهد دید.

حریرچی گفت: تجربه ۲ دوره تحریم ناجوانمردانه کشور و رشد اقتصادی منفی حاصل از آن، نشان می‌دهد که با کاهش رشد اقتصادی و درآمد کشور،‌هم دولت‌ها و هم مردم به‌عنوان تامین کننده اصلی منابع حوزه سلامت هزینه‌کرد خود را در این حوزه کاهش می‌دهند. این ۲ عامل باعث فشار مضاعف برحوزه سلامت می‌شود.

او ادامه داد:۸۷۳ هزار نفر در حوزه سلامت شاغل هستند. هرگونه کاهش منابع در حوزه سلامت قاعدتا بر منابع درآمدی این گروه که ۸۶ و ۴ دهم درصد غیر پزشک هستند، ‌خواهد داشت. بخش خصوصی درمان دچار آسیب بیشتری می‌شود که ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را نشان می‌دهد. خدمات بهداشتی درمانی برای مردم عزیز، ‌خصوصا واکسیناسیون و کنترل رشد کودکان، مراقبت‌های مادران باردار و .... حتما باید انجام شود. همه مراکز دولتی و خصوصی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آماده پذیرش بیماران هستند.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد:  در ایران نشانه‌های اندکی از ابتلای بیشتر در مناطق پرتراکم شهری دیده می‌شود اما روند رسیدگی و درمان مناسب در ایران عادلانه بوده است. اثرات اقتصادی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن بر معیشت فقرا بسیار بیشتر از اغنیاست.

حریرچی درباره اینکه تعداد شهر‌های سفید کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: ما در یک هفته گذشته درباره شهر‌ها اظهار نظر کردیم و ما ارزیابی مجددمان ۴ تا ۵ روز است و در مورد رفع محدودیت‌ها پیشنهادات مکتوب داده شده و در کمیته اجتماعی روز چهارشنبه تصمیماتی گرفته شده و مصوبات در صورت تایید رییس جمهور در جلسه فردا اجرایی خواهد شد.

حریرچی درباره مناطق سفید و قرمز اظهار کرد: مناطق سفید و قرمز با توجه به میزان بستری‌ها و فوت‌ها در شهرستان‌ها در نظر گرفته می‌شود، مناطقی سفید شهرستان‌های هستند که در کل شهرستان در ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشته ایم یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشته ایم و در این مناطق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اماکن ورزشی یا مذهبی بازگشایی شوند و این منوط به تصمیم فردای ستاد ملی مقابله با کروناست.

او ادامه داد: پیشنهاد اولیه ما برای بازگشایی مساجد این است که مردم در هنگام نماز جماعت حضور پیدا کنند و فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و مهر و جانماز را نمازگزاران با خود ببرند و جزییات بعد از جلسه فردا اعلام خواهد شد، اگر روند نزولی ادامه داشته باشد، سهل گیری صورت خواهد گرفت.

حریرچی گفت: ۷۲ شهرستان در وضعیت قرمز هستند و بقیه مناطقی که سفید و قرمز نیستند، از ۴۴۸ شهرستان موجود وضعیت زرد دارند و طبق دستور رییس جمهور پروتکل‌ها برای سه وضعیت سفید، زرد و قرمز تدوین و در حال تکمیل است و باید توجه داشت که وضعیت مناطق ایستا نیست و این احتمال وجود دارد که با رعایت نکردن بهداشت مناطق سفید زرد یا قرمز شوند یا مناطق قرمز با رعایت بهداشت وضعیت سفید پیدا کنند.

حریرچی درباره آمار‌های فوتی روزانه و اینکه موارد فوتی لزوما در بیمارستان اتفاق می‌افتد یا براساس گواهی که پزشک صادر می‌کند در آمار ثبت می‌شوند، گفت: خیلی مشخص است کشور‌های مختلف پروتکل‌های مختلفی در این زمینه دارند. ما هر بیماری که تست مثبت کرونایی داشته باشد اعم از بستری و غیر بستری جزء آمار محسوب و اعلام می‌کنیم. ما مثل کشور‌های مانند انگلستان نیستیم که بیماران خانه‌های سالمندان یا فوتی در بیمارستان‌ها را در آمار نمی‌آورند، یا برخی کشور‌های اروپایی هر کسی که تست کرونای مثبت دارد و یک بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا قلبی عروقی دارد این افراد را از آمار کرونای خود حذف می‌کنند.

او افزود: ما بررسی می‌کنیم و اگر علت اصلی فوت در بیماران زمینه ای کرونا باشد، علت فوت را کرونا اعلام می‌کنیم و لذا آمار ما از لحاظ فوت بسیار شفاف‌تر از بعضی کشورهاست. بعضی دوستانی که شبهه ایجاد می‌کنند، برخی موارد را می‌بینند. مثلا ما کسی را که تست او مثبت نباشد، اما مشکوک باشد، او را با رعایت پروتکل بهداشتی کرونایی دفن می‌کنیم، اما این بدان معنا نیست که فرد فوت شده کرونا مثبت بوده است.

حریرچی درباره تعریف بهبودیافتگان کرونایی گفت: کسانی که تست کرونای مثبت دارند و حال خوبی دارند و می‌توانند به روند طبیعی زندگی بازگردند، بهبودیافته محسوب می‌شوند.

او درباره موضع وزارت بهداشت درباره طرح ترافیک گفت: موضع وزارت بهداشت در خصوص طرح ترافیک به صورت انفرادی نیست و با هماهنگی دستگاه‌های دیگر تصمیم گیری می‌شود. آنچه برای ما مهم است این است که حمل و نقل عمومی جزء جا‌های خطرناک برای انتقال بیماری است، مخصوصا اگر پروتکل رعایت نشود. در شرایطی که مجبور هستیم بازگشایی کنیم، حمل و نقل با وسایل شخصی می‌تواند جزء جا‌های امن باشد. وقتی طرح ترافیک اعمال می‌شود این حجم تردد به حمل و نقل عمومی منتقل می‌شوند.

او ادامه داد: ترافیک در سطح شهر بیشتر شده است و از لحاظ پارکینگ مرکز شهر چنین ظرفیت پارکینگی ندارد. مقداری از شهر‌های دیگر و کسانی که در خودرو می‌خوابیدند و در حلقه ۴ و ۵ شهر بودند، الان به مرکز شهر آمدند و مشکلاتی ایجاد شد و با خرد جمعی تصمیم گیری می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت درباره اینکه تعداد شهر‌های سفید کاهش پیدا کرده است، گفت: ما در یک هفته گذشته درباره شهرستان‌های سفید اظهار نظر کردیم و ارزیابی مجددمان ۴ تا ۵ روز است و در مورد رفع محدودیت‌ها پیشنهادات مکتوب داده شده و در کمیته اجتماعی روز چهارشنبه تصمیماتی گرفته شده و مصوبات در صورت تایید رییس جمهور در جلسه فردا اجرایی خواهد شد.

حریرچی درباره عادی سازی شرایط کرونا و استفاده نکردن برخی از مردم از ماسک و اجباری شدن استفاده ان در مترو بیان کرد: عملکرد مردم در رعایت مسائل بهداشتی درمانی در کشور‌های جهان کم‌نظیر بوده است در کشور‌های اروپای غربی و امریکای شمالی به دنبال قرنطینه عده‌ای به خیابان‌ها می‌آیند و علیه رییس جمهور شعار می‌دهند و شیشه می‌شکند و دست به غارت می‌زند لذا نباید بگوییم مردم رعایت نمی‌کنند و باید آن‌ها را جریمه کنیم.

او ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد ۸۱ درصد کسبه پروتکل‌های بهداشتی درمانی را رعایت می‌کنند. عمده کاهش موارد مرگ و میر بستری حاصل رعایت نکات بهداشتی درمانی از سوی مردم است. اما تعداد اندکی هستند که تخطی می‌کنند و سلامت عمومی خود و دیگران را به خطر می‌اندازند.

حریرچی گفت: فعلا در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های آن پیشنهادی مبنی‌بر جریمه مالی مردم در نظر گرفته نشده است. برای صاحبان مشاغل و کسب و کار هم جریمه‌های مالی و هم تعطیلی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه ما محدودیت‌های مردم را هم می‌دانیم. کسی که درآمد روزانه او کم است و با یارانه یا درآمد کارگری زندگی می‌کند ،‌ همین ماسک ۴ هزار تومانی هم یک هزینه است. لذا درخواست اقشار مرفه را برا یهمه در نظر بگیریم لذا پیشنهاد خوب،‌ استفاده از ماسک خانگی است و سلبریتی‌هاو افراد وارد این موضوع شوند چرا که در کشور ما استفاده از ماسک خانگی حالت تابو گرفته است، هنوز جریمه نقدی درباره استفاده نکردن ماسک مطرح نیست.

او درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان اظهار کرد: در اکثر مبتلایان کرونا ویروس از بین می‌رود، اما گزارشاتی موارد انگشت شمار از ابتلای مجدد داشتیم که بعد تکذیب شد، به هر حال ۲ نظریه وجود دارد، در نظریه اول کسانی که تستشان مثبت شده است، بقای ویروس قبلی است و ستشان مجدد مثبت می‌شود و عده‌ای هم ادعا می‌کنند ویروس زنده است و دوباره می‌تواند بیماری زایی کند و باید منتظر بمانیم که نتیجه چه می‌شود، اما در نهایت به نظر می‌رسد که موراد فعال در مبتلایان قبلی گزارش نشده است.
[13:17, 02/05/2020] G: دربره وضعیت داروی درمان ابولا(رمدیسیویر) که از سوی سازمان غذا و دارو آمریکا برای موارد اورژانسی تایید شده است، گفت: استفاده اورژانس از این دارو توسط FDA تایید شده است. در کشور ما هم کمیته علمی بررسی‌هایش را انجام داده و در مواردی هم استفاده شده که نظر رسمی‌اش را اعلام می‌کند. البته نتایجی که در آمریکا از این دارو گرفته شده، مناسب بوده است. به طوری که طول دوره بستری و ضریب زمان ترخیص از بیمارستان را کاهش می‌دهد.
حریرچی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت یک میلیارد یوروریی که قرار بود از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا به حوزه سلامت اختصاص یابد، گفت: درباره این کمک که با موافقت مقام معظم رهبری تعیین شده است،‌هنوز در مرحله طی مراحل اداری و تبدیل به ریال است و هنوز اینکه به حساب وزارت بهداشت بنشیند، به وقوع نپیوسته و انجام خواهد شد.
[13:27, 02/05/2020] G: معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره افراد فوت شده ناشی از کرونا که در تیم درمانی قرار دارند، گفت: این کمیته در حال بررسی موارد فوت ناشی از کرونا در این زمینه است. بررسی واقعا دقیق و پیچیده است. زیرا با توجه به اذنی که مقام معظم رهبری دادند، حساسیت قابل توجهی در این زمینه وجود دارد. افرادی که در بین کادر بهداشتی و درمانی هستند، طیف وسیعی اعم از پزشک، پرستار، پیراپزشک و... را شامل می‌شود. ما در حال بررسی هستیم.
حریرچی ادامه داد: تعدادی هستند که دوست دارند، این جور آمارها را چه درباره میزان ابتلای کادر بهداشتی و درمانی و چه درباره مردم، خیلی بیشتر نشان دهند. وقتی از کشور مبدا خودشان در انگلیس و آلمان اعلام می‌شود که موارد مرگ و میر را به داخل بیمارستان محدود می‌کنیم، خیلی برایشان ناراحت‌کننده نیست، اما در کشور ما اگر فردی اعلام می‌کند که من فکر می‌کنم همسایه‌ام به کرونا مبتلا بوده و فوت کرده، انتظار دارند، ‌وزارت بهداشت آن را جزو آمار حساب کند. آماری که ارائه می‌دهیم، شفاف است. باید توجه کرد در کشور کسانی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، ‌به عنوان مورد مشکوک ذکر می‌کنیم که با تشریفات مربوط به بیماری کرونا دفن می‌شوند. بسیاری فکر می‌کنند که باید این موارد را هم جزو آمار کرونا بیاوریم،‌اما پروتکل سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند که کسانیکه تست مثبت کرونا داشته باشند، در آمار اعلام شوند. همچنین در اوایل اسفند هم کسانی را که علائم آنفلوآنزا مشابه کرونا داشتند، ‌اعلام کردیم که با پروتکل کرونایی‌ها دفن شوند که دال بر این نیست که آنها کرونا داشته‌اند. آمار ما رسمی است و دلیلی نمی‌بینیم که آن را دستکاری کنیم.

حریرچی درباره تولید دارویی برای درمان بیماری کرونا، اظهار کرد: شفاف می‌گویم که فعلا در هیچ کجای دنیا داروی جدیدی که موثر بر کرونا باشد، کشف نشده است. دارویی مانند رمیدیسیویر هم یبرای ابولا استفاده می‌شد که استفاده از آن در بیماری کرونا هم مطرح شده است. از طرفی تولید داروی جدید هم زمان‌بر است. حال در کل دنیا چند هزار مدعی داریم که یک داروی جدید کشف کردیم که 90 درصد موثر است.

او افزود: باید توجه کرد که دارو در همه جای دنیا اصول مشخصی دارد، باید ابتدا در آزمایشگاه خودش را نشان دهد و بعد در حیوانات و حیوانات بزرگ آزمایش شده و سپس در تعداد محدودی از مردم استفاده شده و بعد از دیدن نتایج در اجتماع استفاده شود. هنوز هیچ داروی موثر بر کرونا در هیچ کجای دنیا کشف نشده است.

معاون کل وزابرت بهداشت درباره موضع وزارت بهداشت درباره تغییر زمان آزمون‌ها، گفت: درباره آزمون‌ها تاکید می‌کنم که از نظر ما مهم‌ترین موضوع حفظ سلامت شرکت‌کنندگان است و چه در زمینه کنکور و چه در سایر آزمون‌ها بر این مبنا تصمیم‌گیری می‌کنیم. منهت تصمیم در این زمینه جمعی و بر عهده ستاد ملی کرونا خواهد بود.

او ادامه داد: در حال حاضر هم جوی راه افتاده و تعدادی فکر می‌کنند که آزمون جامع یا کنکور برگزار شود و برخی هم می‌گویند برای سلامت مضر است و نباید برگزار شود. آنچه برای سلامت مردم و شرکت‌کنندگان مناسب باشد را اعلام می‌کنیم. در کنکور معمولا محل نشستن افراد با فاصله بوده است. منتها ممکن است در ورود و خروج تجمع یا تراکم ایجاد شود که این‌ها را رعایت کرده و با هماهنگی با آموزش و پرورش و وزارت علوم اعلام می‌کنیم.

حریرچی درباره ابتلای ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم به ویژه در شهر‌های مانند قم و ایمنی گروهی در برابر کرونا اظهار کرد: ما در کسانی که علامت کرونا دارند، در این افراد وقتی تست مولکولی از حلق و بینی گرفتیم، حدود ۱۵ درصد افراد دارای علامت تستشان ثبت شد، همچنین در کسانی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند، با بیماریابی فعال دریافتیم که ۲۱ افراد تستشان مثبت شد و بر اساس این اقدام درخشان معاون بهداشتی ما توانستیم بیماران را در مراحل اولیه شناسایی کنیم و دونتیجه عمده را حاصل کنیم، وقتی کسی تستش مثبت می‌شود، افراد کمتری را به دنبال ایزولاسیون مبتلا می‌کند و باید توجه داشت که سه استراتژی وزارت بهداشت فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت، بیماریابی و ایزولاسیون و شناسایی افراد در تماس با مبتلایان است.

حریرچی ادامه داد: برخی تست‌های آنتی بادی انواع ویروس کرونا را بررسی می‌کنند، به احتمال زیاد همه ما به یکی نوع سرماخوردگی ناشی از کرونا مبتلا شده ایم، اما در برابر کرونا ویروس جدید ایمن نشده ایم و با این تست‌ها فرد ایمن به نظر می‌رسد، وقتی تست اختصاصی کرونا ویروس جدید انجام می‌دهند، منفی یا مثبت کاذب داریم، از طرفی این مهم است که انتی ویروس کرونای جدید یا آنتی بادی ایمنی بخش را تست می‌کنیم چرا که برخی آنتی بادی‌ها ایمنی بخش نیستند و ایمنی همیشگی یا کوتاه مدت در برابر کرونا ویروس جدید نیز اهمیت دارد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که هنوز هیچ مدرک قابل اعتباری وجود ندارد که ابتلا به کووید ۱۹ موجب ایمنی شود و بررسی‌ها در کشور‌ها و شهر‌هایی مانند نیویورک نشان می‌دهد که ابتلای ۴۰ تا ۵۰ درصدی رخ نداده و ۱۵ تا ۲۰ درصد به ویروس کرونای جدید مبتلا شده اند.