به گزارش اکونا پرس،

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بازنشستگی تعداد زیادی از معلمان در سال‌های آینده، گفت: براساس آماری که مرکز آمار ایران منتشر می‌کند وزارت آموزش و پرورش باید تعداد بازنشستگان در سال‌های مختلف، نیروی مورد نیاز برای مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم، تعداد دانش‌آموزان ورودی مدارس و... را پیش‌بینی کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی استان‌ها و رشته‌های تخصصی در مقطع اول و دوم نیروی مازاد وجود دارد اما آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی که به نیروی باتجربه، متعهد و متخصص نیاز دارد با کمبود نیرو روبرو است که باید براساس طرح آمایش سرزمین تمام موارد مذکور مشخص شود.

مدارس با کمبود مشاوره روبه‌رو هستند

اولادقباد با بیان اینکه در حوزه مشاوره تحصیلی و روانشناسی مدارس کشور با کمبود نیرو مواجه هستند، اظهار کرد: اکثر مدارس مشاوره ندارند؛ با توجه به آسیب‌های اجتماعی امروزه در جامعه وجود مشاوره در حوزه تحصیلی و روانشناسی برای راهنمایی دانش‌آموزان یکی از الزامات است.

شعبات دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد

وی بیان کرد: وزرات آموزش و پرورش باید براساس آمایش سرزمین بررسی‌های لازم را انجام دهد تا کمبود و مازاد نیرو در استا‌ن‌های مختلف در مقاطع تحصیلی متفاوت به دقت مشخص شود تا این وزارتخانه براساس نیاز استان‌ها کمبود دانشجو خود را از طریق جذب در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی تامین کند؛ شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند درخصوص افزایش شعبات دانشگاه فرهنگیان در استان‌های مختلف کارشناسی‌های لازم را انجام دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید مکان‌هایی را به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهد تا این دانشگاه‌ها بتوانند با ظرفیت بالاتری به جذب دانشجو بپردازند؛ بسیاری از فرهنگیان توانایی و سواد تدریس در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را دارند چرا که بسیاری از آنها فارغ‌التحصیل مقطع دکترا هستند و در واقع نیروی مورد نیاز شعبات دانشگاه فرهنگیان جدیدالتاسیس فراهم است و کمبود مدرس وجود ندارد.

تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس کمبود نیروی آموزش و پرورش را برطرف می‌کند

عضو فراکسیون امید با اشاره به لزوم تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس، ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از نیروهای حق‌التدریس، نهضت سوادآموزی و مربیان پیش‌دبستانی مشکل کمبود نیرو خود را حل کند بسیاری از این نیروها تجربه و مدرک تحصیلی مناسبی دارند.

وی تاکید کرد: در صورتی که آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد در مرحله اول باید وضعیت این نیروها را تعیین و تکلیف کند چرا که این افراد سابقه تدریس دارند و دوره‌های ضمن خدمت را گذرانده‌اند؛ در مرحله بعدی می‌تواند از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی براساس نیاز استانی، رشته‌های تخصصی و مقاطع تحصیلی نیروی موردنیاز خود را جذب کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند نیروهای متخصص را برای تدریس تربیت کند؛ در این دانشگاه روش‌ها و الگوهای نوین تدریس آموزش داده می‌شود و معلمانی متخصص، متعهد و باانگیزه برای تدریس در کلاس‌ها حاضر می‌شوند؛ آقای بطحایی دانشگاه فرهنگیان را تقویت کند تا چالش‌های موجود در این زمینه برطرف شود.