به گزارش اکونا پرس،

دکتر ابراهیم خدایی در بازدید از حوزه آزمون دانشگاه الزهرا (س) در نخستین روز از آزمون سراسری سال ۹۹ در جمع خبرنگاران، افزود: امروز چهارشنبه گروه آزمایشی هنر با رقابت ۱۱۳ هزار نفر آغاز شد و طبق گزارش‌های واصله همه حوزه‌های امتحانی طبق زمان بندی اعلام شده آزمون را شروع کردند.
وی گفت: برای ۱۱۳ هزار داوطلب گروه آزمایشی هنر کارت ورود به جلسه صادر شده که ۱۰۲ هزار نفر کارت ورود به جلسه خود را دریافت کردند و چیزی حدود ۹۰ درصد مشابه سال گذشته شرکت کردند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: فردا آزمون ریاضی و علوم انسانی با حضور ۵۱۰ هزار داوطلب و جمعه آزمون تجربی با ۵۹۴ هزار داوطلب و شنبه هم زبان‌های خارجی با ۱۷۴ هزار داوطلب برگزار می‌شود.

خدایی با اشاره به رعایت شیوه نامه‌های سخت گیرانه ابلاغی وزارت بهداشت در آزمون سراسری، گفت: ما توانستیم با اختصاص ۵ میلیون متر مربع فضای برگزار آزمون در ۳ هزار و ۳۰۰ حوزه امتحانی، فاصله صندلی‌ها را به یک و ۸ دهم متر برسانیم تا فضای ایمن برای داوطلبان مهیا شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: عوامل اجرایی ما از ۷۸ هزار نفر به ۱۷۵ هزار نفر رسید که اگر این تعداد را با ۷ هزار و ۳۰۰ ناظر بهداشت و عوامل بسیج، نیروی انتظامی و دیگر ارکان کمک رسان محاسبه کنیم می‌توان گفت حدود ۲۰۰ هزار نفر عوامل اجرایی در این مجموعه همکاری می‌کنند.

خدایی با اشاره به مجموع ظرفیت‌های آموزش عالی در همه زیرنظام‌ها از دانشگاه‌های دولتی گرفته تا دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در مجموع امسال یک میلیون و ۹۲ هزار ظرفیت پذیرش داریم که حدود ۹۱۲ هزار ظرفیت با سوابق تحصیلی است که این اصلاً احتیاج به کنکور ندارد که ظرفیت خوبی است و ۲۰ درصد آن در بخش روزانه و ۴۵ درصد در نوبت دوم است و دانشجویان می‌توانند با بررسی رشته‌های مورد علاقه تحصیلی خود بدون نیاز در آزمون سراسری در این رشته‌ها ثبت نام کنند.
وی گفت: تنها حدود ۱۵۴ هزار نفر ظرفیت آموزش عالی مبتنی بر قبولی در آزمون است که کنکور برای همین رشته هاست.

رئیس سازمان سنجش افزود: یک تغییر مهم در بحث آزمون سراسری امسال این است که پذیرش ۴ رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی تجمیع شده است و دانشگاه آزاد امسال در پذیرش این ۴ رشته مستقلاً پذیرش نخواهد داشت.

خدایی گفت: این کار مزایای بسیار خوبی دارد مخصوصاً برای داوطلبان تجربی که با اعلام ظرفیت‌ها به دلیل اشتراک نتایج هم ما و هم دانشگاه آزاد مجبور می‌شدیم تکمیل ظرفیت انجام دهیم و ظرفیت‌ها پر نمی‌شد این کار به نفع داوطلبان گروه تجربی است که رقابت سنگین تری در کنکور دارند.

رئیس سازمان سنجش افزود: در مجموع ۶۱ داوطلب کنکور سراسری بیمار قطعی تأیید شده کرونایی هستند که یک نفر در بیمارستان است و ۶۰ نفر هم در حوزه‌های بیمارستانی آزمون می‌دهند.