به گزارش اکونا پرس،

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو که برای توضیح در خصوص آخرین وضعیت تخصیص ارز به واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حضور داشت در جمع خبرنگاران در خصوص تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا به مجلس، گفت: من واقعاً از نوع برخورد با این خبر بسیار متعجب شدم و نمی‌دانم چرا این موضوع تا این حد بزرگ شد، سال قبل که این بحث‌ها و شایعات هم نبود سازمان غذا و دارو ۲۵۰۰ دوز به داروخانه درمانگاه مجلس واکسن آنفلوانزا تحویل داد.

وی افزود: درمانگاه مجلس متعلق به ۸ هزار پرسنل و خانواده آن‌ها در مجلس است که شامل 1000 بازنشسته می‌شود که با احتساب همسرانشان، دو هزار نفر جمعیت بالای ۶۵ سال کشور هستند که باید طبق پروتکل‌ها واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

 شانه ساز ادامه داد: حدود ۳۰۰ بیمار صعب العلاج و سرطانی نیز در بین پرسنل مجلس وجود دارد که این بیماران نیز باید طبق پروتکل‌های بهداشتی واکسن بگیرند؛ ما خارج از پروتکل‌ها به کسی واکسن نمی‌دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح موضوع رانت در اختصاص واکسن به مجلس، گفت: اگر خبر‌های منتشر شده در فضای مجازی صحت داشت چرا با وجود ۲۹۰ نماینده ما ۱۵۰۰ عدد واکسن به مجلس دادیم؟

وی تصریح کرد: از مسئولان، اصحاب خبر و شنونده‌ها خواهش می‌کنم نسبت به انتشار اخبار احساسی و بی‌واسطه برخورد نکنند بلکه تحقیق کنند.

 شانه ساز درباره انتشار سند فاکتور ۶۰ میلیون تومانی این واکسن‌ها نیز گفت: این جمعیت می‌توانستند به سایر مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و واکسن رایگان تحویل بگیرند، اما بهداری مجلس می‌خواست پولش را پرداخت کند به همین دلیل فاکتور صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: تا همین الان یک عدد از این واکسن‌ها مصرف نشده است علیرغم اینکه خیلی از مراکز جامع سلامت ما از امروز واکسیناسیون را شروع کرده‌اند، کاش قبل از اینکه برخی نسبت به این موضوع موضع‌گیری جدی کنند از منبع توزیع واکسن یعنی سازمان غذا و دارو سوال می‌شد و بعد تصمیم گیری و قضاوت می‌کردند.

شانه ساز همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس واکسن‌ها باز می‌گرداند گفت: واکسن‌ها در قالب زنجیره سرد توزیع می‌شود، ما توصیه نمی‌کنیم که مجلس این واکسن‌ها را بازگرداند، ولی اگر مجلس اصرار به این کار داشته باشد، بررسی جداگانه‌ای را طلب می‌کند.

اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا با گروه‌های پر خطر است

رییس سازمان غذا و دارو گفت: هنوز واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع نشده و اولویت ما تزریق به گروه‌های پر خطر است.

محمدرضا شانه ساز در ادامه سخنان خود در حاشیه نشست امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به مشکلات تامین ارز واکسن آنفلوانزا ، تصریح کرد: تامین ارز و نقل و انتقال واکسن واقعاً با زحمت انجام می‌شود، اگر درباره آن صحبت کنیم خیلی از کانال‌های تأمین و تدارک داروی ما لو می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: هموطنان ما بدانند؛ دارو و تجهیزات تحت شدیدترین فشار‌های تحریمی است، دشمن کاملاً در این موضوع مزورانه و ریاکارانه برخورد می‌کند و علی‌رغم اینکه می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما تحریم‌ها در حوزه دارو سختگیرانه‌تر است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پیگیری‌هایمان را برای تامین واکسن آنفلوانزا انجام می‌دهیم؛ حدود یک ماه است که ارز مورد نیاز تامین شده، اما مشکل شیطنت‌ها در نقل و انتقال واکسن هاست، اما ما بالاخره راهش را پیدا می‌کنیم و واکسن‌ها را به کشور منتقل می‌کنیم، همان طور که یک و نیم میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.

وی افزود: از مردم و همکاران پزشک خواهش می‌کنم که واکسن‌ها را به گروه‌های پرخطر تزریق کنند، منطقی نیست با توجه به رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ۷ ماهه گذشته، همه جمعیت واکسن بزنند.

 شانه ساز ادامه داد: نیمکره جنوبی زمستان را پشت سر گذاشته و آمار آن‌ها نشان می‌دهد که موارد ابتلا به آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر بوده است لذا پیش بینی ما نیز پیش بینی می‌کنیم که شیوع آنفلوانزا امسال در ایران نیز پایین‌تر از سال‌های گذشته باشد.

وی گفت: حدود ۸ برابر بیشتر از سال‌های گذشته واکسن آنفلوانزا  خریداری شده است و تلاشمان این است که این واکسن‌ها را در ابتدا برای گروه‌های پرخطر تامین کنیم و برای سایر افراد این واکسن‌ها با ارزی غیر از ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اعلام می‌کنیم که مردم چه زمانی برای دریافت واکسن آنفلوانزا به داروخانه‌ها مراجعه کنند، اما هنوز هیچ واکسنی در داروخانه‌ها توزیع نشده است؛ اولویت ما تزریق به جمعیت پر خطر است و سایر اولویت‌ها را هم به مرور اعلام خواهیم کرد.