به گزارش اکونا پرس،
به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‎الملل شورای اسلامی شهر تهران، در دویست و چهل و هفتمین جلسه صحن شورا، صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری در جریان بررسی یک فوریت لایحه «تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران» تشریح کرد: تا به حال 530 کیلومتر شبکه در تهران ساخته شده است و 170 کیلومتر کانال هم باید ایجاد شود تا تهران از خطر سیل نجات پیدا کند. 
او افزود: این امر به یک سازمان نیاز دارد. درحالی که در شهرداری تهران، شرکت خاکریز آب ماموریت‎های ذاتی شهرداری را انجام می‎دهد و فعالیت تجاری ندارد.
صبوری در خصوص شرکت خاکریز آب خاطرنشان کرد: در دهه هفتاد به هنگام تاسیس کانال خیام، یک شرکت تاسیس کردند تا از بانک جهانی وام بگیرند و حال اداره دارایی مدعی است که این شرکت سود و درامد داشته است و از شرکت مالیات طلب می‎کند. لذا به یک سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران نیاز است. 
همچنین او افزود: این کانال‎ها بیشتر در زیرزمین هستند و دیده نمی‎شوند و به علت فرسودگی به نگهداری زیادی نیاز دارند که البته به چشم نمی‎آید. 
وی با اشاره به اینکه وقتی موضوع رودخانه‌ها و کانال‎ها به سازمان‎های دیگر شهرداری ارجاع داده می‎شود، به اولویت دوم تبدیل می‎شود گفت: ما در شهرداری خواهان تاسیس یک سازمان تخصصی در حوزه رودخانه‎ها و جمع‎آوری آب‎های سطحی هستیم. 
سپس محمد سالاری در مخالفت با این لایحه اظهار داشت: با کلیات این طرح مخالف هستم چراکه اولا در همین دو هفته پیش با اصلاح سازمانی و ساختاری شهرداری مخالفت کردیم. و اینکه چرا این موضوع در آن لایحه مطرح نشد؟ 
سالاری در سوال دیگری مطرح کرد: اینکه این شرکت طی این سال‎ها فعالیت داشته و مشکلی هم نداشته است. چرا حال به فکر تبدیل به سازمان هستید؟ 
رییس کمیسیون شهرسازی شورا ادامه داد: به فرض که این درخواست درست باشد. این موضوع می‎تواند به سازمان مهندسی عمران اضافه و زیر مجموعه آن شود.
اما حجت نظری به عنوان موافق لایحه در پاسخ به سالاری گفت: اینکه با اصلاح ساختار شهرداری مخالفت کردیم به این معنی نیست که صفر و صدی به موضوعات نگاه کنیم. نکته ای که به آن باید توجه داشت این است که موضوع بعدا به لایحه اضافه شده است و اتفاقا در متن پیش‎نویسی که در صحن بررسی کردیم وجود داشت. در حال حاضر شرکت خاکریز آب متولی ایجاد کانال‎هایی برای جمع آوری آب‎های سطحی است، اما برای نگهداری آن متولی نداریم و سازمان یا شرکتی باید متولی آن باشد.
او افزود: همچنین چون شرکت مشمول مالیات و عوارض است و اینکه مسئولیت‎های ذاتی شهرداری را انجام می‎دهد، باید به سازمان تبدیل شود.
نظری در پایان سخنان خود گفت: در طرح جامع مدیریت شهری هم صراحتا اشاره شده است که باید برای مدیریت آب های سطحی سازمانی داشته باشیم.
سید حسن رسولی خزانه دار شورا نیز در جریان رسیدگی به یک فوریت لایحه تاسیس سازمان مدیریت آبهای سطحی بیان کرد: متولی اصلی این مسئله در سطح ملی وزارت نیرو است.
رسولی گفت: چطور مجموعه‌ای که در سطح ملی به صورت شرکت است، به شهرداری توصیه می‌کند که سازمان ایجاد کند. مسئولیت شرکت و سازمان بر خلاف چیزی است که اعلام شد. 
خزانه‌دار شورا عنوان کرد: در شرایط فعلی که در تحریم هستیم، تنها شرکت‌ها هستند که به دلیل ماهیت حقوقی می‌تواند از کمک‌های نهادهای بین‌المللی استفاده کنند. مثل بانک توسعه اسلامی که برای همه پروژه‌های زیست محیطی وام بلاعوض می‌دهد یا بانک جهانی که برای شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران  تسهیلات داده است. از مدیران شهرداری تعجب می‌کنم و احساس میکنم در ارتباط با مدیریت شهرداری کاملا دچار بلاتکلیفی هستند.
او گفت: در مورد طراحی ساخت وسازه اگر امکانات نداریم، پس سازمان مهندسی و مشاوره یا معاونت عمرانی چه کار می‌کند. خواهش می‌کنم به توان کارشناسی شورا احترام بگذارید و از آوردن چنین لوایح خودداری کنید.
زهرا صدراعظم نوری نیز در موافقت با لایحه متذکر شد: چه موضوعی فوری‎تر از آب و محیط زیست در شهرداری تهران داریم؟ در حال حاضر در این حوزه هزینه‎های زیادی مصرف می‎شود که با یکپارچگی سازمانی، این هزینه‎ها کاهش پیدا می‎کند و این درحالیست که آب در شهرداری متولی ندارد. همچنین کارهای حاکمیتی شهرداری در قالب سازمان باید انجام شود.
در پایان یک فوریت لایحه «تاسیس سازمان مدیریت آب‎های سطحی شهر تهران» با 13 رای موافق به تصویب رسید.