به گزارش اکونا پرس،

دکتر مصطفی قانعی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: چند نوع واکسن کرونا در ایران در حال ساخت است که برخی از آنها مرحله حیوانی خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند و برخی های دیگر در حال اتمام این مرحله هستند.  

وی ادامه داد: آنچه که مسلم است ما تا پایان سال جاری فاز یک انسانی یک یا دو واکسن را آغاز می کنیم.
دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: محققان ایرانی به دانش فنی واکسن کرونا که چند روش در دنیا مطرح است، دست پیدا کردند و با تمام توان در تلاش برای دستیابی به آن هستند.
قانعی در پاسخ به این سوال که چه زمانی واکسن کرونا در اختیار مردم قرار می گیرد؟ گفت: به احتمال زیاد واکسن ایرانی تا اوایل تابستان

سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه می شود و در دسترس مردم قرار می گیرد.  

وی افزود: برخی ها با شنیدن آغاز فاز یک مرحل انسانی، برداشت می کنند که واکسن وارد بازار شد که این بارور غلط است و واکسن در حال طی کردن مراحل تولید خود است و باید چند مرحله فاز انسانی را با موفقیت طی تا وارد بازار شود.

دبیر علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: برآورد می شود که جمعیت گروه های پرخطر ایران به بیش از ۱۲ میلیون نفر می رسد و این افراد حداقل ۲ دوز واکسن نیاز دارند، پس در مرحله اول باید حدود ۲۵ میلیون دوز واکسن آماده شود.

قانعی با یادآوری این که چاره ای جز اتکا به تولید داخل نداریم، گفت: این امید وجود دارد که واکسن های مورد نیاز گروه های پرخطر توسط واکسن سازان داخل تامین شود. با توجه به نیاز شدید این واکسن در دنیا و ساخت محدود آن توسط برخی از شرکت های خارجی، چاره ای جز ساخت واکسن کرونا در ایران نداریم.