به گزارش اکونا پرس،

 به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران نشست خبری محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران و مجید فراهانی؛ ناظر رئیس شورا درامور محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران  "با عنوان گزارش به مردم و رونمایی از دستاوردهای شورا در حوزه محاسبات و پایش عملکرد " برگزار شد.

محسن هاشمی در ابتدای این نشست گفت: ابتدا باید تشکر ویژه ای  از آقای فراهانی و همکارانشان داشته باشم که تمام وقت در شورا فعالیت می کنند.

هاشمی با اشاره به موضوع شفافیت و پایش عملکرد گفت: همانطور که می دانید ما در شورا کمیسیون محاسبات نداریم  و  این در حالی است که در مجلس هم  محاسبات و پایش عملکرد با تاخیر صورت می گیرد و اصولا در کشور امور محاسباتی زمانی انجام می شود که کار از کار گذشته همچنانکه ما در شورای پنجم باید حسابرسی سال 93 شهرداری را انجام دهیم و این نشان می دهد در امور پایش عملکرد نیازمند اقدامات جدی تر در سطوح مختلف هستیم.

وی ادامه داد: اگر اقدامات در جهتی پیش رود که شورا بر امور مالی مسلط شود بدون تردید اثر گذاری چندین برابری خواهد داشت. البته در این راه ورود اطلاعات به موقع در این سیستم ها و اینکه خروجی اطلاعات  قابل فهم و عوام پسند باشد و نیز متخصصین بتوانند استفاده کنند نیز دارای اهمیت است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ابتدای شورای پنجم تا کنون ، شورا بالغ بر 600 مصوبه داشته که بیش از 50 درصد این مصوبه ها مربوط به لوایح ارائه شده از سوی شهرداری می شود که غالبا هم این مصوبه ها اجرا می شود و وضعیت شان نسبت به مصوبه هایی که مربوط به طرح هایی که از سوی اعضای شورا ارائه می شود بهتر است و لذا پایش عملکرد در این مواقع نیز می تواند مثمر ثمر باشد. از این جهت که چه مصوبه هایی به مرحله اجرا رسیده و چه مصوبه هایی همچنان اجرایی نشده اند.

هاشمی در ادامه گفت: اگر بتوانیم این پروسه را بر روی سامانه بگذاریم و برای عملکرد شورا در آینده بسیار عالی خواهد بود.

محسن هاشمی در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدای و در پاسخ به سوالی مبنی بر  اینکه چه رقمی برای بودجه سال آینده شهرداری تهران پیش بینی می کنید گفت: در لایحه بودجه ای که دولت به مجلس ارائه داده در بودجه عمومی 47 درصد افزایش داشته و در بودجه شرکت ها این افزایش کمتر بوده اما در مجموع دولت نسبت به سال قبل حدود 20 درصد بودجه را افزایش داده است لذا شهرداری نیز می بایست بودجه 1400 شهر را بین 10 الی 20 درصد افزایش دهد گرچه لایحه بودجه شهرداری هنوز به ما ارائه نشده است و شهرداری تا 30 دی می تواند بودجه را به شورا ارائه دهد.

هاشمی در ادامه افزود: بودجه شهرداری بر اساس سیاست های شورای شهر بر پایه پروژه های محله محور تدوین خواهد و ما سعی خواهیم کرد به صورت بسیار جدی و دقیق و نقطه ای به محلات بپردازیم.

هاشمی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بودجه سال آینده شهرداری به حمل و نقل عمومی به چه میزان توجه شده است و اینکه مدیریت شهری تا چه میزان امید به تحقق و دریافت مطالباتش از دولت دارد، گفت: ما حمل و نقل را در 2 محور در نظر می گیریم، محور نخست خودرو محوری؛ یعنی ایجاد راه، بزرگراه ها و اتوبان ها که در این زمینه کمبودی نداریم و محور دوم حمل و نقل عمومی است که خود به دو قسمت تقسیم می شود یکی بخش بهره برداری است که در این زمینه شهرداری تا اندازه ای توانسته بدون وابستگی به دولت مسائل را حل کند .

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بخش دوم نیز زیر ساخت های حمل و نقل عمومی است که دولت نه به صورت کمک  بلکه باید به صورت قانونی هزینه های مربوطه را پرداخت کند. چرا که در نهایت این خود دولت است که منتفع می شود.  توسعه حمل و نقل عمومی سبب صرفه جویی در سوخت و وقت شهروندان، کاهش آلودگی هوا و بیماری های تنفسی ناشی از آن می شود.

هاشمی در ادامه افزود: در این راستا برای بودجه سال 1400 که دولت به مجلس ارائه داده ما پیشنهاد کردیم که 20هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شود که تنها 1750 میلیارد تومان در نظر گرفته اند که سهم ناچیزی است.

هاشمی افزود : در این راستا بنا داریم جلساتی با مجمع نمایندگان تهران در مجلس داشته باشیم تا این سهم را افزایش دهند که البته با توجه به سبقه نمایندگان تهران که قبلا در شورا و شهرداری بودند و نیز آقای قالیباف که 12 سال سابقه شهرداری تهران را داشتند خیلی سخت نیست که این مسائل را برایشان به اثبات برسانیم.

هاشمی افزود : این موضوع تنها مربوط به تهران  نیست و سایر کلان شهر ها را نیز در بر می گیرد.  در حوزه حمل و نقل عمومی از قانون هدفمندی یارانه ها و نیز قانون مدیریت مصرف سوخت تا کنون 70 هزار میلیارد تومان طلبکار هستیم.

هاشمی همچنین در خصوص املاک واگذار شده و باز پس گیری آنها گفت: هرجا ملکی به کسی واگذار شده است، غیر قانونی است اما بیش از هزار مورد به ارگان های دولتی و غیر انتفاعی واگذار شده است و از مابقی آن  بیش از ۴۰۰ مورد پس گرفته شده است. این املاک در طی سی الی چهل سال واگذار شده و  به نظرم این شفاف سازی حرکت خوبی است و باید شفاف تر هم شود.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا این لیست اسامی در سامانه شفافیت شهرداری ارایه نمی‌شود گفت: چون این لیست کامل نیست و دارای اشتباهاتی است و پس ایجاد اطمینان کامل می‌توان آن را منتشر کرد.