به گزارش اکونا پرس،

  الهام فخاری، رئیس شورای استان تهران در نشست خبری که صبح امروز به منظور ارائه گزارش عملکرد سه ساله شورا برگزار شد، با تاکید بر اینکه شورای اسلامی استان تهران در دوره پنجم تلاش کرد تا با وجود تمامی سلایق، کارها را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد، گفت: تلاش کرده‌ایم تا با یک صدای واحد و حرکت هماهنگ کارها را انجام دهیم که این موضوع را مدیون تلاش تمامی اعضای شورای اسلامی استان تهران در 16 شهرستان هستیم. 

وی به نقش سازمان همیاری‌ها اشاره کرد و افزود: در شهرستان‌ها نقش سازمان همیاری‌ها بسیار پر رنگ است و سبب توسعه استان می‌شود، اما متاسفانه مشکلاتی در گذشته وجود داشته است و امروز آن‌ها درحال برطرف شدن هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شورای اسلامی استان تهران، ۷۵ دوره آموزشی را به ثمر رسانده است و برای برگزاری دوره های مشترک دیگری با دانشگاه تهران و علامه طبابایی صحبت شده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شیوع بیماری کرونا روال کار را بهم ریخت، اما با همت اعضای دبیرخانه این دوره‌ها بصورت آنلاین ادامه پیدا کرده است و این دوره‌ها با همکاری پدافند غیرعامل بوده است..

فخاری درخصوص وضعیت نظارتی در این شورا اظهار داشت: جمعیت ۱۰ میلیونی تهران، با ۲۲ منطقه و ۲۱ عضو شورا بسیار سخت است و این یک واقعیت است که نشان می‌دهد در بعد نظارت آنچه باید تحقق پیدا نمی کند. همچنین تحقق اهداف فرهنگی نیازمند یک پروتکل نظارتی است و  طرح "حریم آثار" می‌تواند به معضلات این حوزه کمک کند. 

وی ادامه داد: جلسات مختلفی با معاونت عمرانی استانداری تهران داشته ایم، اما این نقد وارد است که تامین منابع آب روستایی باید برطرف شود در برخی از شهرستان‌ها کاستی‌هایی وجود دارد، اما اقدامات خوبی هم انجام شده است و درباره طرح هادی باید بگویم که متاسفانه برخی از روستا‌ها هنوز در این طرح مشکلاتی دارند.

رئیس شورای اسلامی استان تهران گفت: خوشبحتانه ۶۰ درصد مشکلات ورودی شهریار برطرف شده است، اما در این راه با برخی مشکلات مالی مواجه بودیم و امیدواریم که برطرف شوند.

وی  درباره تعداد اعضای بازدداشت شده شوراهای شهر و روستاها نیز توضیح داد:  به نسبت عدد جامعه اعضای استان، تعداد اعضای مساله دار زیاد نیست اما بخشی از رسیدگی ها مربوط به ادوار گذشته بوده است. و بخشی از آنها مربوط به تخلفات شخصی است و باید تفکیک شود.

فخاری گفت: در شوراهای روستایی و بخش به دلیل تاخیر در صدور ابلاغیه مشکلاتی پیش آمد که با پیگیری ها مساله ایجاد شده که خوشبختانه حل شد. همچنین درخصوص آلودگی آبهای شهرهای اقماری تهران اقدام‌پیشگیرانه در بهبود کیفیت آب صورت گرفته است.

فخاری با تاکید بر اینکه در سطح شهر تهران جمع آوری آب‌های سطحی به خوبی توسعه یافته است، اظهار داشت:  اما نگرانی ما مربوط به شهرستان‌های مجاور است که آبهای مدیریت شده شهر تهران در خارج محدوده تهران چه می‌شود. به این منظور کارگروهی ویژه در فصول گذشته در حوزه شهرستان ها تشکیل و درباره جمع آوری و مالکیت آب در شهرستان های قدس، شهریار و بهارستان صحبت شد.

رییس شورای استان تهران بودجه این شورا را حداقلی در حد حق جلسه و دبیرخانه ای دانست و گفت: سعی می کنیم از محل های دیگر امورات را بگذرانیم چرا که بودجه مستقلی برای استان در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: بحث آب و پساب، ساماندهی بهداشت محیط از جمله طرح سگ‌های بلاصاحب و سامان دهی دکل‌ها را در قالب طرح مصوب و به شورای عالی استان‌ها ارسال کردیم که در کمیسسیون‌های تخصصی شورای عالی استان‌ها بررسی می‌شود. نظارت بهتر بر گرمخانه‌ها هم از دیگر کار‌های انجام گرفته در این بخش است که قرار است در قالب طرح در مقیاس استان هم اقدامات بهتری انجام بگیرد.

رئیس شورای اسلامی استان تهران افزود: تلاش کردیم فقط مشکلات تهران سربار شهرستان‌های اطراف نشود و شهرستان‌های همسایه هم از فرصت‌های پایتخت بهره ببرند و بین فرصت و تهدید تعامل وجود داشته باشد.

وی درباره توسعه مترو در شهر‌های اقماری تهران در بودجه ۱۴۰۰ گفت: رقم در نظر گرفته شده بسیار پایین است و با مجلس در حال رایزنی هستیم تا این رقم را افزایش دهیم.

عضو شورای شهر تهران درباره فعالیت‌های گسل‌های اطراف تهران افزود: اقدامات پیشگیرانه و مدیریت بحران با همکاری سازمان پدافند غیرعامل دنبال کردیم تا آگاهی بخشی لازم به مردم داشته باشیم.

فخاری با اشاره به افزایش هزینه ها برای زندگی در پایتخت و گرایش برای زندگی در شهرهای اقماری و نیاز به توسعه خطوط مترو در شهرهای اقماری گفت: بودجه توسعه مترو برای شهرهای اقماری رقم پایینی دارد و در حال رایزنی با مجلس در این مساله هستیم. همچنین در خط اتصالی اسلامشهر به تهران کلنگ زنی شده و در محورهای دیگر باید دنبال شود اما تا این زمان تا همین حد و مقیاس توانسته ایم پیش ببریم.